Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsbolaget Box - varning

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-02-27 13:23

Bredbandsbolaget har den senaste månaderna pushat rätt hårt för sin nya tjänst "Box", som är en slags fjärrtjänst för email, lagring, backuper, fildelning etc.

Ingenstans i reklamen eller på bredbandsbolagets hemsida framgår några systemkrav, utan man beställer tjänsten (vilket innebär att det antingen kostar pengar eller att man binder sitt abonnemang i 12 månader) online utan tillräcklig information.

Den naive kanske tänker "står det inga systemkrav så fungerar det väl för alla som har internet via BBB". Själv mailade jag supporten och frågade hur saker egentligen stod till, och fick följande svar;

"Box i sig är webbaserad och ska då kunna användas på samtliga operativsystem förutom funktionen skrivbordsmap som inte fungerar till MAC. Backup tjänsten fungerar förnärvarande inte till MAC. och detta är de systemkrav som ligger för våran box tjänst."

Därav denna varning, som MAC-användare (suck) är det nog en bra idé att skippa denna fantastiska tjänst.

Med tanke på hur mycket mail etc som "storföretagen" har slarvat bort på senare tid skulle jag fundera både en, två och tre gånger innan jag la min backup hos dom...

Det verkar ju inte direkt lätt att hitta nån att ställa till svars när nåt väl händer heller.
"Vi ber om ursäkt så hemskt hemskt mycket, det skall inte hända igen" är allt man verkar få, sen vips, 2-3 månader senare så är det samma soppa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 20:15

En tjänst som finns i sverige och har samma funktioner som Box men även funkar med Mac är storgate (www.storgate.se) dock är det inte spec bra dokumenterat att man kan använda webdav för att ansluta till dem istället för den horibla java klienten..

Dock verkar ju Box köra en helt egenkomponerad klient, så det är nog inte så konstigt att den inte funkar på Mac, även om det säkert ligger lite webdav i bakgrunden och lurar..

Dock kan det ju alltid vara en ide att läsa det SLA som man har som privatkund, normalt är det någonstans mellan vi tar inget ansvar alls & synd för dig, men något annat vore inte hållbart då privat kunder vanligtvis vill ha företagstjänster till ingen kostnad, medans företag vill ha företagstjänster till en rimlig kostnad..

100Mbit trafikklassat med en reparationstid på 4 timmar eller så för 99kr/månaden går ju som inte ihop uppenbarligen

dåligt av BBB att inte göra en tjänst färdig innan de släpper den

Jag har skrivit till dom men ej fått något svar. Min uppfattning är att dom aldrig kommer stödja Mac någonsin eftersom dom anser att Mac har så pass lite användare att det inte är värt att sattsa på.
/Roffe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 13:51

.mac har ju allt det där.

Janne

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-06 18:21

Fast Box blir ju alltså gratis för alla "trogna" kunder, däri ligger den egentliga skillnaden. Att tjänsten sedan inte är ingrerad i OS X är en annan sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 19:36

.mac fungerar super! och det är säkert det kan jag garrantera er

ursäkta att jag väcker liv i denna lätt avsomnade tråd.. men hur ser det ut idag?
har de fått det att fungera bra för oss med riktiga datorer

Jag gör ett återupplivningsförsök också.

Jag har precis skaffat tjänsten (gratis i ett år) men har problem att lägga upp filer. I Firefox får jag en grå stoppsymbol och Safari kraschar nästan varje gång jag försöker lägga upp något, men det har fungerat en gång (en fil på 1.6GB) så man kan inte säga att det inte fungerar alls.

Jag har ringt dem och killen jag pratade med verkade inte alls ha attityden att det INTE skulle fungera på Mac, han snackade mest om brandväggar...

Någon som vet mer?

LCR

jag har gjort som dig och har det gratis iett år...första veckan kunde jag inte komma åt tjänsten alls, men nu verkar allt funger, dock har jag bara laddat upp filer genom BBB's dropbox... men jag hade nog trott att det skulle funka lite som dropbox.com men det verkar vara långt därifrån

Samma sak här, jag kunde logga in men det gick inte att komma åt lagringsbiten alls, tog dem flera dagar att "fixa" något med medlemsdatabasen...

Hur menar du med Dropbox ???

Jag kan bara använda Box öht i Safari och trycker på "Ladda Upp" knappen och när jag valt fil och tryckt Ok kraschar Safari...

LCR

på sidan du sköter dina filer från "box lagring" så står det längst ner "ladda ner dropbox" det är adobe air applikation som gör att du bara kan dra och släppa filer på dess fönster och det laddar upp filerna till box

https://www.bredbandsbolaget.se/privat/kampanj/lagring/

på den sidan kan du läsa om Dropbox

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-27 10:55

Har dom "stulit" namnet från https://www.dropbox.com/ ? Den tjänsten fungerar till skillnad från telenors variant alldeles utmärkt på såväl Mac som iOS.

