Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du valt svenskt eller engelskt språk i OS X?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla Macanvänare Jag undrar på vilket språk har ni erat OSX på? Själv är det engelska.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-03 16:53

Jag undrar alla ni som har engelskt; Hur döper ni era filer och mappar? Känns konstigt för mig

Ursprungligen av liganen:

Jag undrar alla ni som har engelskt; Hur döper ni era filer och mappar? Känns konstigt för mig

Jag har använt båda språken, numera döper jag på engelska, tidigare använde jag svenska för dokument och bilder, engelska för allting som rör datorn i sig (nedladdade filer, program, verktyg etc).

Svenska, då det är mitt modersmål.
Hur menar du döper? Jag väljer det filnamn som passar bäst oavsett språk .

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-10-03 17:04

Kör på svenska, men har inga problem med att döpa vissa mappar på engelska då de projekt jag jobbar i är på engelska. Jag har även vissa program på engelska, även då det finns svensk version. Har dock ingen filosofi med detta jag bryr mig helt enkelt inte om vilket.

Måste själv ha allt på svenska, konsekvent och utan undantag.

Engelska, för svenska översättningar blir f*n aldrig bra.

Svenska, för översättningen i OS X faktiskt är förvånansvärt bra överlag.

Engelska, namnger alla mina mappar/filer på engelska (döper ingenting då jag inte är kristen).

LCR

Svenska på operativsystemet och engelska på photoshop och lightroom.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-03 18:26

Svenskt OS. Använder dock bara a-z för filnamn eftersom mina filer ofta är ute och reser i diverse nätverk och databaser. För att inte av misstag slänga in åäö i filnamn så döper jag filer på engelska sedan 15 år. Jag använder inte heller mellanslag utan understreck och inga specialtecken alls förutom bindestreck, understreck. (punkt komma och asterix är ju också okej, men jag använder det inte).
Denna rutin innebär att jag aldrig någonsin har haft problem med filer pga av dess namn.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-03 18:30

Engelska eftersom inte alla program finns på svenska. Mer enhetligt så. Är dessutom mer van vid de engelska datortermerna, så det blir mer förvirrande på svenska...

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Svenskt OS. Använder dock bara a-z för filnamn eftersom mina filer ofta är ute och reser i diverse nätverk och databaser. För att inte av misstag slänga in åäö i filnamn så döper jag filer på engelska sedan 15 år. Jag använder inte heller mellanslag utan understreck och inga specialtecken alls förutom bindestreck, understreck. (punkt komma och asterix är ju också okej, men jag använder det inte).
Denna rutin innebär att jag aldrig någonsin har haft problem med filer pga av dess namn.

Det är inte dumt. Jag kör allt på svenska men jag får ibland problem just med ÅÄÖ, och ibland även med ƒ och mellanslag.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

punkt komma och asterix är ju också okej, men jag använder det inte

Asterix.

Engelska. Slutade köra svenska för många år sedan. Blir alltid lättare när man ska leta info på nätet, plus att man bättrar på sin egen engelska.

Engelska. Av gammal vana helt enkelt.

I den förhistoriska perioden (dvs System 7, OS 8, och OS 9) så dröjde det nästan alltid ett par veckor innan systemuppdateringarna kom på svenska. På den tiden var det separata uppdateringar för alla språken.

Då blev det naturligt att köra med engelskt system, och sen har jag bara fortsatt med det, även i OS X.

Men resten av familjen kör svenska på sina Macar.

Och jag har ju svenskt Windows på jobbet.

Svensk OSX.

Aldrig nånsin haft problem med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-03 23:48

Engelskt OS X. Liksom iOS. En vanesak

Svenskt OSX och alla program som går att ställa in på svenska. Tangentbordet är dock engelskt då datorn är inköpt och används utanför Sverige (men man har väl lärt sig fingersättningen på högstadiets skrivmaskinskurs!). CS-paketet och Office är på engelska då svenska inte går att få tag på genom jobbet här. (Hej Adobe - när skall ni bygga in alla språk i samma installation?)

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-10-04 07:18

Engelskt OSX och Program... filer döper jag beroende på vad det är och är innehållet svenskt så får det ett svenskt namn.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-04 09:00

Engelska. Råkade byta till svenska nån gång men jag hittade ingenting i menyerna då (svenska som modersmål).

Engelska, för jag jobbar lite i iWeb och alla sidorna man skapar får svenska beskrivningar om man kör svenskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-04 11:00

Svenska... Ser ingen anledning att använda något annat för min del.

Engelska, för att lättare söka lösningar på problem. Men med svensk sortering då jag döper filer och mappar med åäö.

Okies tack alla som svarat hittills Verkar som det flesta har på engelska Nåt jag har märkt är att det brukar vara något billigare kanske inte jätte storskillnad mendå så är det billigare att köpa program med engelskt språk.

Jag kör engelskt operativsystem rakt av - både i Mac OS X och i Windows 7. De svenska översättningarna känns dåligt genomtänkta och de stör mig enormt av okänd anledning.

Ursprungligen av iPoduser:

Okies tack alla som svarat hittills Verkar som det flesta har på engelska Nåt jag har märkt är att det brukar vara något billigare kanske inte jätte storskillnad mendå så är det billigare att köpa program med engelskt språk.

Mac OS X ligger på lika pris oavsett vilket språk du vill använda. Orsaken till detta är så klart att alla språk som operativsystemet stödjer finns med på skivan.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Mac OS X ligger på lika pris oavsett vilket språk du vill använda. Orsaken till detta är så klart att alla språk som operativsystemet stödjer finns med på skivan.

Jag tror han syftar på mjukvara, inte OS...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag tror han syftar på mjukvara, inte OS...

LCR

Japp det gjorde jag.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-10 18:29

OS är också mjukvara. Jag tror du menar applikationer kontra OS.

The Bezzerwizzer.

Ursprungligen av LCR:

Jag tror han syftar på mjukvara, inte OS...

LCR

Jag kör engelskt rakt igenom på allt mer eller mindre. Dator, iPhone, TV, Digitalbox, allt. Det har så många fördelar. Framförallt är det enklare att följa guider på nätet, leta i manualer och så vidare. Däremot döper man ju självklart filer och så vidare med svenska tecken de gånger det behövs.

Bevaka tråden