Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture vs. Lightroom vs. PS

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör idag CS5 med, men är långt ifrån något proffs. Hittar hjälpligt i InDesign och Photoshop, men får ofta ägna lika mycket tid åt att leta funktioner som att faktiskt göra något konstruktivt.
Jag har i alla år sorterat min bilder i mappar, döpta efter datum samt något beskrivande. Det fungerar bra för mig, eftersom jag vet hur jag tänker, men nu finns det andra som eventuellt också måste kunna söka i mitt bildbibliotek.
Alltså: Photoshop används i första hand för att beskära och justera bildkvalitet och jag skulle nu behöva katalogisera bilderna.
Jag vill inte ge upp mitt gamla system med mappar, eftersom jag tycker det kan vara bra att ha tillgång till bilderna även om jag saknar en viss programvara, och då föll Aperture bort... eller?
Lightroom verkar väldigt bra, men hur skiljer det sig egentligen åt från Photoshop? Om jag taggar en bild i Lightroom, får jag upp dessa under "File Info" i Photoshop då? Och vice versa...
Använder Lightroom samma formler för bildförbättringar som Photoshop när det gäller ton, skärpa, kontrast etc?

Lightroom och Photoshop är två helt olika program, även om dom har en viss överlappning i funktioner. Precis som du är inne på så skiljer sig Lightroom från Photoshop genom att du kan använda det för att organisera dina bilder, och bildbehandlingsfunktionerna är anpassade därefter. T ex så är det väldigt enkelt att först framkalla en bild, och sedan klippa & klistra inställningarna på resten.

Bildmotorn i Lightroom är samma som i Camera Raw, som man ju använder för att importera raw-bilder till Photoshop med. Så på sätt och vis är det samma bildmotor, fast inte riktigt. Photoshop använder ju inte Camera Raw-motorn när du väl har importerat bilden. (såvitt jag vet) Sen hur likvärdiga dom är vet jag inte.

Ursprungligen av irrelogical:

Photoshop använder ju inte Camera Raw-motorn när du väl har importerat bilden.

Beror väl lite på vad man menar.

PS jobbar ju inte mot Camera Raw i realtid, eftersom bilderna läses in i internminnet, men tolkningen av rådata sker ju genom Camera Raw.

Väljer man att jobba med Smart Objects så ligger ju rådatafilen till grund för alla vidare justeringar i PS. Då blir det ett äkta "ickeförstörande" workflow även i PS, även med en miljon lager och vad man nu vill hitta på...

Ursprungligen av Fitinghoff:

Photoshop används i första hand för att beskära och justera bildkvalitet och jag skulle nu behöva katalogisera bilderna.

Photoshop är ett professionellt bildbehandlingsprogram som går oändligt mycket längre än Lightroom och Aperture i sin förmåga att manipulera bilder/skapa grafik.

Både Lightroom och Aperture är direkt framtagna för att hantera just det du nämner: att organisera och framkalla foton.

Både LR och Ap. är ickeförstörande. De förändringar du gör skriver alltså inte över dina originalfiler, utan sparas i databaser/kataloger, som ett slags "redigeringsskikt" ovanpå dina foton.

Både LR och Ap kan jobba mot ett filsystem som du själv skapar med kataloger. Detta kallas för Referenced Library. Motsatsen är Managed Library, där fotoprogrammet importerar in filerna i en egen katalog, så att du inte ser dem lika lätt på hårddisken.

Det är nog detta sista som du tycker känns lite obehagligt: var f-n tar bilderna vägen?

Du verkar ha en känsla av att bilderna försvinner då, vilket inte är fallet. De sparas, i alla fall i Aperture, helt enkelt i mappar efter år, månad, dag.... fast de göms inom biblioteksfilen som man kan expandera med ett högerklick och "visa innehåll".

Även om du väljer Aperture kommer du alltid att ha tillgång till dina bilder!! De äts inte upp!!

Att låta ett program organisera katalogstrukturen kräver lite tillvänjning, men det är ju det som är programmets styrka trots allt. Du får istället ett visuellt gränssnitt mot ditt fotobibliotek med sökning på tags och keywords, metadata och en massa annat.

I Aperture har du ju väldigt fin integration i OSX också. Samt väldigt enkel och trevlig GPS-taggning efter import. Du har även smarta backup-funktioner om du använder Vaults, men då skall man helst köra Managed Library.

Jag har testat både LR och Aperture, men föll till slut på Aperture av olika anledningar. Därmed inte sagt att inte LR är bättre på vissa områden. Men konstigt vore det väl annars. De har båda styrkor och svagheter. Båda håller mycket hög kvalitet.

De är dessutom mycket billigare än Photoshop, om man överväger att köpa en ny licens...

Jobbar själv i LR väldigt mkt med de foton jag tagit.

Lr sköter import, lagring, backup mm av de bilder jag har.
Vill jag så kan jag jobba med flera bilder (ex om man missat exp kompensation +0,7 EV). Man kan då markera hela raddan av bilder och välja att lägga exp -0,7EV på dem ... vips klart.
Vill man sedan ha UT bilder sköter man det via exportfunktionen - INTE genom att söka i mappar.

Photoshop är bättre på "rejäla jobb", retuschering etc, klippa ur och klistra in.
Men man jobbar på en bild i taget.

Det där vanliga man alltid gör på bilder man tagit; beskära, öka lite kontrast, räta upp, dammborttagning, lätta skuggor etc, det gör man enkelt i LR (eller för den delen Aperture).

Att sitta och krampaktigt sortera bilderna i egna mappar tycker jag verkar slöseri med tid. Bättre in med dem i en databas med flera nyckelord till varje bild som blir sökbart.

Tack för alla initierade svar! Kul med så mycket kompetens i ett forum. Jag har beställt Lightroom och hoppas det funkar som jag vill och behöver. Får jag fler frågor så får jag väl återkomma. Ska försöka följa era tips och råd. Tack igen!

Ursprungligen av Fitinghoff:

Tack för alla initierade svar! Kul med så mycket kompetens i ett forum. Jag har beställt Lightroom och hoppas det funkar som jag vill och behöver. Får jag fler frågor så får jag väl återkomma. Ska försöka följa era tips och råd. Tack igen!

Ett tips om du skaffar LR kan vara att kolla upp Moderskeppet.se's utbud av videokurser.
Jag skaffade Lightroom 2.x videokurs av dem för 300:- (mässpris).
Den var till stor hjälp, köpte också en bok av Scott Kelby.

Sedan kan du också ladda ner en 30 dagars "tryout" hos Adobe - om du vill komma igång direkt.

1
Bevaka tråden