Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är macFlux nånting att ha?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick nyss ett erbjudande om ett WYSIWYG-websidebyggarprogram som jag inte känner till, macFlux. Eftersom jag länge varit på jakt efter en ersättare till utmärkta Home Page så undrar jag om någon här vet om det är värt besväret? OBS att jag vill ha WYSIWYG, inte en texteditor med HTML-stöd.

Introductory offer. Save $60 now on MacFlux - easy website design software for Mac.

Tidigare liknande tråd (om andra alternativ):

http://www.99.se/ovrig-programvara/97968-vaelja-enklare-websideprogram.html

Jag skrev lite i # 15 i denna tråden
http://www.99.se/ovrig-programvara/277426-nya-programpaket-fran-macbuzzer-macfriendly-macupdate-m-fl.html

Strulet runt att de uppdaterade veckan efter bundle gjorde att jag blev lite less på företaget. Nu ordnade det sig till slut och nästa projekt kommer nog också att byggas i denna

Det verkar i alla fall som om "MacFlux" och "Flux" är samma sak. Inte helt självklart.

Programikonen är lika och skärmdumpen såg bekant ut så jag drog den slutsatsen
The Escapers - Flux

En annan som nämndes i den fyra år gamla tråden är Freeway. MacFriendly (MacFriendly - Amazing Bundle For Mac User) har ett paket just nu där Freeway Express ingår, vilket måste vara en begränsad version av Freeway. Är det ett intressant val?

Jag har testat Freeway Express lite och intrycket var faktiskt riktigt dåligt. Det var svårt att hitta saker och den ritar texten väldigt fult. Vem annars kör med icke-kantutjämnad text nuförtiden? Det ser ju ut som 1990 ungefär.

Jag har inte hunnit testa Flux. Båda har nackdelen att de inte stödjer 10.4, som jag ännu använder mycket (eftersom det är klart stabilare än 10.6). Jag får intrycket att Flux inte direkt är för vanliga websidor utan mer för layoutade sidor. Kanske dumt att inte testa, men man hinner inte allt.

För ett ögonblick trodde jag att jag hade ett par alternativ till avsomnade Home Page (bästa websidesprogrammet jag vet) eller KompoZer (gratisprogram, känns lite rörigt men framför allt har det en del riktigt billiga fel som jag har svårt att acceptera). Finns det inga bra websidesprogram numera för den som bara gör lite enkla informationssidor?

Du har nog lite rätt om Flux. I vart fall att dess styrkor ligger på designade sidor samtidigt som det ger en maximal frihet med enkelheten att ändra i koden.

Jag undrar om det numera är så att efter program som använder mallar (iWeb, Sandvox, Rapidwaver etc) så tar folk steget till Wordpress. Många webbhotell erbjuder "one click" installation och med ett tema för ett par hundra kan man få det att se ut mer som en hemsida - startsida, undersidor etc. Har sett flera sådana där man inte ens använder bloggfunktionen.

Att Kompozer inte uppdateras och det enda nya programmet på ganska lång tid är Flux så tycker jag att det tyder på att marknaden inte är så stor. Man kanske låter Dreamweaver ta dem som som vill ha en ordentlig WYSIWYG och satsar mer på "kod program" eller tillbehör till t ex Rapidwaver.

Vet inte om du sett Amaya Verkar i vart fall uppdaterats senare än Kompozer

Ursprungligen av macwitty:

Vet inte om du sett Amaya Verkar i vart fall uppdaterats senare än Kompozer

Nej, den hade jag inte sett. Tack för tipset!

1
Bevaka tråden