Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine raderar min backup

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-27 19:12

Jag har på senare tid fått ett väldigt otrevligt problem på halsen. Använder en Airport Extreme med en 1,5 TB USB2-disk kopplad till sig som jag kör Time Machine på. Det har tills för rätt nyligen (OS X 10.6.3?) fungerat perfekt.

Men nu har jag snart en handfull gånger på bara någon månad fått problem med att Time Machine har raderat min backup efter att den slutfört verifikation av mina säkerhetskopior (se bifoagd skärmdum). Förutom att jag blir stående utan backup helt plötsligt, måste jag göra en ny initiell backupp som tar över ett dygn via, ett annars väldigt kvickt, WiFi.

Jag har ca 500 GB på min iMac 27" 2TB disk som backas upp på en 1,5 GB disk. 1,5 GB-disken har inga problem med att köra Time Machine på min sambos MBP (med 10.5.8) med en 100 GB disk och det har heller inte varit några problem med att backa upp min data tidigare, innan jag uppgraderade till OS X 10.6.3 och funktionen "Verifiera säkerhetskopia" tittade fram, om jag inte minns fel.

Jag har testat att formatera om disken jag har som backup-disk, men problemet återkommer ändå. Apples information (Time Machine: About "Time Machine completed a verification of your backups. To improve reliability, Time Machine must create a new backup for you.") var till föga hjälp. Någon här som haft samma problem och löst det?

Jag har precis fått samma meddelande!? Kanske beror på att min time capsule nästan är full. Bara 4,39 GB av 497,96 GB är tillgängligt samt att hårddisken på min macbook är lika stor som min Time Capsule

Men när disken är full brukar den ju bara ta bort den äldsta backupen?

Senast redigerat 2010-09-28 22:02
Ursprungligen av Solid:

Jag har på senare tid fått ett väldigt otrevligt problem på halsen. Använder en Airport Extreme med en 1,5 TB USB2-disk kopplad till sig som jag kör Time Machine på. Det har tills för rätt nyligen (OS X 10.6.3?) fungerat perfekt.

Men nu har jag snart en handfull gånger på bara någon månad fått problem med att Time Machine har raderat min backup efter att den slutfört verifikation av mina säkerhetskopior (se bifoagd skärmdum). Förutom att jag blir stående utan backup helt plötsligt, måste jag göra en ny initiell backupp som tar över ett dygn via, ett annars väldigt kvickt, WiFi.

Jag har ca 500 GB på min iMac 27" 2TB disk som backas upp på en 1,5 GB disk. 1,5 GB-disken har inga problem med att köra Time Machine på min sambos MBP (med 10.5.8) med en 100 GB disk och det har heller inte varit några problem med att backa upp min data tidigare, innan jag uppgraderade till OS X 10.6.3 och funktionen "Verifiera säkerhetskopia" tittade fram, om jag inte minns fel.

Jag har testat att formatera om disken jag har som backup-disk, men problemet återkommer ändå. Apples information (Time Machine: About "Time Machine completed a verification of your backups. To improve reliability, Time Machine must create a new backup for you.") var till föga hjälp. Någon här som haft samma problem och löst det?

Läs detta Time Machine: About "Time Machine completed a verification of your backups. To improve reliability, Time Machine must create a new backup for you."

Jag bumpar den här tråden med ett liknande problem. Min Time Machine ger inga felmeddelanden om att något inte fungerat vid backup, men all historik är borta. Om jag startar en backup så backas de senaste ändringarna upp (några megabite), när jag sedan går in i TM så finns där ingen historik, bara "Idag (nu)". Detta är alltså direkt efter att en backup blivit genomförd. TM gör heller inga schemalagda backuper och meddelar inget om att den har misslyckats med detta.

Kör en Mac Mini (2 GB ram 2.53 GHz processor) med 10.6.6 installerat. Backup sker via USB till en Packard Bell 1T.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 22:52

Jag löste mitt problem med att formatera disken och koppla den direkt till dator via USB. Tänkte dock testa att köra den via Aiporten igen framöver, rapporterar då om mitt problem finns kvar.

Min hårddisk sitter på datorn, och nu har det gått så lång tid utan backup att jag väljer att formatera hårddisken och börja om. Ingen jätteko på isen, eftersom det inte är min huvudsakliga arbetsdator, men extremt enerverande. Det finns alltså backuper sedan ett och ett halvt år tillbaka i tiden på hårddisken som jag inte kommer åt. Skivverktyg rapporterar heller inga fel.
Då den har en viss serverfunktion behöver jag dock kunna återställa den i befintligt skick, vilket är skälet till att den har en alldeles egen backup-disk kopplad via USB. Men... Detta är ju inget jag vill vara med om igen, så vad göra? Köpa en ny hårddisk? Vad är med andra ord den troligaste felkällan?

1
Bevaka tråden