Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Små mikropauser i datorn

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-09-29 21:02

Jag bytte för en tid sedan hårddisk i min MacBook Pro, för att få i en större. Allt verkade ha gått bra, men jag har upptäckt att hela datorn titt som tätt (med någon minuts mellanrum eller mer) gör små frysningar/mikropauser på typ en halvsekund varje gång.

Allt stannar upp. Sitter jag och skriver så pausas det, kollar jag på webb-tv, så pausas det... osv... jätteirriterande.

Efter lite googlande är det enda jag kommer fram till att det kan vara något med hårddisken. Jag har provat att reparera den med "Skivverktyg", men det hittar inget fel.

Någon som har en aning om vad det kan vara.

Jag återställde datorn med en Time Machine-backup när jag hade bytt diskar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-29 22:12

Jag hade precis samma problem när jag bytte ut min interna disk i min macbook pro. Jag satt in en Seagate 500GB, kommer tyvärr inte ihåg vad det var för modell. Sökte i lite forum på nätet och såg att det var fler som haft problem med den disken i kombo med Macbook pro.

Bytte ut disken till en Western Digital och problemet upphörde.

/K

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-10-04 22:01

Stort tack för svaret. Använde du den hårddisken till något annat sedan (seagate-disken), så du vet hurvida den var felfri?

Tänker att den kanske är skadad på något sätt. Det är en Western Digital jag har i (som krånglar), så det verkar ju inte vara märkesspecifikt

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-05 19:32

Jag tror det kan ha att göra med någon energisparfunktion att göra. Jag hade samma sak när jag stoppade i en ny disk (tror det var en Seagate också, men vad jag förstått så har många diskar samma "problem").

Vad jag läst så har Apple stängt av den funktionen i de diskar som skeppas med datorerna.

Jag laddade ner ett program härifrån:
hdapm Download page
det har löst problemet för mig i alla fall.
Det måste dock köras efter varje omboot (jag har inte orkat kolla upp hur man får det att köras automatiskt ännu...ny på Mac...så jag får köra det manuellt efter varje omboot)

1
Bevaka tråden