Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföra data från gammal hårddisk?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-28 13:05

Hej!

Jag ska byta hårddisk i min macbook pro unibody. Har tänkt att köpa en externt chassi för den nya hårddisken, installera Snow Leopard där, och sedan föra över allt från min nuvarande hårddisk. Min fråga är, måste man ha den nya disken kopplad via Firewire eller räcker det med USB?

Är inte det bästa att föra över datorns innehåll till en extern disk först med Migration Assistant, sen när du har satt i den nya disken och installerat SL så kör du in allting igen med Migration Assistant? Kräver så klart ytterligare en disk, men det kanske du kan låna om du inte har en redan?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-28 13:08

Varför krångla till det.

1 Byt hårddisk i macbooken till den nyare.
2 Installera Snow leopard på den
3 Sätt den gamla disken i ett externt chassi som du sedan kan fortsätta använda som extern backup eller liknande när du fört över det du vill ha ifrån den.

Eller gör som Kainen föreslår. Jag har inte fått i mig tillräckligt med kaffe än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-28 13:32

Jag håller med kaninen. Redan i installationen av Snow Leopard kan du välja att föra över användare och inställningar från din gamla hd (som du naturligtvis redan har monterat i det externa chassiet). Gör det! Förenklar mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-28 14:13

Perfekt. Det är ungefär det jag har tänkt att göra, men min fråga är om man behöver ansluta disken till datorn via Firewire, som när man ska överföra data mellan två macar, eller om det räcker med USB?

Det går med USB men tar längre tid. Jag har ca 160 GB data på min disk totalt inklusive OS och när jag körde över ethernet via min TimeCapsule så tog det ca 3 timmar att få allt på plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-28 15:15

Ok, tack!

1
Bevaka tråden