Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utveckla "Trygghetsappen"

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har hänt lite räliga saker påsenare tid i Göteborg.
En 19årig kille är försvunnen, på väg hem till Backa
En tjej har hittats mördat i gannskapet, på väg hem till centrala Hisingen.

Kan man ta fram (eller finns det redan?) en app som t ex reläar ens position och inspelat ljud till en stationär dator (hemma, kompis etc)

Hur skulle den se ut? hur funka? idéer.

Vill ngn tjäna sig en hacka på det här så bjuder jag på idén och diskussionen här då.

Kan vi bli lite kreativa?

Ingen dum idé faktiskt. Skulle varit ännu bättre om den spelade in ljud och video samtidigt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-29 11:30

Och att den skickade det inspelade till någon (server, e-post mfl) direkt. Så har jag hemma med videoövervakning. Då hjälper det inte förövaren att sno enheten.

Frun kontrade med att man faktiskt kan se live på kartan på endomondo.com om man har Endomondo i iphonen...

Skall kolla upp. Jag har för mig att man måste avsluta promenaden först innan resultatet skickas till endomondo.com

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-29 11:38

Kika på FoneHome i appstore.

Kanske inte riktigt vad ni eftersöker men ändå..

  • Oregistrerad
  • 2010-09-29 13:44

Safety Button.

Varför kan man inte helt enkelt välja att skicka sms till någon/några i Adressboken? Varför måsta gå via app-tillverkarens server (i USA kan jag tänka) och ha "one prepaid message"??? Låter instabilt och flummigt; det där sms'et kommer nog fram när man redan är död sedan en halvtimme :-D.
Här finns alltså ett tomrum; en app som skickar sms med position till valfria mottagare i Adressboken - och detta som ett helt vanligt sms via ens operatör. Appen kan ju också spela in ljud etc, men det är mindre viktigt när förövaren säkert lägger vantarna på luren (inspelningar är ju dessutom bara för utredningsarbetet när brottet redan skett). Det viktiga är ett omedelbart larm och position - det är sådant polizei gillar. Det är sådant som gör skillnad.
Appen kan ju pumpa ut ett sms med position var 30e sekund efter tryck - ända tills det stängs av. T.ex.

Bambuser skickar ju liveljud och -video och sparar filen på Bambusers servrar. Det kan automatiskt gå ut tweets och/eller facebookuppdatering när man startar "sändningen". Det säger förvisso ingenting om panikläget och inte heller ber det någon utföra en nödåtgärd.

Verkar som det behövs en "riktig" app och inget som går via sms som kostar 1 dollar styck.

Sätt igång skriv

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-29 23:18

"Nattknappen" - en trygghetssatsning i City - Nyhetsarkiv - www.polisen.se

Låter som samma tanke fast utan 'app'...

Kanske kan man intressera de som håller i detta för någon slags samarbete ?

  • Medlem
  • 2010-09-30 08:35

Hade en liknande idé för uteliv, dvs om man ska ut på sjön eller ut i skogen. En app som periodiskt (t.ex. var 5:e minut) skickar ens position till någon server. Så att de där hemma kan se var man är i hyfsad realtid och även ha spårbarhet vilken väg man åkt/gått. Så om man går vilse eller inte kommer hem i tid vet de där hemma var de ska börja leta.

Kanske redan finns? Jag kollade på GoLatitude men den verkar bara visa senaste positionen.

Ursprungligen av arc:

Hade en liknande idé för uteliv, dvs om man ska ut på sjön eller ut i skogen. En app som periodiskt (t.ex. var 5:e minut) skickar ens position till någon server. Så att de där hemma kan se var man är i hyfsad realtid och även ha spårbarhet vilken väg man åkt/gått. Så om man går vilse eller inte kommer hem i tid vet de där hemma var de ska börja leta.

Kanske redan finns? Jag kollade på GoLatitude men den verkar bara visa senaste positionen.

Endomondo.com, ladda sedan ner endomondo.app i luren.

Då kan man sitta hemma och spana av var de är ngnstans.

Frugan följde mig 4 timmar häromdagen på en resa i Göteborg.

1
Bevaka tråden