Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sidplanering

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har ett bra tips på hur man enklast och smidigast jobbar med en sidplanering? Jag gör ju inte layouten, så miniatyrsidor i ex.vis en bok är inte aktuellt. Jag vill enkelt kunna lägga in någon slags sidrubrik och placera ut annonser samt flytta/utöka/minska reportage på ett enkelt sätt.

  • Medlem
  • 2010-09-27 09:42

Du är i InDesign och jobbar?
Kan du förtydliga frågan lite.

Ja, ursäkta. Jag gör alltså en tidning, men är egentligen inte inblandad i layouten, och killarna som sköter layouten sitter på annan plats. Jag är hjälpligt bevandrad i InDesign, men gör just nu en sidplanering i Pages. Tidigare gjorde jag det i Apple Works (funkade ok) och innan dess i InDesign (funkade ungefär likadant). Men Pages får jag ingen ordning på. Allt som det finns mallar till är ok, men i övrigt känns det väldigt obegripligt. I alla fall för mig. Jag verkar ha svårt för konsumentprodukter i allmänhet...

  • Medlem
  • 2010-09-30 14:33

Jag är inte riktigt med på vad du vill göra. Jag jobbar med just det du beskriver som systemansvarig för dessa funktioner på Sydsvenskan. Jag förstår ungefär vad du behöver, men inte vad du vill.

Då hänger det på min förmåga att förklara.
Jag vill ha en översikt på, låt säga en 84-sidig tidning (80+4). Sidbrytning i ark är överkurs för min del, men hade givetvis varit en käck funktion om det fanns program för detta.
Idag har jag gjort små rutor på en sida i Pages (det blev en och en halv sida för en 84-siding) och på dessa rutor, fördelade i uppslag skrivit vad varje sida ska innehålla. Ett reportage sträcker sig kanske över fyra sidor och ritas då in på fyra. Annonssidor fördelas i tidningen, och jag försöker genom denna översikt se till att de inte "krockar", likadant att de redaktionella sidorna fördelas på ett sätt som blir attraktivt.
Detta började för 20 år sedan, då min dåvarande chef hade "snott" en A3 sidplanering från Sydsvenskan, tror jag, som såg ut precis så här.
Jag har sedan försökt göra den i en dator, med blandad framgång. Tycker det är enklare att flytta saker och fixa på en skärm än med blyerts och suddgummi.
Så... Jag var i första hand intresserad av ifall det fanns ett program för detta, i andra hand om någon hade en enklare/bättre lösning än min fula och krångliga Pages-lösning.

  • Medlem
  • 2010-09-30 18:06

Det låter som att du skulle kunna göra moduler i Acrobat som du kan dra omkring om det handlar om en så grov planering. Har du krav på att din planering ska "leva" så får du kanske ha ett mer interaktivt system, tex att de sidor vars produktion är påbörjad ska få uppdaterande tumnaglar osv.
Vi använder Newspilot som är modulärt. En modul heter Whiteboard och gör det du vill, men det är ju inget man köper rakt över disk, och det är inte att lämföra i pris med Acrobat heller.

Själv gör jag sidplaneringar för de tidningar (och andra publikationer) jag pysslar med på ett högst manuellt sätt, dvs ungefär som du, fast i InDesign. Ritar upp ramar, uppdelade per uppslag, där redaktionellt material och annonser placeras ut.

Jag har funderat ett par gånger på ett mer "live" eller "dynamiskt" sätt att jobba på, men det stupar alltid på att det tar mer tid/energi att dra igång en splitt ny lösning än att handjaga sidplaneringen.

  • Medlem
  • 2010-09-30 23:17

Jag känner till fler planeringsverktyg, men de är som regel delar av större system riktade till lite större organisationer.
Hos oss sker en ganska stor del av planeringen på en klassisk whiteboard (avdelningar på upp till cirka 12 sidor) eller på A3-ark för Söndagsdelen som har typ 48-64 sidor.

Vad är dina kriterier för en bra lösning? Låt mig göra några antaganden:

1) Lättjobbat för dig
2) Överskådligt för gruppen
3) Reduktion av dubbelarbete.

De två första kriterierna möts väldigt bra utav papper/ritade lösningar. Då kan du använda dig av vilket program som helst, även om du kanske borde välja ett som har ett smidigt sätt att spara symboler/moduler/sidelement

Dessvärre är alla såna lösningar helt värdelösa när det gäller det tredje kriteriet, för de innebär att ALLT du gör måste göras manuellt EN GÅNG TILL av andra. Det är både oekonomiskt och osäkert, för det är bara en tidsfråga innan ändringar i din planering inte uppmärksammas/missförstås av de andra i gruppen.

Vill man då ha en lösning som OCKSÅ tar hänsyn till det tredje kriteriet så innebär det ett system som kan rita upp InDesignsidor, dvs. antingen någon form av redaktionellt system (som det finns ett flertal av) eller att man själv skapar ett sånt i InDesign, dvs. du jobbar i InDesign, med riktiga InDesign-dokument, som resten av gruppen sedan jobbar vidare med.

De skräddarsydda redaktionella systemen har en rad fördelar, men är dyra och initialt komplicerade.