Ursprungligen av Gusten68:

https://www.bredbandsbolaget.se/privat/kampanj/lagring/

på den sidan kan du läsa om Dropbox

Alla bolag som håller på med liknande "macmobbning" slipper mig som kund. Enda undantaget jag gjort har varit Handelsbanken.

Ta Addeco t ex , sist jag kollade var det inte möjligt att rega sig för jobb om man inte körde PC...

DropBox funkade så här j*vla bra... Stor fet nolla!

Man måste vara bra j*vla pundig om man inte bryr sej om att se till så att sådana här saker fungerar med Mac i dagens datorvärld.

Jag har varit med sedan 1993 och jag minns hur det var att vara utanför, något som gjort mej ännu mer övertygad om att det bara är Mac OS som gäller. Att Windows är skit sitter så djupt rotat i mej att jag hellre använder en gammal skrivmaskin än knappar på en PC.

Framför allt bland vanliga privatpersoner så finns det bara fler och fler Macanvändare, antingen fanatiker som började på Mac, eller switchers som köpte en iPod och såg ljuset.

Jag ska ringa BBB i morgon...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-27 20:16

Nu kanske jag kan vara partisk, men Bredbandsbolagets tjänst har hetat dropbox länge - jag tror helt enkelt att dom inte visste att det fanns en namne.

Vad gäller att "det funkar inte" så fattar jag inte vad ni menar - det funkar hur enkelt som helst på en Mac. Dropbox appen är som skrivet ovan en Air-applikation och på grund av det så funkar den på alla plattformar.

Sen kan jag hålla med om att dropbox.com är en grym tjänst - men det är en internationell tjänst med grymt mycket resurser bakom, så det är en annan liga.

Om man är bredbandsbolagskund så kan man definitvt använda tjänsten, 10 gigg gratis är rätt frikostigt.

Ursprungligen av Tangen:

Vad gäller att "det funkar inte" så fattar jag inte vad ni menar - det funkar hur enkelt som helst på en Mac. Dropbox appen är som skrivet ovan en Air-applikation och på grund av det så funkar den på alla plattformar.

Då ska jag skriva så att du fattar (för nu är jag så j*vla förbannad att...) (inte på dej!!)

1. Går ej att ladda upp i Firefox, jag får bara upp en rund cirkel med ett utrupstecken vad jag än gör (se bifogad bild).

2. Safari kraschar "Svarar ej" när jag valt fil och tryckt ok.

3. Dropbox programmet laddar upp ett antal % och meddelar sedan att "uppladdningen misslyckades" varpå man då antar att det är bara att fortsätta som man gör med FTP, men fan heller, skiten börjar om FRÅN BÖRJAN !!!

Kanske inte gör så mycket med några hundra MB, men 1.6GB jovisst...

Jag ska prova med en PC med Windows XP och fungerar det felfritt då så vet jag inte vad jag kommer att säga till BBB supporten när jag förmår mej att ringa...

LCR

  • Oregistrerad
  • 2010-09-27 21:41

1.) Be Bredbandsbolaget dra åt helvete
2.) Ladda hem Dropbox för OSX
3.) Ta fram kreditkortet och köp 50 Gig, kostar runt 60 spänn i månaden
4.) Gör något kreativt

Ursprungligen av studiox:

1.) Be Bredbandsbolaget dra åt helvete
2.) Ladda hem Dropbox för OSX
3.) Ta fram kreditkortet och köp 50 Gig, kostar runt 60 spänn i månaden
4.) Gör något kreativt

Lutar åt det...

LCR

Ursprungligen av studiox:

1.) Be Bredbandsbolaget dra åt helvete
2.) Ladda hem Dropbox för OSX
3.) Ta fram kreditkortet och köp 50 Gig, kostar runt 60 spänn i månaden
4.) Gör något kreativt

Det går t o m att snåla lite om man behöver liiiite utrymme.
2GB är gratis, sedan kan man skicka invites till vänner och bekanta, jag har 4GB på det viset.

Funkar kanon att t ex leverera foton till folk på.

Man lägger en ZIP-fil och sedan mailar man länken till mottagaren.

Det jag vill ha funktionen till är att kunna distribuera inspelad engelsk speedwaymatch till ett par vänner regelbundet utan att behöva fixa en torrent. En av vännerna gör det fast med de svenska matcherna och det fungerar utan problem, men han har PC och jag kan ladda hem utan problem med min Mac.

Fårla kolla in Dropbox...

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-27 23:50
Ursprungligen av LCR:

Det jag vill ha funktionen till är att kunna distribuera inspelad engelsk speedwaymatch till ett par vänner regelbundet utan att behöva fixa en torrent. En av vännerna gör det fast med de svenska matcherna och det fungerar utan problem, men han har PC och jag kan ladda hem utan problem med min Mac.

