Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett tips till app-utvecklare - skapa en Bliss-app

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

... här får ni en gratis idé:

Utveckla en Bliss-telefon på iPad för språkstörda.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Blissymbols

http://www.spsm.se/Rad-och-stod/Var-kompetens/Pedagogiska-strategier-och-forhallningssatt/Alternativ-och-kompletterande-kommunikation/vadarAKK/Grafisk-AKK/Bliss/

+ Ni kommer få reklam ända upp i nyhetsprogrammen.
+ Ni kan ansöka om statsbidrag för utvecklingen
+ Ni kommer medverka till ngt ytterst meningsfullt.

Lite skillnad mot att skriva triviala spel kanske... man gör en insats.
Målgruppen, tja, folk som inte klarar språk så bra använder Bliss. det finns en
inlärningströskel här. testning mm kommer vara med människor som har handikapp
men det är oftast bara berikande när man kommer över initialskedet.

Blissare har inga mobiler, de är bundna till att använda datorer i hemmet för sin kommunikation. Ute på stan är det oftast bliss-tavla.

Tänk om man kunde ge dessa människor en iPad och "The Bliss phone" i den som programvara och man kan kommunicera antingen med ngns hemmadator eller ngn annan iPad?

Sätt igång och skriv.

Du kan själv utveckla idén Goflorp- om du tror på den.

Du behöver ju inte kunna programmera för att starta ett Apputvecklarföretag. Starta företaget, hyr in programmeringen på timbasis.

Då har du helt fria händer att utforma Appen (kan ju även köpa in den kompetensen om du vill) och du får all vinst själv när den säljs.

Här är väl lite problemet med ditt appförslag? Appstore bygger ju på att sälja ett stort antal till lågt pris. Jag kan inte bedöma hur marknaden är för en Bliss-app...

Att vara entreprenör är väl inte så mycket att kunna hacka kod själv, som att vara beredd att ta de finansiella riskerna (och belöningarna om det går bra). Samt, självklart, att ha driftigheten att kunna omsätta tankar och idéer i handling.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Du kan själv utveckla idén Goflorp- om du tror på den.

Du behöver ju inte kunna programmera för att starta ett Apputvecklarföretag. Starta företaget, hyr in programmeringen på timbasis.

Då har du helt fria händer att utforma Appen (kan ju även köpa in den kompetensen om du vill) och du får all vinst själv när den säljs.

Här är väl lite problemet med ditt appförslag? Appstore bygger ju på att sälja ett stort antal till lågt pris. Jag kan inte bedöma hur marknaden är för en Bliss-app...

Att vara entreprenör är väl inte så mycket att kunna hacka kod själv, som att vara beredd att ta de finansiella riskerna (och belöningarna om det går bra). Samt, självklart, att ha driftigheten att kunna omsätta tankar och idéer i handling.

Jag tror på idén, men har inte orken, ambitionsnivån och uthålligheten och 20 andra egenskaper som krävs för att ro iland ett sånt här projekt.
Man blir säkert inte miljardär på det här men jag tror att man under resans gång kommer få otrolight mycket infallsvinklar, idéer och liknande till nya projekt.

Men visst, det behövs ett bolag, några anställda, folk som är bra på programmering, projekt och 1000 andra saker.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tror på idén, men har inte orken, ambitionsnivån och uthålligheten och 20 andra egenskaper som krävs för att ro iland ett sånt här projekt.
Man blir säkert inte miljardär på det här men jag tror att man under resans gång kommer få otrolight mycket infallsvinklar, idéer och liknande till nya projekt.

Precis som du skriver krävs trots allt väldigt mycket för att driva ett projekt som detta. Jag hade gärna sett att någon från de myndigheter och offentliga institutioner som jobbar med tekniska hjälpmedel går in och är med och driver på. Jag hittade många hjälpsamma människor men problemet är att de sitter i trygga jobb i stora tröga organisationer; det är inte där saker händer...

  • Oregistrerad
  • 2010-10-04 10:46

Jag skulle satsa på att lära mig kinesiska istället :-). Dom kör ett eget "bliss" som slipats i många tusen år och används av miljarden männskor. :-). Det kan ju få bli världsbliss liksom. Liksom engelskan är världsspråket med fonetiska tecken.

Tanken med Bliss är att användaren pekar på olika symboler, och någon annan (mottagaren, en personlig assistent, eller en dator) läser upp betydelsen. Har man symbolerna på en iPad är naturligtvis tanken att iPaden ska läsa upp det. Det förutsätter alltså att det finns ett bra talsyntessystem på iPaden. När jag kollade på att göra en sådan här applikation (för c:a ett år sedan) saknades bra svenska röster.

Jag kollade också upp förutsättningarna för att få statligt bidrag till att utveckla detta, och det var ganska magert. Det handlar ju inte bara om programmering, man måste också ha ett gäng användare som man kan testa programmet med, och gärna något proffs på Bliss/hjälpmedel. Enligt min erfarenhet måste representanter från kundsidan vara med och "äga" en del i projektet för att det ska bli bra.

Om någon är sugen trots mina negativa vibbar kan jag rota fram mina anteckningar med namn och telefonnummer till olika instanser; PM:a isåfall antingen här eller på twitter @ErikAderstedt.

Har förtydligat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.

Har också flyttat tråden till rätt forum.

/Mod

Själv har jag skola upp över öronen och skall ut i en helt ny bransch i April/Maj nästa år.
Jag har en fru och en vovve.
Jag är glad att jag hinner med fotot som hobby.

Det blir liksom inte plats för mer.

Hade ngn tänkt att det här kan bli grejer hade jag blivit glad, det vore kul om iPad användes mer i handikapp-sammanhang. Den är bra lämpad till det tycker jag.

1
Bevaka tråden