Att du däremot flyttar över ditt nuvarande Pages-baserade arbetssätt till InDesign, och kanske anpassar lite löpande kräver ju ingen stor investering och ger relativt mycket "bang for the buck"

Tack för bra svar!
Så om jag sammanfattar: Det är knappast lönsamt att investera i något specialprogram för en liten tidning, och InDesign är en bättre lösning än Pages för den manuella modellen.
Lite märkligt dock. Jag tycker det borde vara ganska enkelt att göra ett program som klarade av detta, och det vore väldigt smart att integrera det i CS. På så vis skulle man enkelt kunna hämta pdf:er eller andra miniatyrer till programmet.
Och bara av ren nyfikenhet? Vad heter dylika program (Newspilot har nämnts) och vad kostar de?

Fast mycket, kanske t.o.m. det mesta, av den funktionalitet du efterfrågar kan InDesign göra, det handlar bara om att du i så fall behöver lära dig programmet och kanske får göra saker på ett lite annat sätt än mot hur du tänkt dig.

Kanske borde du börja i en annan ände och utgå från hur stor din budget, i form av pengar och tid, är och så sedan se vad som är en adekvat lösning utifrån det.

Om jag fattat diskussionen rätt tycker det låter mycket som InDesign.
Skapa ett/flera Bibliotek som ni fyller med de moduler som behövs.
Varje biblioteksobjekt kan innehålla såväl text som bilder/grafik och blir till vanliga redigerbara InDesignblock när de dras in på sidorna. Dra InDesignblock/grupper till bibliotekspaletten för att lägga till objekt i biblioteket. Dra ett objekt från paletten till sidan i InDesign för att lägga till objekt på sidan.

  • Medlem
  • 2010-10-01 13:58

Men om det handlar om att planera ytor så är InD overkill. Då är det lättare att hantera moduler för tex hel-, halv- och kvartssida annons, hel-, halv- och kvartssida redaktionellt, reportageuppslag, notistarm, -botten och hylla osv.
Detta kan man väl också bygga bibliotek för i Acrobat, som man kan lägga in på en färdig formatskiss?

Ursprungligen av Baron:

Men om det handlar om att planera ytor så är InD overkill. Då är det lättare att hantera moduler för tex hel-, halv- och kvartssida annons, hel-, halv- och kvartssida redaktionellt, reportageuppslag, notistarm, -botten och hylla osv.

Men det är INTE overkill om man ser det utifrån arbetsgruppens samlade tidsåtgång.

TS har ju också sagt att han vill kunna lägga in någon form av rubriker, lägga in annonser öka/minska artikelomfång etc. etc.

Att sköta den hanteringen i InDesign gör att allt nedlagt arbete kommer produktionen till godo, medan om man däremot gör det i ett annat program krävs dubbelskapande och att nedlagt arbete kasseras.

Det enda som jag kan se talar mot en helt InDesign-baserad lösning är väl att det ställer krav på TS att lära sig InDesign på en hyfsad nivå, men givet att det finns färdiga biblioteksobjekt/snippets etc. så reduceras även kunskapskravet.

  • Medlem
  • 2010-10-01 14:45

Jag jämförde med en redaktör som inte jobbar med layout, utan planering av var i tidningen olika material ska hamna. Då vidhåller jag att mitt förslag är att föredra.
Men jag missade att även en viss del av layouten skulle planeras, och då håller jag med om att InDesign är den bästa lösningen, i alla fall i en liten organisation.

Ok. Tillbaka i sajberspejs. Jag erkänner rakt av att lösningen i InDesign låter väldigt intressant, likväl som att jag inte har en aning om vad InDesignblock/grupper etc är för något. Och jag som trodde jag åtminstone hade lite koll på InDesign. :-S
Men jag är beredd att lära mig. Ska genast börja titta på det. Barons lösning låter också intressant, men där vet jag inte ens var jag ska börja. Bibliotek i Acrobat?
Som ni ser så handlar det, som vanligt, om användarens kompetens. Stort tack för att ni har gett mig en insyn i vad man kan göra, det var ju precis det jag var ute efter. Nu blir det att söka kunskap om just detta.

Hej igen
Med ett block menade jag t.ex. ett text eller bildblock (en textruta/bildruta). En grupp är helt enkelt flera block av lika/olika slag som binds samman med kommandot gruppera/group, detta för enklare hantering. Grupper kan när som helst avgrupperas för att de enskilda blocken ska kunna hanteras var för sig igen.

Nu får jag ta risken av att det låter som om jag talar i egen sak, men det här är den typ av sak där det kan vara en bra idé att anlita en kunnig konsult, som har bra koll på alternativ och kan utforma ett vettigt arbetsflöde.

  • Medlem
  • 2010-10-03 13:49
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu får jag ta risken av att det låter som om jag talar i egen sak, men det här är den typ av sak där det kan vara en bra idé att anlita en kunnig konsult, som har bra koll på alternativ och kan utforma ett vettigt arbetsflöde.

Instämmer. Och jag kan varmt rekommendera Richard.

Jupp! Ringer Richard den dagen jag har ett par spänn över att lägga på en konsult.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Jupp! Ringer Richard den dagen jag har ett par spänn över att lägga på en konsult.

Har du bara ett par spänn ska du inte ringa mig Nej, men allvarligt, jag tror att just den här typen av saker är sånt man ska fundera på att hyra in kompetens för, snarare än att själv lägga ner en massa tid på att luska ut saker, och då ändå kanske inte komma så långt som man önskar.

1
Bevaka tråden