Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera minne i 24" iMac (2007)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2010-09-28 11:47

TJenare!
Hade tänkt uppgradera minnet i min 24" iMac 2,4GHz C2D
( iMac (Mid 2007) - Teknisk information )

Har just nu 2x1GB PC2-5300 (667 MHz) DDR2-minne (SO-DIMM)
Men är jävligt sugen på uppgradera till 4gb då jag förstod på applesupporten att det är max?

Tittade på dom här minnena:
SO-DIMM 4GB DDR2 PC2-6400 800MHZ KIT (2X2GB) CL5 KINGSTON - Specifikationer

Kommer dom att funka även fast dom har PC2-6400 800MHZ?

Tack på förhand!

Är det inte de här du är ute efter?
4 gb för 900kr

SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON - Specifikationer

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2010-09-28 13:46

Jo tittade på dom där men den har ju mindre MHZ? 800 lär ju vara bättre/snabbare/whatever? Frågan är ju bara om man kan sätta in dom.. Eller om man måste ta dom du skickade?

Minnesbussen i din dator är bara 667 MHz oavsett vilka minnen du har. 800 MHz funkar, men det blir inte snabbare.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2010-09-28 14:12

Tack för det svaret :)!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2010-09-30 22:18

Tjenare igen!
Har nyss fått hem minnena. Men problemet är att jag inte kan köra med båda mina 2gb-minnen samtidigt, då startar inte datorn. Skärmen är svart men hårddiskar och fläktar går igång, men man hör inget startljud eller fel-ljud. Kör jag däremot med en av dom gamla minnena tillsammans med en av dom nya så funkar det. Och har testat med båda nya 2gb minnena var för sig och båda fungerar tillsammans det gamla 1gb minnet. Men som sagt inte tillsammans med varandra!

Vad kan vara fel? Köpte minnena som stereodee länkade till förövrigt.

Det kan vara samma problem som här.
Help, after upgrading to 4GB RAM, iMac won't start - ehMac.ca

Minnena har en lista på de hastigheter det kan köras på, typ 533 Mhz, 667 MHz och 800 MHz. När din dator startar kollar den att minnena kan gå lika fort som minnesbussen.

Kankse är det så att de du köpte egentligen är 800 MHz-minnen som säljs som 667 MHz. Och sen kanske de är slarvigt tillverkade utan en full uppsättning hastigheter, så din dator känner inte igen dem alls.

Men när du har ditt gamla minne i samtidigt hittar den minst ett minne som passar, och då funkar det. Låter vettigt tycket jag i alla fall.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2010-09-30 22:38

Men vatusan.. Låter onekligen som samma fel! Vad kan jag göra nu då?
Kan jag begära att skicka tillbaka och byta ett av minnena hos dustin?
Vill ju ha 4gb och inte 3gb..

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-09-30 23:05
Ursprungligen av zoxor:

Men vatusan.. Låter onekligen som samma fel! Vad kan jag göra nu då?
Kan jag begära att skicka tillbaka och byta ett av minnena hos dustin?
Vill ju ha 4gb och inte 3gb..

Skicka tillbaka dem, jag bytte på hustruns iMac, samma som din, just till 2*2Gb Kingston.

Jag snokade reda på artnr till original som ska vara KTA-MB667/2G och inte
KVR667D2S5/2G som du har köpt.
Mina hittade jag här:

WEBHALLEN.com - Kingston 2048MB DDR2 PC2-5300 667MHz (SODIMM) (Apple)

Här hittade jag artnr jag kollade efter hos den svenska leverantören, på Kingstons hemsida:
Kingston Technology Company - Kingston Memory Search - Search Results for:

Det verkar som de flesta Kingstons minnen för Apple börjar med KTA- i artnr.

förresten, datorn är verkligen rappare med 4 GB, t o m hustrun märkte det direkt...;)

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2010-09-30 23:13

Det var då åt helvette!
På dustin: KINGSTON 2GB MODULE APPLE - KTA-MB667/2G - Produktinformation
Skiljer alltså 245kr (per styck!) från minnena jag köpte. Alltså ska jag betala 500 spänn extra för att få minnen "som man vet fungerar"? Vilket skämt! Vad är skillnaden mellan dom egentligen?
Är ju exakt samma specs?

Dom jag köpte SKA ju funka då alla specs stämmer, men tydligen så stämmer inte just dom här då det är 800MHz minnen, eller helt enkelt minnen som är dåligt gjorda? Om jag uppfattat det rätt?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-09-30 23:20
Ursprungligen av zoxor:

Det var då åt helvette!
På dustin: KINGSTON 2GB MODULE APPLE - KTA-MB667/2G - Produktinformation
Skiljer alltså 245kr (per styck!) från minnena jag köpte. Alltså ska jag betala 500 spänn extra för att få minnen "som man vet fungerar"? Vilket skämt! Vad är skillnaden mellan dom egentligen?
Är ju exakt samma specs?

