Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela ut ett trådlöst nätverk - från Mac via kabel till Xbox?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att låna min grannes trådlösa nätverk med airporten i min mini. Och jag undrar hur jag ska dela ut nätverket då till xboxen? gör jag det med ethernetkabel mellan mac och xbox eller måste jag ha en router?!

Alternativ 2: mobilt bredband i macen som jag sedan delar ut till xboxen via ethernetkabel, går det?! Typ bara genom att fildela i Systeminställningar > fildelning > Internet > Ethernet inbyggt...

Typ min fråga är egentligen går det att använda minin som router?

marcusbabe

Löste sig problemet för dig? Jag sitter nämligen och fundera på typ samma sak, går det att dela internet från mac minin via kabel?

Jag har förtydligat trådens rubrik. Det var kanske den dåliga rubriken som gjorde att frågan inte fick några svar då. Hoppas att det blir lite bättre fart på tråden nu.

/Mod

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-02 01:07

Jag har själv inte testat men går ni in i inställningar>delning> sen markerar internetdelning. Så misstänker jag att Dela anslutning via Aiport och sen kryssar man i Ethernet under " Till datorer som använder:"

Så borde det fungera.

Tänk på att ni kan inte kryssa igång Internetdelning förräns ni har valt vilken av alternativen under "Till datorer som använder:" som ni ska ha.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-02 02:38

Precis som Kajan skrev fungerar det. Kopplar du in en switch till Mac Minin kan du dela Mac Minis Airport uppkoppling till många fler datorer. Men se till att du får koppla in dig på grannens wifi först.

//Rob

sweet, då blir det till att inhandla en ny -n router till hemmet. Förresten, detta är förmodligen en rookie-fråga men kör man med korsad tp kabel eller går det bra med en vanlig?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-02 11:26

Hmm osäker på den frågan också men tror att det kvittar. Macen fixar båda den märker av vilket den ska köra själv, tycker jag att jag har hört.

Kanske xboxen också gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-02 13:21

Macen har autosense på ethernet porten. Spelar ingen roll om du använder crossover eller inte.

//Rob

Aha, tack för svaren!

Hade du tänkt och spela online via mobila bredbandet som delas från mac'n kan jag bara tipsa om att det går, KNAPPT! Testat med både ethernet kabel och trådlös delning, lika segt på båda sätten.

Tyvärr, sno grannens nätverk istället

1
Bevaka tråden