Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 7 64-bitars på en ny iMac. Installationen startar inte.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt Windows 7 för att installera på en ny iMac 27 tum. När jag ska sätta igång installationen säger den att jag ska ha en 32-bitars version men jag har läst mig till att det även ska fungera med 64-bitars. Försöker då uppdatera Boot Camp med 3.1 men när jag laddar ner den får jag bara en textfil. Hur går jag till väga?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-18 23:39
Ursprungligen av rubberwarrior:

Har köpt Windows 7 för att installera på en ny iMac 27 tum. När jag ska sätta igång installationen säger den att jag ska ha en 32-bitars version men jag har läst mig till att det även ska fungera med 64-bitars. Försöker då uppdatera Boot Camp med 3.1 men när jag laddar ner den får jag bara en textfil. Hur går jag till väga?

Har du bootat datorn i 64bitsläge?

Ursprungligen av kenjon:

Har du bootat datorn i 64bitsläge?

Om du tänker på tricket med att hålla ner 6 och 4 så är det ett kommando för Mac OS X, inte för datorn i helhet.

64-bit Windows ska alltid boota i 64-bitarsläge oavsett vad OS X gör.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-19 02:41

Kan vara så att din licensnyckel endast fungerar med 32bitars versioner. Vad jag vet så fungerar dock en 64bitars nyckel både på 32 respektive 64bitars. Är inte helt säker dock.

Ursprungligen av rubberwarrior:

Försöker då uppdatera Boot Camp med 3.1 men när jag laddar ner den får jag bara en textfil. Hur går jag till väga?

Boot Camp 3.1 är ett program som du ska köra i Windows, inte OS X. Kanske därför det inte funkar?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Boot Camp 3.1 är ett program som du ska köra i Windows, inte OS X. Kanske därför det inte funkar?

Mja....

Boot Camp assistenten startar man i OSX. Det är ju där man partitionerar och drar igång hela installationen. Resten skall gå som på räls.

64 bitar skall inte vara något som helst problem. Testa och se om du kan få ner senaste Boot Camp assistenten (på vanligt sätt) till OSX och kör den.

Jag är tacksam för alla svar och ledsen för att jag inte inte svarat själv tidigare men vill gärna försöka hitta lösningar på egen hand för att lära mig men det har inte varit mycket tid till det, tyvärr.

Jo, anledningen till att jag vill köra Windows på Mac är att jag har CS-serien i Windowsformat.
I alla fall, jag märkte att själva installationsstarten inte var någon svår nöt att knäcka direkt. Hade installationsskivan i när jag startade installationen och den skulle tydligen i när man klickat "Starta installation". Så svårt var det...

Sen fick jag självklart problemet med svart skärm som tydligen ska vara vanligt på 27-tummarn men löste det via den här länken (Boot Camp: iMac visar en svart skärm under installationen av Windows 7) för er som fått det problemet.
Sen sprang jag ju på det sista och ännu olösta problemet. Allt verkade klart men jag har köpt Windows 7 via Mecenat, rabatter från CSN, och tydligen var versionen en Upgrade vilket gör att jag måste ha XP eller Vista installerat innan. Så jävla klantigt av mig...

Kan man nu ladda ner någon gammal gratisversion av XP eller måste man helt enkelt höra sig för i vänkretsen?

Ursprungligen av rubberwarrior:

...Kan man nu ladda ner någon gammal gratisversion av XP...

Det finns inga gratisversioner av XP.

Det står klart och tydligt på Mecenat att det är uppgraderingsversioner. Så om du inte redan har en XP- eller Vista-licens, så får du väl försöka sälja din uppgraderingsversion av Windows 7, och köpa en fullversion någonstans.

Ursprungligen av rubberwarrior:

...eller måste man helt enkelt höra sig för i vänkretsen?

Att skaffa XP eller Vista på annat sätt är inte ett tillåtet samtalsämne på det här forumet.

/Mod

Ok.
Jag var alldeles för snabb och slarvig när jag köpte.
Tack ändå.

Vissa universitet har avtal med MS så att man kan ladda ner win XP eller 7 utan kostnad.

1
Bevaka tråden