Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur beskära bild en ena kanten/exportera utsnitt av InDD som jpg?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-10-06 12:18

Jag har labbat lite med Image Events och lyckas få det att beskära en bild. Men jag vill beskära bilden i ena kanten. crop ger mig centrum på bilden, verkar det som. Hur fixar man det? Kan man göra det med andra verktyg?
Jag vill också att bildens kortsida ska bli 70 px och att långsidan ska skalas proportionerligt. Det lyckas jag inte heller då scale tar den längsta sidan.

  • Medlem
  • 2010-10-06 12:26

Alternativt: kan jag i InDesign CS5 skripta att exportera den översta/vänstra kvadraten i ett dokument till jpg oavsett hur hög/bred sidan är?

Jag kommer inte ihåg på rak arm om ImageEvents kan beskära utifrån en position. ImageMagick kan det, men är kanske lite overkill?

I InDesign kan du åstadkomma det, men det bygger i princip på att du antingen omformar sidan rätt storlek, flyttar alla objekt och sedan exporterar, alternativt skapar några tillfälliga objekt som fungerar som urklippsmasker, skapar temporära grupper och kombinerar dem. (obs, såg att det bara rör sig om en bild, inte en kombination av objekt, då blir det lite lättare)

Otestat, men helt säkert görbart är att exportera sidan till PDF, ange lite tillfälliga media boxes, och därefter konvertera det till JPG

  • Medlem
  • 2010-10-06 20:42

Usch, jag ville ha en quick and dirty, inte slow and dirty.
Men jag tackar för tipset. Och tipset om ImageMagick, jag ska kolla upp det.

Jag har i alla fall lyckats med att få bilden i rätt skala genom lite enkel matematik (jag vet hur bred bilden är).

  • Medlem
  • 2010-10-06 20:53

ImageMagick verkar vara the shit, men som sagt lite overkill. Jag vill helst inte installera något på klienterna utöver CS och ExifTool (som inte verkar kunna croppa). Man kan kanske bygga nåt i PS som gör detta? Jag kan PS för dåligt.

Och jag snubblade direkt på själva installationen av ImageMagick...

  • Medlem
  • 2010-10-06 22:07

I PS CS4 fastnar jag på detta:

crop item 1 of documents bounds {0, 0} height 70 width 70

fast det står att man ska skriva så, såvitt jag förstår.

Parameter	Required	Type	Description
direct parameter	required	document	the document object or objects to be operated upon
angle	optional	real	angle of cropping bounds ( default: 0.0 )
bounds	required	list	area to crop (unit value)
height	optional	real	height of resulting document (unit value)
width	optional	real	width of resulting document (unit value)

Jag får felet:

Ursprungligen av Script The Bugger:

Adobe Photoshop CS4 got an error: Punktvärde förväntades

  • Medlem
  • 2010-10-06 23:38

Nu lyckas jag göra vad jag vill, men via en lite knasig omväg:

tell application "Adobe Photoshop CS5"
	crop document 1 bounds {0, 0, pixels 768, pixels 768} height pixels 70 width pixels 70
end tell
Ursprungligen av Baron:

Nu lyckas jag göra vad jag vill, men via en lite knasig omväg:

tell application "Adobe Photoshop CS5"
	crop document 1 bounds {0, 0, pixels 768, pixels 768} height pixels 70 width pixels 70
end tell

Det är väl ingen knasig omväg, om du nu accepterar ett GUI-program, vilket jag fick intrycket att du vill undvika, eftersom du var inne på Image Events.

  • Medlem
  • 2010-10-07 07:59

Mja, jag går från InDesign via Image Events till Photoshop. Men det får duga.

Ursprungligen av Baron:

Mja, jag går från InDesign via Image Events till Photoshop. Men det får duga.

Finns det då något särskilt skäl att ha kvar ImageEvents?

Till skillnad från vad många tror är Photoshop ett snabbt, ibland ruskigt snabbt, program, om man bortser från priset man betalar av fönsterhantering och visualisering av resultatet, men med tanke på att du ändå måste öppna bilden i Photoshop vore det väl bättre att göra allt där?

  • Medlem
  • 2010-10-07 21:25

Jag tänkte det också, men ju färre saker jag kan göra utan att räkna med att användaren har PS desto bättre. Det blir sas färre saker som kan glömmas bort om PS måste tas till i efterhand.

Ursprungligen av Baron:

Jag tänkte det också, men ju färre saker jag kan göra utan att räkna med att användaren har PS desto bättre. Det blir sas färre saker som kan glömmas bort om PS måste tas till i efterhand.

Hmm... nu vet jag ju inte syftet med den här procedurerna, men rent allmänt brukar jag resonera att det är bättre ju färre program som blandas in, eftersom det gör det mindre sannolikt att man får interaktionsproblem och mer sannolikt att uppgraderingar till nya version (av OS och program) går smärtfritt.

Men, men, det finns ju mer än ett sätt att göra saker på, och huvudsaken är ju att det blir gjort.

  • Medlem
  • 2010-10-08 06:05

Det är en tillfällig lösning innan Adobe har fått ordning på Digital Content Bundler och Interactive Overlay Creator.

  • Medlem
  • 2011-11-05 00:39

Nu har Adobe slarvat bort den automatiska genereringen av tumnaglar i produktionen av tidningar för Newsstand, så nu är frågan aktuell igen.
Den här gången vill jag skapa en jpg av de första 1024 pixlarna i ett dokument räknat uppifrån, full bredd (768 px).

1
Bevaka tråden