Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helhetslösning - inköp?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Detta blir min första post på detta forum och den skrivs på en Windowsburk. Tanken är att jag inom en snar framtid skall gå över till den ljusa sidan.

Jag kommer då troligen att satsa på en iMac 27" som stationär burk och en MBP 13-15" bärbar. Dessa vill jag då koppla samman i ett nätverk och gärna göra schemalagda backups på. Sen vore det inte helt fel om jag kunde bygga på med lite lagringsutrymme att ha bilder/film/musik på. Samt gärna kunna ansluta en Twix eller popcornhour mediacenter och ha tillgång till filerna den vägen.

Jag är medveten om att Apple har sin egna lösning på detta i och med Time Capsule. Vad jag förstår så gör TC en backup när den kopplas in för första gången och sedan lägger den till nytillkommet/borttaget material eftersom vid kommande backups.

Fungerar TC som en NAS-disk, alltså att jag kan lagra filer på den och komma åt dessa via nätverket eller sparar den bara en helhetskopia av mitt operativsystem+filer? Om inte, kan jag använda TC endast för en bootable backup och sedan koppla in en NAS i nätverket som jag kan lagra filer på?

Kan en och samma TC användas till 2 datorer eller måste jag ha 1 till varje dator?

Många frågor blev, men ni förstår kanske lite grann vart jag vill komma även om jag kanske inte förklarar det särskilt bra.

Lämna gärna förslag på hårdvara att införskaffa!

Tack på förhand!

Ursprungligen av Jimmy_Vegas:

Jag är medveten om att Apple har sin egna lösning på detta i och med Time Capsule. Vad jag förstår så gör TC en backup när den kopplas in för första gången och sedan lägger den till nytillkommet/borttaget material eftersom vid kommande backups.

Rätt.

Ursprungligen av Jimmy_Vegas:

Fungerar TC som en NAS-disk, alltså att jag kan lagra filer på den och komma åt dessa via nätverket eller sparar den bara en helhetskopia av mitt operativsystem+filer? Om inte, kan jag använda TC endast för en bootable backup och sedan koppla in en NAS i nätverket som jag kan lagra filer på?

Du kan spara andra filer på TCns hårddisk. Den går tom. att partionera om jag inte minns fel. Sen kan du ju koppla in en USB-hårddisk i TC dessutom för vidare lagring i nätverket. Extern USB-hårddisk med separat strömförsörjning rekommenderas även om sådana med strömförsörjning genom USB-kontakten fungerar.

Ursprungligen av Jimmy_Vegas:

Kan en och samma TC användas till 2 datorer eller måste jag ha 1 till varje dator?

Du kan "backuppa" flera datorer mot en TC.

Du har förstått det mesta rätt. Det går mycket bra att använda TC som NAS. Däremot är det inget jag skulle rekommendera. TC fungerar bäst för att återställa en disk / dator som havererat eller för att fiska upp någon gammal fil man trashat av misstag....

Enklast är att ansluta ytterligare en hårddisk till TC, "problemet" med det är att du då blockerar den port som fungerar ypperligt för att ansluta en nätverks-skrivare. Å andra sidan kan du ansluta en skrivare på Imacen och dela ut, men det kräver givetvis att Imacen alltid är på.

Partitionera TC-disken går däremot inte för sig. Och om jag inte har helt fel måste du partitionera den externa disken först, innan du kopplar in den, om du inte vill ha en enda stor partition på denna.

Off-topic:
En smart sak man kan göra med sin TC-disk är att med jämna mellanrum "arkivera" den. Det innebär att göra en kopia av hela TC-disken. Så om ens TC-disk plöstligt dör står man inte med byxorna nere för det

Ursprungligen av PeeMaN:

Enklast är att ansluta ytterligare en hårddisk till TC, "problemet" med det är att du då blockerar den port som fungerar ypperligt för att ansluta en nätverks-skrivare. Å andra sidan kan du ansluta en skrivare på Imacen och dela ut, men det kräver givetvis att Imacen alltid är på.

Man kan använda en USB-hubb och därmed ansluta flera diskar och skrivare till TCn.

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Man kan använda en USB-hubb och därmed ansluta flera diskar och skrivare till TCn.

Åfan, hade ingen aning om att det gick. Har bara utgått ifrån att det inte gick att göra så.

Ursprungligen av PeeMaN:

Åfan, hade ingen aning om att det gick. Har bara utgått ifrån att det inte gick att göra så.

Fungerar finfint!
Har 3x1TB inkopplad till min TC.
Smidigt att kunna komma åt från hela världen.

1
Bevaka tråden