Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel LINUX för mediaspelare för icke-nerd ?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att använda en av alla de PC laptops jag har liggande som en avi/mkv spelare till TVn, men jag vägrar köra Windows och känner att det är lite mycket att ha en av mina MacBooks till bara detta. Jag vill inte köpa en övervärderad Mac Mini av just den anledningen, priset.

Så då återstår PC med LINUX...

Men jag har ingen lust att lägga timmar/dagar på att få det att fungera (har nästan ingen direkt erfarenhet av LINUX), så då lyder min fråga:

Vilken är den bästa versionen av LINUX som passar mej?

Jag vet om Ubuntu och har även sett den här tråden med Kubuntu som ser bra ut http://www.99.se/unix/259638-kubuntu-linux-paminner-om-leopard.html

Förslag ? Gärna med någon teknisk motivering.

LCR

Då kanske Mythbuntu är något för dig. Det är Ubuntu kombinerat med MythTV. Jag har dock tyvärr ingen större erfarenhet av det annat än att flera jag känner påstår att det ska vara ganska bra.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-09-12 22:25

Om datorn bara ska fungera som mediaspelare så rekommenderar jag XBMC Live starkt! Kan köras från CD/USB-minne eller installeras på hårddisken.

XBMC

"Mythbuntu"

Hmm...

Jag vill inte koppla till tv-nätverk som så utan spela upp AVI, MKV filmfiler.

Vore väl inte fel om det går att spela upp SVTPlay också (speedway visas ju live på SVTPlay!!).

LCR

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-09-12 23:54

Kolla in XBMC, kör det själv på en Win7 maskin som filmvisare. Fick aldrig Linux att fungera bra..

Tack för tipsen om XBMC, men min fråga var egentligen:

Vilken är den bästa versionen av LINUX som passar mej?

Jag har tittat på Ubuntu samt Kubuntu, och jag vet att Ubuntu är ett mycket seriöst projekt, vilket då leder till en fundering...

Hur fungerar det med relaterade system som Kubuntu, som ser snyggare ut. Använder de Ubuntu i grunden så att man drar fördel av alla deras utvecklingar/uppdateringar? Kan inte tänka mej att LINUX skulle fungera om det bara bildas fler och fler grenar där alla måste fortsätta att utveckla i varsin riktning...

???

LCR

Det finns flera Fönsterhanterare till Linux. KDE och Gnome är de två största.
Personligen röstar jag för KDE.
Program finns ofta att ladda ner i två versioner, för antingen det ena eller andra.

Glöm att det går att lösa ngt i Linux utan att vara en nörd

Jag försökte använda en PC med Ubuntu som filmdator till barnen. De hatade den, de vill ha en Mac så det funkar! Dels klarar inte Ubuntu av den automatik som Macen har, dels har den mycket problem med ospelbara skivor. Det är väl diverse kopieringsskydd som den inte klarar.

Det vore ju fint om XBMC var bättre, men jag tvivlar. Det är väl samma codecs?

Problemet med Ubuntu är att den distributionen INTE inkluderar de flesta codecar man behöver för att njuta av digitala medier. Du behöver installera något liknande Medibuntu för att få de codecar du behöver: https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu

XBMC på Ubuntu ska tydligen vara bomben enligt Linuxgurus (hörde jag på Jabber)

Jag kör vanliga desktop-ubuntu. Jag vill inte hålla med tidigare kommentarer om att den inte klarar en massa format, snarare tvärtom jämfört med standardutbudet i Mac OS. En spelare som finns till många plattformar är VLC, enkelt att installera från programarkivet (Software Center).

Vad gäller kopieringsskyddade filmer har aldrig jag haft problem, men jag kanske haft tur. Eller så har de andra haft otur.

Tack för det inlägget, gör mej lite mer optimistisk, ska prova Ubuntu först och se hur det känns.

Har aldrig kört annat än Mac OS och BeOS (har lite svårt att säga att jag frivilligt kört Windows, men jag har spelat en hel del racing spel på PC så kan nog inte förneka...)

LCR

Macnörd som jag är måste jag ändå säga att bästa spelaren för avi/mkv är MPC i Windows. Överlägsen t ex VLC. Vore jag du skulle jag köra Windows XP och MPC. Jag kör själv både Mac och Linux hemma men kan omöjligt överge MPC-setupen till tv och projektor. Att välja Linux för detta är helt meningslöst.

Jag har faktiskt ett Mac OS X liknande skal till Wondows XP liggande och den skivan jag har med XP Pro Corporate fungerar relativt bra förutsatt att man inte kopplar upp sej på internet för då rasar det in en massa skit. Inte från Micro$oft utan annat som jag inte fattar var det kommer från. Kör det på min sons MacBook Pro eftersom han spelar Speedway GrandPrix 3 som inte finns till annat än PC och kopplade upp för att ladda hem någonting och sedan dess har han bara en massa skit...

LCR

Missade att du skulle koppla till TV, tänkte det var en stor skärm. Här hemma hos mig har jag bara en gammal hederlig tjockis-TV, och den har jag aldrig lyckats få bild i med Linux eller Windows, bara med Macbook. Nyare TV-apparater borde dock gå bättre, särskilt om de har VGA- eller HDMI-anslutning.

MPC har jag kompisar som använt, men jag har ingen erfarenhet och kan inte uttala mig. Det enda som talar emot är att projektet verkar nedlagt och har inte uppdaterats på 3 år. Men det är ändå modernare än Xp!!! Uppdatering: Projektet har visst bytt namn till Media Player Classic - Home Cinema och lever vidare i det.
Vore kul om Stinky kunde precisera varför MPC är så mycket bättre än VLC, jag har som sagt aldrig använt MPC.

MPC kontra VLC: mkt bättre kodat, stabilare med 1080p, buggar aldrig, bättre/enklare hantering av subs och andra inställningar, och bättre defaultbildkvalitet (likvärdig med QT dvs med perfekt svärta kontra lågdagrar där VLC är nästan omöjligt att konfigurera om med korrekt färgkalibrering).

Tack Stinky!
Jag har ingen dator med Windows, och det kommer nog inte bli aktuellt heller, men det är alltid bra att lära sig nya saker. Jag ska jämföra någon gång hos en kompis!

1
Bevaka tråden