Fårla kolla in Dropbox...

LCR

Publicfoldern i Dropbox funkar precis så. Och $9.99 i månaden för 50 GB är enormt värt det.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-28 15:01
Ursprungligen av imaster:

Publicfoldern i Dropbox funkar precis så. Och $9.99 i månaden för 50 GB är enormt värt det.

Precis, tack vare klienten kan du även högerklicka på en fil i dropbox och välja Copy Public link som du kan klistra in i webbläsaren som då blir en direktlänk till filen, hur smidigt som helst

  • Medlem
  • 2010-09-30 16:43

Hej,

Jag heter Pär Näsberg och jobbar på företaget ISPY AB som har utvecklat flashapplikationerna till Bredbandsbolaget. Vi skulle gärna vilja ha lite mer information om problemen med dessa då vi självklart vill se till att det fungerar som det ska.

Vi jobbar själva i Mac och har inte upplevt några problem i våra tester.

LCR, vad har du för version av Flash, Adobe Air, OS X och Safari?

Mvh Pär

  • Medlem
  • 2010-09-30 17:04

Jag tror för övrigt att utropstecknet du får i Firefox har att göra med att din Firefox av någon anledning inte laddar box-applikationen korrekt. Applikationen är skriven i flash, så det kan hända att din Flash-plugin i firefox inte fungerar som den ska.

Mitt första tips är att uppdatera Adobe Flash Player (för att använda applikationen i webläsaren) och Adobe Air (För att använda dropboxen) till de senaste versionerna och sedan prova att ladda upp igen.

Flash Player:
Adobe - Adobe Flash Player

Adobe Air:
Adobe - Adobe AIR

Om det inte hjälper så undersöker vi gärna problemet vidare tills vi hittar en lösning!

Mvh Pär

Ursprungligen av perka:

Hej,

Jag heter Pär Näsberg och jobbar på företaget ISPY AB som har utvecklat flashapplikationerna till Bredbandsbolaget. Vi skulle gärna vilja ha lite mer information om problemen med dessa då vi självklart vill se till att det fungerar som det ska.

Vi jobbar själva i Mac och har inte upplevt några problem i våra tester.

LCR, vad har du för version av Flash, Adobe Air, OS X och Safari?

Mvh Pär

Får man komma med ett förslag...?

Jag skulle gärna se att man kunde ladda ner filer via dropboxen oxå inte bara ladda upp, sen kan ni titta på hur filer från till exempel iWork (numbers i mitt fall beter sig) lade upp en kalkylfil via dropbox för jag ville flytta den till min andra mac, när jag skulle ta ner filen hade dropbox bestämt sig för att det som macen ser som en fil var en mapp med en massa småfiler i... vilket gjorde att jag inte kunde ladda ner filen igen eftersom man inte kan ladda ner hela mappar.

  • Medlem
  • 2010-10-01 09:32

Hej,

Anledningen till att jag bad dig att uppdatera flash var för att se om det eventuellt kunde finnas en bug i din version som orsakade detta problem. Att uppdatera en programvara vid problem är oftast det första man rekommenderar, detta gäller inte bara flash.

Vi har tittat lite närmare på problemet och det grå utropstecknet visas för att varna att Flash-spelaren använder för mycket minne. Anledningen till att den använder för mycket minne i det här fallet är att filen du försöker ladda upp är för stor. Detta är självklart ett problem, och vi ska se om det går att lösa.

Filer av den här storleken rekommenderar jag för tillfället att du använder dropbox programmet till som hanterar filer upp till 2GB.

Ditt problem med att uppladdningen avbryts är dessvärre ett problem vi inte kan lösa för tillfället. Detta är ett problem med det backend som används. Detta backend har tyvärr inte heller stöd för att återuppta uppladdningen där den avbröts.

Mvh Pär

  • Medlem
  • 2010-10-01 09:34
Ursprungligen av Gusten68:

Får man komma med ett förslag...?

Jag skulle gärna se att man kunde ladda ner filer via dropboxen oxå inte bara ladda upp, sen kan ni titta på hur filer från till exempel iWork (numbers i mitt fall beter sig) lade upp en kalkylfil via dropbox för jag ville flytta den till min andra mac, när jag skulle ta ner filen hade dropbox bestämt sig för att det som macen ser som en fil var en mapp med en massa småfiler i... vilket gjorde att jag inte kunde ladda ner filen igen eftersom man inte kan ladda ner hela mappar.

Hej,

Du får gärna komma med förslag, men vi är tyvärr inte inblandade när det gäller bestämmandet av hur dessa applikationer ska fungera. Detta är helt upp till bredbandsbolaget, men jag ser till att vidarebefodra förslaget till de som bestämmer.

Mvh Pär

Bevaka tråden