Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen varning av Timemachine att disken är full

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har ett problem med min timemachine. Det finns en inställning i Timemachine att den ska varna när disken är full och vill skriva över gamla backuper. Den rutan är ibockad, men den varnar iallafall inte utan skriver över. Vad kan vara fel? Någon annan som råkat ut för samma problem?

MVH

Spelar det nån roll då?

Skriver över filer? Nä.... Öh?

Skall du sluta använda tm då eller?

Hej
Jag har ställt in den att den ska varna när den börjar att skriva över gamla backuper. Min tanke var att när den börjar varna så skulle jag inhandla en större, eller utöka med en disk till.

Nu skriver den över filer på disken utan att varna för detta och ställer frågan igen om det är någon som råkat ut för samma sak? Om i såfall är det någon som vet vad som är fel och vad man kan göra åt det?

Ursprungligen av moonlightman:

Hej
Jag har ställt in den att den ska varna när den börjar att skriva över gamla backuper. Min tanke var att när den börjar varna så skulle jag inhandla en större, eller utöka med en disk till.

Nu skriver den över filer på disken utan att varna för detta och ställer frågan igen om det är någon som råkat ut för samma sak? Om i såfall är det någon som vet vad som är fel och vad man kan göra åt det?

Tja, är det backup - alltså dubblerad lagring av högt värderade data, så är det ju bättre köra en backup med t ex SuperDuper eller liknande, carbon Copy Cloner kan göra en exakt kopia av hela disken. Fas du får ju schemalägga det hela på ett bra sätt.

Det finns massor av trådar om det här.

Ursprungligen av Goflorp:

Tja, är det backup - alltså dubblerad lagring av högt värderade data, så är det ju bättre köra en backup med t ex SuperDuper eller liknande, carbon Copy Cloner kan göra en exakt kopia av hela disken. Fas du får ju schemalägga det hela på ett bra sätt.

JAg får söka på nätet efter dessa program för att jämföra om de kanske skulle fungera bättre än TM.

Det finns massor av trådar om det här.

Jag har försökt att leta men inte hittat något som knöt ann till mina bekymmer med TM.

Jag förstår inte riktigt problemet..... Altså när utrymmet på TM tar slut så skriver den ju över de äldsta filerna först. Har man ingen sjuuuuukt stor hårddisk och tar bort och lägger till filer i parti och minut så bör det ju inte vara något problem....

Många verkar inte förstå att TM är till för säkerthetskopiering, inte back-up. Skillnaden mellan dessa två är att back-up gör du på filer, bilder etc som du måste ha dubbla exemplar av. Säkerthetskopiering har du utifall att din hårddisk brakar sönder och du hade saker på den som du vill ha tillbaka, som du inte back-uppat än.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag förstår inte riktigt problemet..... Altså när utrymmet på TM tar slut så skriver den ju över de äldsta filerna först. Har man ingen sjuuuuukt stor hårddisk och tar bort och lägger till filer i parti och minut så bör det ju inte vara något problem....

Jo, problemet är att den inte VARNAR när den skriver över gamla backuper, trots att den är inställd för att göra det. Det är det som är mitt problem. Disken som jag har för TM är på 750gb.

Många verkar inte förstå att TM är till för säkerthetskopiering, inte back-up. Skillnaden mellan dessa två är att back-up gör du på filer, bilder etc som du måste ha dubbla exemplar av. Säkerthetskopiering har du utifall att din hårddisk brakar sönder och du hade saker på den som du vill ha tillbaka, som du inte back-uppat än.

Var ska man då ha backupen? Min bildkatalog tex är så stor att det blir omöjligt att bränna ut den på skiva. Bilderna som exempel har jag både i macen och på TM. För mig är min TM min backup.

Oavsätt vad TM är till för så har jag problem med programvaran och efterlyser personer som har råkat ut för samma sak och deras lösningar på problemen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Många verkar inte förstå att TM är till för säkerthetskopiering, inte back-up. Skillnaden mellan dessa två är att back-up gör du på filer, bilder etc som du måste ha dubbla exemplar av. Säkerthetskopiering har du utifall att din hårddisk brakar sönder och du hade saker på den som du vill ha tillbaka, som du inte back-uppat än.

