Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill ni se härnäst i MacBook Pro och Air?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-26 12:02

Tjena.
Tänkte ännu en gång till dra gång en liten tråd om alla kära 99-Are vill se i framtidens versioner av Macbook Pro/air. Eftersom båda kommer uppdateras inom en snar (?) framtid kan vi väll ge Apple lite tips.

Det enda nya jag vill se just nu är Intel i-Processorer i alla macbooks och övriga Macs.

CF- och xD-kortläsare, Light Peak, Blu Ray och 3G-modem är vad jag skulle vilja se i en ny Macbook Pro.

Samt möjlighet att, liksom Mac Mini Server, kunna välja bort den optiska läsaren till fördel för en till hårddisk/större batteri.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-09-26 12:21
Ursprungligen av Papperskatt:

CF- och xD-kortläsare, Light Peak, Blu Ray och 3G-modem är vad jag skulle vilja se i en ny Macbook Pro.

Samt möjlighet att, liksom Mac Mini Server, kunna välja bort den optiska läsaren till fördel för en till hårddisk/större batteri.

Ja det var väl ungefär det jag tänkte på när jag läste rubriken. Framförallt Light Peak och möjligheten att välja bort DVD-spelaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-26 14:32

En portabel med matt skärm.
Möjlighet till minst 8GB RAM.
Då köper jag.

Ursprungligen av pesc:

En portabel med matt skärm.
Möjlighet till minst 8GB RAM.
Då köper jag.

Redan idag så kan man välja till 8GB RAM på alla Pro-modeller, och 15' och 17' kan beställas med matt skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-26 19:20
Ursprungligen av Papperskatt:

Redan idag så kan man välja till 8GB RAM på alla Pro-modeller, och 15' och 17' kan beställas med matt skärm.

Den portabla Air har max 2GB RAM vilket är skrattretande.
Den 13" MacBook jag har idag tycker jag är på gränsen till klumpig. 15" är klart för klumpig för mig. Därför önskar jag en portabel laptop med matt skärm. Den senaste Apple hade var 12" Powerbook som släpptes Januari 2005. Det är dags för en ny nu.

MacBook Air, utan att ändra formfaktorn:
- Mer minne, 2GB är lite för lite
- Bättre kylning, den kan vara problematisk i varma länder
- 3G modem
- 2 USB portar
- Längre batteritid, kan aldrig har för mycket

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-26 17:54

MacBook Pro
-Matt skärm även på 13"an
-Ännu längre batteritid
-Möjlighet att ta bort optiska läsaren mot en SSD eller en större HDD.
-Mer USB och Firewire portar
-Lightpeak

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-26 18:25

MacBook Air:

Ha kvar:

-Skärmen, alltså den är perfekt blank, den speglar inte mycket, mycket bättre än tex MacBook Pro datorerna
- Samma musplatta med en knapp, det är bättre än det där nya.

Nya grejer!

- En skärm som inte har så mycket eftersläpningar och streck över hela skärmen i vissa vinklar, samt högre upplösning
- Bättre batteritid, tror allt det går att fixa
- Snabbare processor och grafikkort, men som inte drar mycket ström eller gör datorn för varm (som andra säger har den problem med det, en MacBook Air utan "Coolbook" är helt värdelös
- Inbyggt 3G modem, det är verkligen dags att skaffa detta nu, det skulle bli succé!
- Ha MiniDisplayPort som stödjer ljud
- 4 GB internminne
- Behöver inte större SSD hårddisk, men snabbare däremot! den är sjukt seg när det gäller stora filer
- En silvrig, vit och svart version vore nice alla i aluminium och matt yta.
- Stöd för optiskt ljud via hörlursingången
- 2 USB ingångar (det räcker)
- En 15" version av macbook air som alternativ skulle nog vissa gilla
- Stereohögtalare, en liten på vardera sida

Det var väl allt, om det där ovan kommer med i nästa blir jag nöjd

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-09-26 18:46

USB 3
LightPeak
Möjlighet att välja bort optisk drive. Extra hårddisk/SSD som utbyte.

En SD-läsare där SD-kortet inte sticker ut då det är isatt

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-26 20:45

USB 3
Dumpa optisk drive till förmån för ett större batteri

Är Light Peak rimligt? Är det inte lite tidigt?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-27 22:24
Ursprungligen av ill_chrill:

Är Light Peak rimligt? Är det inte lite tidigt?

Intel påstod i våras att de ska börja tillverka i slutet av 2010, men jag har inte hört något sen dess, vilket nog tyder på förseniningar. Personligen skulle jag bli förvånad om vi ser datorer (för att inte tala om kringutrustning) med Light Peak före 2012.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-26 23:59

Expresscard slot på 15" modellen

  • Höghastighetskonnektivitet: USB3, esata, (lightpeak)

  • Multicardreader

  • Expansionsslot (expresscard)

Möjlighet att välja bort DVD med förberedelse för extra HD är bra, men installation och framförallt VAL av HD sköter jag själv.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-27 10:11

E-sata och usb portar på högra sidan. En CTRL knapp på högra sidan av tangentbordet. Borttagning av "media knapparna" som strular till fcs paketet. Blu-ray vore trevligt också.

