Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SAS Eurobonus eller liknade som företagskort?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2010-09-23 11:24

Jag sitter och kollar på diverse kreditkort med bonussystem för framför allt personligt bruk... Men så slog mig ju tanken att man kanske ska ha det som företagskort egentligen, för det är ju där man handlar allra mest och kan tjäna poäng och flygresor m.m... Har alla andra så? Om de inte har det så, varför har inte alla så? Som privatperson blir det ju oftast bara lite småsummor medans man på företagskortet handlar datorer, bensin och andra dyrare inventarier.

Kom gärna med förslag på kreditkort också om ni har det. Jag har bara kollat på SAS Eurobonus.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-23 11:36

Kolla upp lite hur skatteverket ser på det bara, dina poäng tillhör ju inte dig utan företaget och om du fuskar med det kan du bli förmånsbeskattad eller liknande (nej jag har inte koll på detta exakt)

American Express är väl det typiska kreditkortet som företagare ofta har. Du får "membership rewards" poäng när du handlar och det kan ju bli en hel del om du använder kortet mycket.

Nu har ju SAS skapat ett Amex Eurobonus som är riktigt bra.

Det där med förmånsvärdet tror jag inte du behöver vara så jätteorolig för. Jag vet att flera storföretag inte tillåter att poängen används för privat bruk (enligt reglemente) men att det inte följs upp i praktiken.

Jag ser egentligen inte så stor poäng med just företagskort. Jag har ett American Express SAS Eurobonus privatkort, och har genom året handlat upp mig till ett Amex Platinum vilket ger lite fördelar som gratis Priority Pass, bra försäkringar etc. Enda problemet med Amex är att det inte accepteras på många håll. Därför har jag kompletterat med ett Eurocard som faktiskt skulle kunna helt ta över efter mitt Amex om det inte vore för de där extra fördelarna man får med platinakortet. Som kreditkort betraktat tycker jag att ett Eurocard fungerar utmärkt. Ingen limit, frivillig delbetalning om man så önskar (till hög ränta). Är man orolig för skattmasen beträffande poäng etc. är det bättre med privat kort och sen lämna in kvitton. Finns inte SAS Eurobonus som MasterCard, eller är det bara Amex som gäller där numera?

Ursprungligen av pmarriott:

Jag ser egentligen inte så stor poäng med just företagskort.

Därför har jag kompletterat med ett Eurocard som faktiskt skulle kunna helt ta över efter mitt Amex om det inte vore för de där extra fördelarna man får med platinakortet. Som kreditkort betraktat tycker jag att ett Eurocard fungerar utmärkt. Ingen limit, frivillig delbetalning om man så önskar (till hög ränta).

Du får väl inte några SAS poäng på ditt Eurocard?

En fördel med att använda Amex är att du får 45 dagars kredit på inköp vilket ofta varit smidigt för mig om jag gjort inköp till firman som ska faktureras vidare. Säg att du behöver handla Xserves för 200.000kr i USA och sen fakturera vidare grejerna när dom landat hemma så har du en "checkkredit" för inköpet och dessutom får du 40.000 SAS poäng på köpet.

Ursprungligen av Björnström:

Du får väl inte några SAS poäng på ditt Eurocard?

En fördel med att använda Amex är att du får 45 dagars kredit på inköp vilket ofta varit smidigt för mig om jag gjort inköp till firman som ska faktureras vidare. Säg att du behöver handla Xserves för 200.000kr i USA och sen fakturera vidare grejerna när dom landat hemma så har du en "checkkredit" för inköpet och dessutom får du 40.000 SAS poäng på köpet.

Nej, men jag får 2-4% rabatt i Apple Store.

1
Bevaka tråden