Säkerthetskopia är svenska och backup (möjligtvis back-up) är engelska för samma sak. Det är när man har ett original och en kopia på en fil, lämpligen på olika medier.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-02 12:57
Ursprungligen av hummel:

Säkerthetskopia är svenska och backup (möjligtvis back-up) är engelska för samma sak. Det är när man har ett original och en kopia på en fil, lämpligen på olika medier.

Håller med. Backup och säkerhetskopiering är för mig samma sak.

Däremot är det inte samma sak som "arkivering". Det vill säga saker man vill spara på men som man inte har plats för på t.ex. sin laptop.

Time Machine är ingen arkiveringslösning. Du kan inte ta bort saker från din laptop och räkna med att Time Machine har arkiverat dem. Däremot behöver man fortfarande backup på sitt arkiv. Om inte data existerar på två ställen existerar det endast temporärt. Time Machine kan mycket väl användas för backup på arkiv.

Så här kan man göra. På laptopen har man det man använder dagligen. Köp en extra hårddisk som är ditt arkiv. Där kan du lägga över skrymmande saker du inte behöver jämt men vill spara. Sedan skaffar du YTTERLIGARE en hårddisk som är 1,5 ggr större än din laptop och ditt arkiv tillsammans. Denna använder du som backup, gärna med Time Machine.

Det är enkelt att ställa in så att Time Machine även säkerhetskopierar externa diskar, förutsatt att de är formaterade i HFS+.

Kom ihåg att arkivet och backupen MÅSTE vara på separata diskar. Hårddisk är billigt.

P.S.: Så ingen får konstiga idéer: RAID kan inte ersätta vare sig backuper eller arkiv.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-02 13:28
Ursprungligen av pesc:

P.S.: Så ingen får konstiga idéer: RAID kan inte ersätta vare sig backuper eller arkiv.

Nej det kan den inte men det gör den säkrare om hårddisken skulle gå sönder så har du en möjlighet att få tillbaka allt. RAID1 i alla fall.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2010-10-01 21:32

TimeMachine är en helt vanlig incremental backup service. Det enda annorlunda är den - i Apple-anda - coola grafiska presentationen av backup-trädet - "tidsresan". Och att den är inbyggd i OS (kostigt att inte Windows har inbyggd backuptjänst...eller har det?)

Jag tycker dock att TM har fungerat väldigt bra förutom just att den har börjat att skriva över gamla backuper.

Windows har haft något backupprogram, men så vitt jag vet har den inte möjlighet att spara flera versioner av sammma fil.

Det verkar ju inte finnas någon som har likadana problem som du.

Då får vi falla tillbaka på att göra något och försöka provocera fram felet.

Har du rotat runt Apples eget forum ?

TM är bra om man råkar slarva bort ngt och kommer på det om en vecka.
Bildarkivet är ju bra att lägga på en extern hårddisk - eller två.
Ngn slags backuplösning kommer du behöva.

Ursprungligen av Goflorp:

Det verkar ju inte finnas någon som har likadana problem som du.

Då får vi falla tillbaka på att göra något och försöka provocera fram felet.

Har du rotat runt Apples eget forum ?

TM är bra om man råkar slarva bort ngt och kommer på det om en vecka.
Bildarkivet är ju bra att lägga på en extern hårddisk - eller två.
Ngn slags backuplösning kommer du behöva.

Äntligen någon som förstår hur jag menar!!!

Ursprungligen av Goflorp:

Det verkar ju inte finnas någon som har likadana problem som du.

Nej det verkar tyvärr här och nu som att det inte är någon som har samma problem som vad jag har.

Då får vi falla tillbaka på att göra något och försöka provocera fram felet.

Har du rotat runt Apples eget forum ?

Nej, där har jag inte kollat, än men det kan finnas någon där som känner igen problemet.

TM är bra om man råkar slarva bort ngt och kommer på det om en vecka.
Bildarkivet är ju bra att lägga på en extern hårddisk - eller två.
Ngn slags backuplösning kommer du behöva.

Ja absolut.

Tack för era synpunkter iallafall.

MVH

1
Bevaka tråden