Ursprungligen av Kenneth M:

Borttagning av "media knapparna" som strular till fcs paketet. Blu-ray vore trevligt också.

Naja..

Du kan ju ställa in dem i systeminställningar att fungera omvänt: sa att du maste trycka pa FN-knappen för att komma at mediainställningarna. Da fungerar de som vanliga funktionsknappar. Da borde det väl inte vara nagra problem?

  • Medlem
  • Boston
  • 2010-09-27 17:51

Jag har velat köpa en MBA i säkert ett år. Älskar formfaktorn och vill resa med den istället för min 15" MBP. iPad:en funkar ibland men inte alltid. Jag är rätt ok med allt på MBA:n bara ge mig 4GB RAM och 256 SSD och jag lägger min beställning. Allt annat blir grädde på moset.

Det man kan läsa sig till snabbt är att många vill kunna "speca" sin dator själv. DVS välja DVD Blu-Ray eller extra hårddisk....

3G-modem inbyggt!!!!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-28 19:11
Ursprungligen av pmarriott:

3G-modem inbyggt!!!!

hade det funnits expresscard slot så hade man kunnat stoppa i ett 3G-modem där.

Jag förstår inte varför de tog bort det på 15"modellerna.

  • Medlem
  • 2010-09-28 21:54

I3, SSD, (MIN) 4GB Ram i air och jag slår till. Ett inbyggt modem vore trevligt - men det känns nästan tröstlöst att hoppas på. Det borde ju ha funnits i modellerna sedan flera år tillbaka.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-09-30 08:43

Kanske lite tidigt menmen.

Jag skulle vilja att skärmen blev löstagbar och är touch. Och när man tar loss den så byter den till iOS operativsystem (om man vill, ska man kunna ställa in).

Det vill jag se i i alla fall MBP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-30 09:03

En version av 15" och 17" utan DVD/CD-drive. Man skulle få rejält mycket mer batteritid på det sättet. Jag använder min DVD/CD kanske 1 gång i månaden. Skulle gärna köpa till en extern för de tillfällena.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-30 11:08
Ursprungligen av acke:

En version av 15" och 17" utan DVD/CD-drive. Man skulle få rejält mycket mer batteritid på det sättet. Jag använder min DVD/CD kanske 1 gång i månaden. Skulle gärna köpa till en extern för de tillfällena.

Håller med.
Samt som redan nämns att man får möjlighet att trycka in en extra HD istället (de tar ur DVDn och man kan välja att få något OptiBayliknande installerat ist).

Ursprungligen av Drakfot:

Håller med.
Samt som redan nämns att man får möjlighet att trycka in en extra HD istället (de tar ur DVDn och man kan välja att få något OptiBayliknande installerat ist).

Men som Acke uttrycker sig tolkar jag det som att han menar att utrymmet fylls ut med mer batteri.

Jag har förståelse för det önskemålet, men prioriterar hellre en andra hårddisk.

Det var så min MBP var konfigurerad: 8GB, 240GB SSD och 500GB disk. Det var en schysst kombo, men det blir fortfarande den vanliga långsamma disken som styr hastigheten på interna överföringar mellan diskarna. Men om man bara vill ha extra utrymme för stora filer så är det ju bra.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-10-03 11:11
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Men som Acke uttrycker sig tolkar jag det som att han menar att utrymmet fylls ut med mer batteri.

Jag har förståelse för det önskemålet, men prioriterar hellre en andra hårddisk.

Det var så min MBP var konfigurerad: 8GB, 240GB SSD och 500GB disk. Det var en schysst kombo, men det blir fortfarande den vanliga långsamma disken som styr hastigheten på interna överföringar mellan diskarna. Men om man bara vill ha extra utrymme för stora filer så är det ju bra.

Ah, jag uttryckte mig lite oklart. Det jag menade var att man antingen kan få in ett extra batteri där, eller en OptiBayliknande lösning för att montera en hårddisk istället.
Hade varit intressant att se Apple göra en sådan lösning

Ursprungligen av Drakfot:

Ah, jag uttryckte mig lite oklart. Det jag menade var att man antingen kan få in ett extra batteri där, eller en OptiBayliknande lösning för att montera en hårddisk istället.
Hade varit intressant att se Apple göra en sådan lösning

Ok, då är jag med: ett batteri som en modul.

Det tror jag dock inte på, eftersom Apples senaste batterier har varit rätt speciella lösningar, med tillhörande bra prestanda, som i stort sätt formgjutes på plats.

Däremot känns det inte omöjligt att de erbjuder modeller med två hårddiskar som konfigurationsalternativ.

Men huvudproblemet är att deras MacBooks (inkl Pro) är återvändsgränder idag för folk med produktionsbehov. Alla externa lagringslösningar är för långsamma. Undantaget är 17" som har expressport.

Det borde stå högt upp på Apples åtgärdslista att fixa ett snabbt externt gränssnitt. USB3 är ok, men får gärna vara bättre. Och det måste komma i nästa version, även om det känns som inte heller den kommer att vara fullt produktionsduglig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-09 17:31
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det borde stå högt upp på Apples åtgärdslista att fixa ett snabbt externt gränssnitt. USB3 är ok, men får gärna vara bättre.

Hur kan det bli snabbare än Firewire och USB 3?

Bevaka tråden