Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt att uppgradera Mac Pro 2006?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mac Pro Woodcrest 4GB. 2x2ghz Dual-core anno 2006. Seg som sirap.

Är det värt besväret att köpa ny HD göra en ny clean installation av OS X samt att köpa minnen till 8GB. Eller är är det bara pengar och tid i sjön?

Varför inte.. E du inte i behov av en värsting dator så kan det vara värt pengarna !

frågan är bara vad prestandavinsten blir relativt kostnad?
Man vill ju inte blåsa tusenlappar för 5% snabbare dator.

Ursprungligen av Snoopy:

Mac Pro Woodcrest 4GB. 2x2ghz Dual-core anno 2006. Seg som sirap.

"Seg som sirap" är ju ett relativt begrepp. Om den verkligen är så seg, så är det nog något fel, antingen i OSX-installationen eller i hårdvaran. För det är ju fortfarande en hyfsat kraftfull dator, även om den har några år på nacken.

En "seg som sirap"-bedömning beror ju också helt på vad man jämför med.

Ursprungligen av Snoopy:

frågan är bara vad prestandavinsten blir relativt kostnad?
Man vill ju inte blåsa tusenlappar för 5% snabbare dator.

Jag hade ju börjat med en fräsch installation av OSX. Kanske med en Hardware Test allra först, för att kolla så att hårdvaran mår bra.

En Snow Leopard kostar 319 kr, och det tar inte lång tid att installera. Det kan det kanske vara värt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-09-28 10:20

En av mina maskiner är en Mac Pro 2006 (6GB internminne).
Jag bytte diskar i somras till en 80GB SSD (Intel X25M) som startdisk samt två nya SATA-diskar som kör stripad RAID.
Skillnaden är enorm. Det blev en helt ny dator.

Jag skulle göra som zMac föreslår.

Börja med en SSD. Eftersom du kan flytta över den till nästa dator kan du investera i en bra. Storleken bestämmer du själv. Jag skulle valt en med SandForce kontroller, men den har nog blivit rätt vanlig idag. Tänk dock på att det är skillnad mellan SSD och SSD.

Dina 4GB räcker för att kunna utvärdera hastigheten på Snow Leopard (som är en annan given uppgradering).

Mer minne gör att du kan köra fler program samtidigt, men gör inte datorn "snabbare".

Sen är det helt klart så att en dualcore 2GHz från 2006 inte är skarpaste kniven i ladan längre. Men med en SSD och ren OSX installation kan du utvärdera i lugn och ro. Räcker det inte flyttar du bara över SSD:n i nästa dator- du tänkte ju ändå köpa en till den....

Det beror ju på vad du gör med den. Ifall jag hade en dator som din så skulle jag lägga några kronor på att piffa till den. Men jag köper samtidigt en Mac Pro just för möjligheten att piffa till den efter några år istället för en iMac som du måste köpa ny vartannat eller vart tredje år.

Tack för bra input. Några frågor dyker upp.

SSD är 2,5" köper man till någon slags ram för att få den att passa i en Mac Pro?

Kollade hos Misco och Intel har några stycken 80GB men vad är skillnaden bortsett från några kronor hit eller dit. Länk

80GB räcker ju egentligen inte till för OS X + program, förr var det problem om program inte låg i programmappen. Är det annorlunda idag?

  • Oregistrerad
  • 2010-09-28 16:51
Ursprungligen av Snoopy:

Tack för bra input. Några frågor dyker upp.

SSD är 2,5" köper man till någon slags ram för att få den att passa i en Mac Pro?

Kollade hos Misco och Intel har några stycken 80GB men vad är skillnaden bortsett från några kronor hit eller dit. Länk

80GB räcker ju egentligen inte till för OS X + program, förr var det problem om program inte låg i programmappen. Är det annorlunda idag?

Intel skickar med en släde för 2.5" -> 3.5" i sitt retailpaket.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-09-29 13:12
Ursprungligen av Snoopy:

80GB räcker ju egentligen inte till för OS X + program, förr var det problem om program inte låg i programmappen. Är det annorlunda idag?

Du kan lägga applikationer på andra diskar.
Själv har jag operativsystemet (allt som följer med i originalinstallationen) samt de applikationer jag använder mest frekvent på SSD:n. Det jag rensat är onödiga skrivardrivrutiner och språkversioner. Resten ligger på de RAID:ade diskarna. Min SSD har fortfarande ca 50GB ledigt.

Ursprungligen av Snoopy:

80GB räcker ju egentligen inte till för OS X + program

Är du säker?

Blir lite nyfiken. Jag har rätt många program/programsviter installerade och ligger på 60GB.

Vad kör du för program? (vet att audioloopar kan ta upp riktigt mycket plats, men de tillhör ju inte programmet i den bemärkelsen)

Jag skulle hur som helst inte köpa mindre SSD än 100GB, men har du verkligen mer än 80GB i rena program?

Har inte nått Svenska ÅF ännu men priset ser helt rätt ut, får försöka stå ut lite till.

onyx 2

Capacity 249,58 GB
Available 67,51 GB
Used 182,07 GB

Synd att säga att jag har sorterat och städat men så här ser det ut
Adobe CS 4
GoLive
Aperture 2
Aperture 3
Application (Mac OS9) - kanske läge att kasta den
MS Office
olika webläsare
Spel
iWork 08
iWork 09
iLife
+ övriga nyttoprogram

Tycker inte det ser så farligt ut ändå..

Adobes CS är ju ganska stora... nånstans mellan 12-16GB skulle jag tro.

Men annars ligger ju Aperture på ca 700MB. Samma för hela iWork. iLife är väl drygt 1GB, men under två...

Det är inte så att du har alla dina foton liggande på disken också? Det kan ju lätt springa iväg... 70-80GB bara där... om inte mer om man fotar mycket...

Jaja... du vet ju själv hur mycket plats du behöver!!

1
Bevaka tråden