Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem vid ominstallation på ny MacBook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2010-09-27 09:12

Hola!

Jag var och köpte en ny macbook i lördags med 4 gb ram (butikspersonal slängde in 2 extra), packade upp den hemma och det mesta var frid och fröjd i några minuter fram till att en ruta ploppade upp om att jag var tvungen att starta om datorn. Detta hände jag vet inte hur många gånger till men till slut så tröttnade jag och slängde i osx-skivan för att kolla hårddisk osv.

Disken var felfri så jag beslutade för att skriva över med nollor och installera om operativet. Det verkade till en början funka bra men till slut så krashade installationen, jag fick ett felmeddelande och sen har jag försökt ett x antal gånger till utan resultat.. Så: Vad ska jag göra härnäst? Gå till butiken och kräva en ny eller försöka fixa till detta själv?

Om det nu finns någon fix på detta, vad ska jag göra?

Tackar för mig!

"Ett felmeddelande" ger oss inte mycket att gå på. Vad stod det?

Låter dofinitivt som ett hårdvarufel. Gå tillbaka till butiken, kräv en ny. Risken är att dom börjar lalla om att den ska skickas på lagning. Let us know...

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-09-27 09:29

Ja du, vad det nu var för felmeddelande. Det stod väl ganska rakt upp och ner att installationen misslyckades. Någon av gångerna så kom "omstartsrutan" upp dessutom..

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-09-27 09:31

Om det skulle vara så att dom börjar tjata om lagning, skulle jag inte kunna använda mitt öppna köp då? Dom drog ju upp förpackningen i och med att dom installerade minnet... eller?

Ursprungligen av VirreG:

...en ruta ploppade upp om att jag var tvungen att starta om datorn...

Den rutan är förmodligen en "Kernel Panic", dvs att kärnan i operativsystemet kraschar.

Beror förmodigen på ett hårdvarufel. Kanske så enkelt som att butikspersonalen inte satte i det nya minnet ordentligt. Eller något allvarligare.

Min första misstanke är minnet. Så prova lite olika kombinationer. Att trycka in dem ordentligt, att ta bort det ena, att byta plats på dem, osv.

Du kan också prova att köra Apple Hardware Test, och se vad den säger:
Intel-baserade Mac-datorer: Använda Apple Hardware Test

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-09-27 11:05

Låter som minnesfel. Nya Mac.ar är känsliga och kräver minnen av bra kvalitet.
Ta bort det extra minnet som butiken installerade så går maskinen sannolikt felfritt (eller ännu bättre, gå tillbaka till butiken och be dem byta till ett annat minne.

/z

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-09-27 11:10

Alright, tack för hjälpen.. Jag ska ringa dom och förbereda dom på detta. Det lustiga är att jag gjorde detta på machuset och dom borde väl ha koll tycker man? Dessutom var 2gb minne svindyrt så det vore konstigt om dom slängde i ngn skit eller?

Du kan ju prova med att ta ur de extra minnena som de satte i och försöka provocera fram felet.

Kernel Panic är ngt som kommer lika ofta som det är solförmörkelse - det går år emellan i "normala" fall. En felaktig minneskrets kan ta fram detta, men även andra hårdvarufel.

1
Bevaka tråden