Dom jag köpte SKA ju funka då alla specs stämmer, men tydligen så stämmer inte just dom här då det är 800MHz minnen, eller helt enkelt minnen som är dåligt gjorda? Om jag uppfattat det rätt?

Webbhallen var 559:-
Det verkar som om Webbhallen inte har någon alls Apple-pålägg...utan har samma priser för alla minnen...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2010-09-30 23:25

Ja precis, skickade iväg ett mail till dustin och förklarade mitt senario. Antingen får dom skicka ett par som funkar och kan klocka ner till 667MHz eller ett par som verkligen är 667MHz. Gör dom inte så lämnar jag tillbaka dom och köper från webbhallen istället, för tänker inte lägga ut 500 spänn extra.

Någon som vet ifall man själv måste stå för frakten tillbaka ifall jag väljer att lämna tillbaka? Är ju "fel" på varorna, så dom borde väl stå för all frakt vid eventuellt byte eller återlämning?

Kan verka lite snål men är fattig student så varenda krona är värd sin vikt i guld!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2010-10-13 11:55

Tjenare!
Har mailat lite med dustin sen jag köpte dom och fick slutgiltigt svar idag om att jag fick skicka in dom för felsökning, fast jag ville göra ett återköp. Har bland annat mailat trådar till dustin på olika forum till folk som har haft liknande problem som mig, så att dom bättre ska förstå mitt problem och att det inte är min dator det är fel på.

För att citera dustin:
"Hej,
Jag skickar en adresslapp till dig så du kan returnera varan till oss kostnadsfritt för testning och eventuellt utbyte/reparation. Det är viktigt att du skickar in varan så komplett som möjligt med alla tillbehör samt originalkartong, det snabbar upp hanteringen.
Varan skall före insändande förpackas väl i exempelvis brun pappkartong. Returer som insänts i vadderade kuvert, påsar etc återsändes till kunden utan åtgärd.
Samtliga inkomna varor funktionstestas efter kundens felbeskrivning. Om Dustin AB finner produkten felfri utgår en testavgift om fn 250:- plus moms. Du bör därför i största möjliga utsträckning testa varan innan insändande samt vara noggrann i din felbeskrivning.
Ditt returnummer är ---------
Observera att detta returnummer endast är giltigt i 14 dagar.
Har du inte fått någon adresslapp inom 5 dagar vänligen kontakta kundservice omgående via e-post kundservice@dustinhome.se så skickar vi en ny.
För fullständiga leveransvillkor se Dustin home - Hemelektronik på Internet - 221 under kundservice.
Vänliga hälsningar
Henric Danielsson
Dustin
Dustin Home
Kundservice"

Och min felbeskrivning i första mailet lyder:
"Tjena tjena! Först vill jag tacka för en jävligt snabb leverans. Till min besvikelse så funkade inte minnena som dom skulle. Det är så här att jag har en iMac 24" (från 2007) som endast klarar av att läsa 667MHz minnen. När jag kör båda minnena så startar inte min dator, kör jag däremot ett minne tillsammans med ett av min gamla så funkar det. Det gäller med båda minnena. Dom fungerar, men inte tillsammans båda två i min dator. Och det här beror inte på att det är min dator det är fel på, utan på minnena. Minnena har en lista på de hastigheter det kan köras på, typ 533 Mhz, 667 MHz och 800 MHz. När min dator startar kollar den att minnena kan gå lika fort som minnesbussen. Kankse är det så att de jag köpte egentligen är 800 MHz-minnen som säljs som 667 MHz? Eller så är det helt enkelt nåt tillverkningsfel. Vad vet jag inte? Läs här om en till som har samma problem: Help, after upgrading to 4GB RAM, iMac won't start - ehMac.ca Hur som helst, hur ska vi gå till väga nu?"

Stämmer min första felbeskrivning, för det är så jag förstod att det var iaf..? Sen när jag läser att ifall dustin INTE hittar något fel så får jag betala en extra avgift på 250kr + moms blir jag orolig? Visst ÄR det ett fel på mina minnen? Eller kommer dom att sätta in dom i närmaste PC och säga att dom funkar precis som dom ska, eftersom dom förmodligen kommer att funka där? Hjälp mig

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-14 13:39

Har du testat att bara köra de två nya minnena, utan att ha i ett gammalt samtidigt?

Ursprungligen av kenjon:

Har du testat att bara köra de två nya minnena, utan att ha i ett gammalt samtidigt?

Tydligen. Hans dator har bara två minnesplatser.

Ursprungligen av zoxor:

Men problemet är att jag inte kan köra med båda mina 2gb-minnen samtidigt, då startar inte datorn.

1
Bevaka tråden