Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är kompatibiliteten mellan iWork och Office?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-28 22:14

Hur bra funkar det att skicka filer gjorda i t.ex keynote/pages till MS office användare? Är det värt besväret att skaffa iwork istället för det office ffor mac jag har nu?
? Ändrar sig uteseendet mellan PC och mac.

mvh

Senast redigerat 2010-09-28 22:33
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-28 22:17
Ursprungligen av bjhak:

Hur bra funkar det att skicka filer gjorda i t.ex keynote/pages till MS office användare? Är det värt besväret att skaffa iwork istället för det office ffor mac jag har nu?
? Ändrar sig uteseendet mellan PC och mac.

mvh

Det kan bli smärre förändringar, även om det är sparat i wordformat. Om du kommer vara beroende av att skicka de här filerna till PC med MS Office, så är det nästan bättre att satsa på nya macversionen av Office som kommer om några veckor. Det sägs bli/vara riktigt bra för en gångs skull.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-28 22:22

Nej, det är verkligen inte klockrent. Excel/Numbers kan man glömma helt. Pages/Word är hyfsat, men inte på något sätt heltätt - beroende på hur avancerad layout man gjort. Sedan har ju typsnitt olika "storlek" i Mac och Win. Inte ens Word/Word är klockrent mellan Mac och PC :-D.

Förtydligade rubriken. Tänk på att sätta rubriker som tydligt speglar trådens innehåll! Den tidigare rubriken "iwork" sade ingenting om vad tråden handlade om.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-28 23:03

OK,

Tack för input. Jag är beroende av att det skall kunna se bra ut för MS office användare på pc så det blir till att fortsätta med MS office för mac, ev uppgradera.
//:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-28 23:06
Ursprungligen av bjhak:

OK,

Tack för input. Jag är beroende av att det skall kunna se bra ut för MS office användare på pc så det blir till att fortsätta med MS office för mac, ev uppgradera.
//:)

Som sagts tidigare, kompatibiliteten mellan word för mac och word för PC är inte alls klockren. Jag skulle säga att det är minst lika problematiskt som pages/word. Men hur Office 2011 är vet jag inte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-29 08:35

Om Office 2011 är det tydligen sagt att mac-teamet betraktar alla olikheter mellan pc och mac i resultatet som buggar.

I någon video på deras sajt beskriver en utvecklare hur han gör utskrifter en mac resp. pc och lägger dem på varandra mot ljuset. Alla avvikelser är felaktiga. Om den här killen har hittat de flesta buggar så finns väl förhoppningen att kompatibiliteteten är än större.

Jag har iWork och Office:Mac 2004. Har en hel del kompatibilitetsproblem. Många leverantörer skickar prisuträkningsfiler i Excel med makron som hänvisar till andra Excel-filer. Dessa fungerar överhuvudatget inte i Numbers. De fungerar inte i Excel 2004 heller. Av den anledningen är jag tvungen att köra Windows under VMWare Fusion och ha Office 2003 installerat där. Word och Powerpoint funkar ganska hyfsat mot Pages och Keynote. Alla dokument som jag skapar i Pages har fungerat utmärkt i Word, även prospekt med mycket bilder, textrutor figurer etc där det är noga med layouten. Däremot fungerar det inte av någon märklig anledning att få med en bild till ett Excel-dokument som är skapat i Numbers.
Jag ser mycket fram emot Office 2011 som kommer om ett par veckor. Det ska bli fint med Outlook för att mail/ical/kontakter har sina begränsningar och det snällaste jag har att säga om Entourage som finns i Office 2008 skulle vara en förolämpning mot hundskit.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-09-29 10:28

Jag har haft ganska goda erfarenheter av ms mac till/från ms pc, då framförallt i word men även PP. Tex fungerar spåra ändringar och liknande funktioner väldigt bra. Jag skulle i din situation satsa på att köra enbart microsoft då det helt enkelt borde fungera bättre åt båda hållen. Att ta PP till keynote och tvärtom har jag prövat ngn enstaka gång och då tycker jag att mina animeringar börjar strula, vilket kanske iofs är att vänta sig då apple/MS kör med olika animeringar.

