Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InD CS4: Kan man visa alla dokumenttabbar överskådligt?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-09-27 09:44

Jag vill kunna navigera mellan olika dokument på ett enkelt sätt utan att ge avkall på att ha dem i samma fönster. Jag vill alltså ha dem i tabbar i samma fönster, men antingen kunna bläddra med Witch eller i en panel med tummar, lite som i Safari Stand eller Safaris rutnätsvy.

Är det något särskilt fel med den funktionen som är avsedd för ändamålet?

  • Medlem
  • 2010-09-27 13:05

Jag kanske var otydlig. Jag vill inte att dokumenten ska ritas om, jag vill behålla dem som flikar, men utöver detta kunna se dem ungefär som sidorna i panelen Sidor, fast hela dokument. Önskan är inte helt genomtänkt.
Jag vill kunna navigera mellan dokument utan att behöva bläddra, tex som i Witch. Men Witch visar fönster snarare än dokument.
En annan variant är Safari Stand som visar alla flikar i ett fönster som tummar i ena kanten på fönstret. Det blir förstås svårt att visa dokument med mer än ett uppslag, men jag spånar bara lite här.
Dumpen visar hur Witch visar mina öppna fönster där InD har tre dokument i varsin flik i samma fönster.

Hmm... För att få exakt det du önskar så börjar man närma sig de områden där man måste göra en plugin, och det är lite overkill, sen är det också enklare fr.o.m. CS5, så av det skälet tycker jag att du åtminstone ska skjuta på önskemålet, eller fundera på alternativ, vilket jag nu övergår till att diskutera

Som scriptare så vet du att ett och samma dokument kan ha flera fönster, och varje fönster kan i sin tur ha sitt eget visningsläge, t.ex. vad gäller linjaler, zoom-grad , synliga stödlinjer, placering på skärmen etc.

Mao. vore det inte särskilt svårt att göra ett script som tittar vilka dokument som finns öppna, och för vart och ett av dem skapar ett nytt fönster, med önskade egenskaper och placering.

Tänker du till kan du t.o.m. göra så att scriptet kommer ihåg de egenskaper man manuellt tilldelat dessa fönster.

  • Medlem
  • 2010-09-27 23:43
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hmm... För att få exakt det du önskar så börjar man närma sig de områden där man måste göra en plugin, och det är lite overkill, sen är det också enklare fr.o.m. CS5, så av det skälet tycker jag att du åtminstone ska skjuta på önskemålet, eller fundera på alternativ, vilket jag nu övergår till att diskutera

Som scriptare så vet du att ett och samma dokument kan ha flera fönster, och varje fönster kan i sin tur ha sitt eget visningsläge, t.ex. vad gäller linjaler, zoom-grad , synliga stödlinjer, placering på skärmen etc.

Mao. vore det inte särskilt svårt att göra ett script som tittar vilka dokument som finns öppna, och för vart och ett av dem skapar ett nytt fönster, med önskade egenskaper och placering.

Tänker du till kan du t.o.m. göra så att scriptet kommer ihåg de egenskaper man manuellt tilldelat dessa fönster.

Ja, det får väl bli i CS5 då...
Men jag vill ha liveupdate, så det där med att rita upp fönster igen blir lite segt, kanske.

Ursprungligen av Baron:

Ja, det får väl bli i CS5 då...
Men jag vill ha liveupdate, så det där med att rita upp fönster igen blir lite segt, kanske.

Men alla dokumentfönster har live-uppdatering. Det är dessutom så vist ordnat så att prestandainställningarna i InDesign (dvs. visning med hög kvalitet/textsimulering etc.) är en fönsterinställning, inte en dokumentinställlning.

Prova att göra en manuell "mockup" och arrangera fönster så som du skulle vilja ha dem, och så föreställer du dig ett script som döljer/visar dessa extrafönster.

Borde ändå inte det ge ett hyfsat nära resultat.

Nu har jag läst både fråga och kommentar och fattar ändå inte riktigt vad baronen vill åstadkomma. En lista på alla fönster finns ju under menyn Fönster?

Nåja... med risk för att trampa i klaveret så kommer här ändå ett litet tips för CS5 (möjligen även äldre).

