Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min externa USB-server hittas inte på nätverket?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Köpte min första MAC för knappt 3 veckor sedan och har några "övergångsproblem". På vårt hem-nätverk har vi en extern USB-server som används för back-upper på. På min PC ploppade den upp utan några problem men MACn ger inte ens någon indikation på att en server finns. Jag antar att jag behöver någon slags program som kan prata med servern?

Servern är en MyBook (ca 3 år) som även används av andra Windows-datorer på nätverket. Tänker inte formatera om eller ngt bara för att få "rätt" filsystem. Går det att använda den som både Windows och MAC-backup?

Jag kan nästan nästan inget om MAC så svara gärna så tydligt som möjligt. Tack tack!

/G

Ett första tips i all välmening är att det inte heter MAC (Media Access Control), utan Mac (Macintosh).

Har flyttat tråden till ett bättre lämpat forum. "Allt om Mac" är till för sådant som inte passar in i någon annan forumdel.

/Mod

Hur är "USB-servern" inkopplad i nätverket?

- Är den kopplad till en USB-port på en router?
- Eller är den kopplad direkt till en dator och delas ut därifrån?
- Eller på något helt annat sätt kanske?

Senast redigerat 2010-10-05 15:58

Hej

Tack moderator!

Jesper: USB-servern är direkt kopplad till en router
En sån här har jag: Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Tack!

  • Medlem
  • Finspång
  • 2010-10-06 12:58

Den verkar kräva drivrutiner. Finns inga för OSX hos Kjell

/N

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-06 15:09

godivaex,

Av dokumentationen att döma så stödjer din USB-server "Bonjour". Detta är en funktion i MacOS (…och andra operativ) för nätverksenheter att "annonsera" sina tjänster på nätverket…och därmed göra det lättare för klienter att ansluta till dem.

Filservrar som stödjer Bonjour bör normalt synas i sidofältet i dina Finder-fönster. Du kan ändra inställningarna för sidofältet i menyn:

Finder->Inställningar->Sidofält ("Sidebar" i bilden nedan)

I avdelningen för Delat (Shared) kryssar du i:

Bonjour-datorer

...å stänger inställningsfönstret.

Nu bör du se din USB-server i sidofältet i dina Finder-fönster!

Fungerar inte det bör du prova att i Finder ansluta via menyn:

Gå->Anslut till server

I inmatningsfältet anger du sedan:

smb://xxx.xxx.xxx.xxx

…där xxx.xxx.xxx.xxx motsvarar ip-adressen till din USB-server.

Lycka till,

- Torkel

Hej och tack för svar,

Bonjour-tjänsten var redan i-bockad men servern dyker inte upp i Findern. Har en annan dator på nätverket som dyker upp utan problem så det är knas någonstans.

Fungerade inte heller med att ange IP-numret.... Bifogar dump.

Någon som har någon fler idé? Tack på förhand!

1
Bevaka tråden