Export från Keynote till PowerPoint funkar i min erfarenhet "sådär". Det kräver alltid handpåläggning att få PP-presentationen att se bra ut.

Vissa småprylar blir det också mellan PP2008 för mac och PP för Windows.

Så jag kör Keynote och exporterar / delar som .pdf.

När jag samarbetar med andra som kör Windows, till exempel just idag, kör jag PP. Och längtar till Keynote när jag t ex skall infoga bilder.

/M

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-09-29 10:43

Att den delen med makron som hänvisar till andra filer strular mellan Mac och Windows beror ju på den enkla anledningen att Mac och Windows bla har olika filsystem. Detta har Microsoft inte insett (förrän i 2011?) vilket som effekt gör att ingen referens utanför Excel-arket fungerar. Det finns alltså ingen anledning att bli förvånad om man tänker efter.

Att Word strular beror ju också på att Microsoft har förändrat filformatet och funktionaliteten mellan versionerna på ett sådant sätt att Word inte själv klarar av att hantera detta. Det fungerar så dåligt att även mellan Windowsanvändare upplever det som problematiskt. Jag tänker här bla på .doc och .docx men även före och efter 2003. Här har jag som Mac-användare fått hjälpa mången Office-användare genom åren...

I vissa av fallen jag kommit i kontakt med, men även kanske några som nämnts i tråden, så handlar det om layout *i kombination* med read-only. Alltså: skribenten är endast intresserad av att mottagaren ska läsa. Då behövs inte Office öht, utan PDF är en mycket bättre - ja, nästan den enda - lösningen på uppgiften.
Från exp-systems.com finns det en fri PDF-programvara som installerar sig om en skrivarkö. Det gör att den går att använda från vilket program som helst. Ja faktiskt - den fungerar precis som vi är vana att det fungerar i Mac OS X, fast vi behöver inte installera något separat skrivarkö. (Är jag dryg nu...)

  • Oregistrerad
  • 2010-09-29 12:04

Jo, dom som fortfarande skickar .doc-filer för bara läsning har nog sovit senaste 10 åren. Det är PDF som gäller. Tyvärr så är det ju inte lika klockrent och enkelt att spara som PDF i en PC. Kanske får MS till det om några år...men dom äger ju inte PDF så det kanske inte existerar i deras värld.
Apple la ju in en PDF-motor djupt inne i OSX för länge sedan - man kan göra en PDF av vad som helst från vilket program som helst. Detta kan nog Winanvändare bara drömma om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-29 22:07

Office 2007 och 2010 kan skapa PDF-filer. Jag har för mig att 2010:n klarar det utan tilläggsprogram och för 2007:an behöver man ladda hem ett gratistillägg från Microsoft. Så det argumentet är ju inte riktigt relevant längre, åtminstone inte så längre man talar om Office för PC. Andra program däremot...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-29 22:28
Ursprungligen av jahve:

Office 2007 och 2010 kan skapa PDF-filer. Jag har för mig att 2010:n klarar det utan tilläggsprogram och för 2007:an behöver man ladda hem ett gratistillägg från Microsoft. Så det argumentet är ju inte riktigt relevant längre, åtminstone inte så längre man talar om Office för PC. Andra program däremot...

Använder jag Words PDFfunktion på vår klubbtidning blir PDFfilen drygt 30 MB. Använder jag OpenOffices PDF Export blir filen ca 9 MB....

Skriver jag ut från Windows Word blir utskriften som förväntat (dokumentet är skrivet på en PC). Skriver jag ut från Macens Word är utskriften oanvändbar. Text hamnar på fel ställen, utanför färglagda fält, över bilder etc.

Pages har jag faktiskt inte testat, ska göra det....

1
Bevaka tråden