Kortkommando för nästa fönster är i default samma som systemets inställning för hopp till nästa program, kommando - tab. Så den funktionen märker man aldrig att den finns för systemet tar överhand.

Ändra till Alt - tab till exempel och hoppa mellan öppnade dokument snabbt som sjutton. "Boom" som Jobs skulle sagt. Jag säger tjopp, tjopp.

  • Medlem
  • 2010-09-27 23:42
Ursprungligen av Anders Täpp:

Nu har jag läst både fråga och kommentar och fattar ändå inte riktigt vad baronen vill åstadkomma. En lista på alla fönster finns ju under menyn Fönster?

Nåja... med risk för att trampa i klaveret så kommer här ändå ett litet tips för CS5 (möjligen även äldre).

Kortkommando för nästa fönster är i default samma som systemets inställning för hopp till nästa program, kommando - tab. Så den funktionen märker man aldrig att den finns för systemet tar överhand.

Ändra till Alt - tab till exempel och hoppa mellan öppnade dokument snabbt som sjutton. "Boom" som Jobs skulle sagt. Jag säger tjopp, tjopp.

Jag vill se dokumenten antingen hela tiden (som Safari Stand), eller i en lista jag kan hoppa i som i Witch eller Windows. Det kan man inte i InD:s lista även om den finns där. Jag vill inte in i några menyer för att uppnå detta.

Det där med nästa fönster förstår jag inte riktigt. Cmd+< är ju ett urgammalrt kommando. Eller missar jag något?

Ursprungligen av Baron:

Jag vill se dokumenten antingen hela tiden (som Safari Stand), eller i en lista jag kan hoppa i som i Witch eller Windows. Det kan man inte i InD:s lista även om den finns där. Jag vill inte in i några menyer för att uppnå detta.

Det där med nästa fönster förstår jag inte riktigt. Cmd+< är ju ett urgammalrt kommando. Eller missar jag något?

Sorry, jag var in och bläddrade bland kortisarna och fick för mig att Indesign inte lyssnade på det där systemkommandot.

Ok, låt säga att du får som du vill. Nu har du en meny som hänger i hörnet som visar alla dokument. Vad händer då i det fönstret?
1. I tumnageln för det aktuella dokumentet - samma som du nyss gjorde
2. övriga tumnaglar - ingenting, du jobbar inte där nu

Jag förstår inte vad du vill uppnå riktigt... mer än slösa skärmyta... förklara hur du tänker nyttja funktionen.

Kan du inte använda Bridge? Markera ett dokument, tyck på mellanslag och sedan kan du bläddra i dokumentet med piltangenterna.

  • Medlem
  • 2010-09-27 23:43
Ursprungligen av CyberPet:

Kan du inte använda Bridge? Markera ett dokument, tyck på mellanslag och sedan kan du bläddra i dokumentet med piltangenterna.

Bridge faller bort eftersom jag inte vill lämna InD. Jag vill heller inte bläddra i ett dokument, jag vill bläddra mellan (början på) en rad dokument.

  • Medlem
  • 2010-09-28 00:58

Om det är en meny vill jag ite att den ska hänga, då vill jag nå dem som från Witch. Om det är en panel som den gamla Navigera eller vad den hette så vill jag ha den framme när det passar, dvs när jag hoppar mellan en massa dokument utan att direkt veta vad de heter, lite som Exposé fast i en panel. Eller som... Tadaa: Safari Stand!

Ursprungligen av Baron:

Om det är en meny vill jag ite att den ska hänga, då vill jag nå dem som från Witch. Om det är en panel som den gamla Navigera eller vad den hette så vill jag ha den framme när det passar, dvs när jag hoppar mellan en massa dokument utan att direkt veta vad de heter, lite som Exposé fast i en panel. Eller som... Tadaa: Safari Stand!

Det där är jag med på redan så jag förklarar dåligt när jag frågar...

Vad är det du vinner på det där jämfört med att tjopp-tjoppa mellan fönstren bara? Det gör ju Indesign blixtsnabbt. Så många dokument har du väl inte öppna samtidigt eller?

