Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Locket stannar inte i stängt läge

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 15-tums MacBook Pro. Plötsligt stannar inte locket i stängt läge. De små krokarna i överdelen tycks inte längre funka ihop med magneterna i nederdelen, så jag får lägga den "på mage" för att den ska vara stängd. Är det någon som har något tips om vad som kan ha gått snett och hur man gör något åt det?

Kan man ha krökt något i bak-kant? Öppnat den för mkt?
Är ngt snett? Vint? Skevt ?

Har du haft isär den? Har du haft den inne på service?

Kan ngn av magneterna ha flyttat på sig?

Ursprungligen av Goflorp:

Kan man ha krökt något i bak-kant? Öppnat den för mkt?
Är ngt snett? Vint? Skevt ?

Har du haft isär den? Har du haft den inne på service?

Kan ngn av magneterna ha flyttat på sig?

Nej, inget ser snett/vint/skevt ut.

Nej, men jag skulle kanske plocka isär den (eller i alla fall försöka).

Det är möjligt. Kanske jag kan se det om jag plockar isär den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-22 17:57
Ursprungligen av Arnold Corns:

Nej, inget ser snett/vint/skevt ut.

Nej, men jag skulle kanske plocka isär den (eller i alla fall försöka).

Det är möjligt. Kanske jag kan se det om jag plockar isär den.

Om du har garanti kvar, skulle jag rekommendera att du kontakter Apple innan du tar fram skruvmejseln.

Ursprungligen av ibish:

Om du har garanti kvar, skulle jag rekommendera att du kontakter Apple innan du tar fram skruvmejseln.

Tyvärr har jag inte det.

Sätt dej i lugn och ro med en uppsättningar skruvmejslar och plocka isär den och kolla magneterna.

Jag tycker det låter som om magneterna har rört på sej/lossnat.

Fråga: När du stäcker locket, vill krokarna komma ner alls, eller hänger de kvar utan att röra sej?

MacBook Pro Repair - iFixit

LCR

Nu har jag skruvat isär datorn och hittat felet. De båda "snäppen" som ska hålla fast krokarna har gått sönder, vilket måste bero på att någon i familjen har tappat datorn i golvet eller liknande. (Se bild.) Finns delen som dessa trasiga "snäppen" sitter på som reservdel och, i så fall, kan man byta den själv?

sök lite på iFixit så hittar du säkert, där brukar finnas länkar till prylen som reservdel etc.

1
Bevaka tråden