  • Medlem
  • 2010-09-28 07:19

Anders, ta hem Witch så förstår du vad jag menar. Jag vill kunna ctrl+tabba eller motsv x ggr utan att behöva se var jag hamnar vid varje ctrl+tab. Witch ger mig möjligheten att göra det snyggt. Dumpen i inlägg 3 visar vad som syns på skärmen när jag ctrl-tabbar.

Richard, om jag visar dokumenten på det viset kan jag klicka på dem för att aktivera i "det stora" fönstret? Det låter otroligt.

Nej, men du får tänka utanför boxen, om du klickar OCH därefter slår ett kortkommando så kan du komma till ursprungsfönstret (och samtidigt stänga/rensa "browsing"-fönstrena.

Ett annat alternativ är att scriptmässigt skapa ett nytt tomt dokument, i vilket man monterar de "riktiga" dokumentet som är öppna. Genom att då alt-klicka i "monteringsdokumentet" öppnas originalet.

Som du märker rätt yxiga sätt, vilket har att göra med dels att man måste komma åt sidminiatyrer (och för att göra det för annat än första sidan krävs det plugins i i CS4) Dessutom måste man ha ett enkelt sätt att bygga en grafisk palett som flyter snyggt utan att störa jobbet och i vilken man måste kunna koppla ihop miniatyr och "gå till dokument".

Det är görbart, men dyrt, och tillför väldigt lite jämfört med den översiktsfunktion som redan finns.

  • Medlem
  • 2010-09-29 18:38

Ah, det kostar mer än det smakar. Vi har användare som nu påpekar att det inte går att visa dokumenten i Exposé längre, liksom att det inte går att minimera enstaka dokument.
Kan man få InD att öppna dokument i separata fönster per default?
edit: det går visst jättebra.

Vi gick för övrigt över till InDesign CS4 i går, och det gick i stort sett bra. Det enda verkliga problemet var att de kortkomandoinställningarna vi sköt ut på olika sätt inte fäste. Det berodde i sin tur dels på att filnamnen innehåll åäö, och dels på att InD verkar cacha data för detta. Nu rensar jag den cachen och det fungerar.

Varför ska man minimera dokument om de är tabbade? Det finns ingen rationell anledning, utan är en rest från en "tab-less" tid.

Gör det enkelt för er och använd de funktioner som finns för ändamålet.

  • Medlem
  • 2010-09-30 09:23

Man ska inte minimera dokument när de är tabbade, man vill minimera dem när de inte är tabbade. Visst är det ett gammalt arv, men vi har en del gamla medarbetare som gärna jobbar som de alltid har gjort.
Personligen tycker jag att minimering är en styggelse, men det är en gammal och etablerad systemfunktion som plötsligt inte fungerar.
Exposé är en annan gräslighet som av oförklarliga skäl har fått fäste, och som inte heller fungerar med tabbade dokument.

Nu ska jag också säga att de flesta säger "Jaha, ja det var ju också bra, det får vara tabbar, jag lär om."

Men Exposé och minimering av fönster fungerar med icke-tabbade dokument.

Med andra ord får de bara problem när de har BÅDE tabbade och icke-tabbade dokument.

Är de bara konsekventa i sitt beteende kan de jobba som de vill

  • Medlem
  • 2010-09-30 14:31

Grejen är att jag gillar tabbar, liksom de flesta här. Men tabbarna gör en del systemfunktioner obrukbara eftersom de hanterar fönster snarare än tabbar, tex den data Witch använder, eller vad som minimeras.

Ursprungligen av Baron:

Grejen är att jag gillar tabbar, liksom de flesta här. Men tabbarna gör en del systemfunktioner obrukbara eftersom de hanterar fönster snarare än tabbar, tex den data Witch använder, eller vad som minimeras.

Witch är ingen systemfunktion, och minimering är djävulens påfund

Kan någon förklara hur man gör drag n drop mellan flikar (hmm tabbar... hmm språktråden) så ska jag börja gilla flikar också.

  • Medlem
  • 2010-09-30 18:00

Witch är förstås ingen systemfunktion, men den utnyttjar samma resurser som systemet gör för Esposé osv.

1
Bevaka tråden