Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program som tillåter/klarar av parallella kolumner

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-09-25 00:20

Jag är i behov av att kunna ha två parallella textflöden på två olika språk på samma sida. Att göra detta med två tabelceller funkar inte bra, och jag vill gärna ha något slags fotnotsmöjlighet också. Sitter just nu och försöker installera WordPerfect6.1 – men det känns rätt dumt att behöva använda ett stenåldersprogram för detta. Någon som vet om något program som klarar av detta?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-09-25 01:29

WordPerfect 3.5 i Sheepsaver, för att vara exaktare och ännu mer stenålder. Men det funkar skitbra. WordPerfect klår de flesta ordbehandlare jag testat med hästlängder i användbarhet och ‹user experience›...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-25 02:19

Borde gå att fixa i nyare program. Jag tänker textramar som du kopplar över sidor, vänster till vänster, höger till höger. Antagligen lättast i Indesign, där man borde kunna automatisera med mallsidor, men jag kan inte det programmet tillräckligt bra, det finns det andra på forumet som kan

Och sedan att samtidigt få fotnoter att hamna på rätt sidor, klurigt, någon av ID-experterna får hjälpa till här. Kräver väl ändå en nogrann korrekturläsning och om man vill få sidbrytningar synkroniserade på båda språken.

Men både Indesign, Word och Pages länkar ihop textrutor som texten kan flöda i över sidor.
Indesign="Kopplade textramar" Word="Länkade textrutor". Pages="Textbox" I alla programmen har du en liten pil långt nere till höger i textrutan som du klickar i och sedan klickar du på nästa textram/sida du vill texten skall flöda till.

Första bilden från ID SC3, andra från Word2008

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-09-25 02:26

Måste man då rita ut dem på varje sida?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-25 02:33

Jag vet, det är ju hopplöst om det är en lång bok, och där tror jag starkast på Indesign för att lösa det, men jag kan inte det själv, du får nog vänta till imorgon bitti när Rönnbäck m.fl som är duktiga på både ID och Word har vaknat...

Hur funkar det i Word Perfekt?

OT: Sheepshaver lyckades/orkade jag aldrig få att funka vid behov, dammade istället av den gamla Performan då...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-09-25 03:48

Såhär enkelt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-25 09:10

Verkar ju vara en snygg funktion. Härligt att se den skärmdumpen! Men du kan ju inte varit gammal om du började använda WordPerfekt 3.5 när det var i ropet?

Nu har jag både hunnit sova och nyktra till lite, men ditt lilla problem var tydligen det som snurrade i huvudet på mig inatt... Drömde någon kreativ fylle-dröm med en workaround där man ju borde kunna använda Word (för att dra nytta av dess suveräna fotnots-möjligheter), men redigera och sidbryta språken i två parallella dokument i halva sidbredden, spara som pdf och montera ihop halvorna i två lager i Indesign eller kanske använda Acrobat.... Hm...

Men så tittade jag nu i hjälpen till InDesign (den är suverän), och det fungerar fint där med att göra EN uppsättning kopplade textramar på ett malluppslag som i ovanstående inlägg. Sedan monterar man in texten från ett dokument i t.ex den vänstra textramen och det läggs automatiskt till nya dokumentsidor som behövs, texten flödar till den vänstra kolumnen på varje ny sida. Tricket är att skift-klicka när man monterar.

Jag tänkte också i lager, så jag gjorde vänster och höger kolumn i varsit lager och ett lager för t.ex sidnumrena. Men det vet jag inte om det behövs.

Två gamla trådar som fick mig att tänka rätt:
http://www.99.se/grafisk-produktion/41377-floedande-text-i-indesign-cs.html
http://www.99.se/grafisk-produktion/62328-att-saetta-bok-i-indesign-text-i-worddokument.html

Sen är ju frågan också vilka program du har tillgång till, och om det gäller ett 20-sidigt häfte som man kan pilla med manuellt eller en 300-sidig bok...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-09-25 11:33

Just nu gäller det mest att göra studiematerial till mig själv; men med tanke på den akademiska bana jag valt så kommer jag nog förhoppningsvis att få skriva böcker.

Det finns en massa otroligt bra böcker om latin från slutet av 1800-talet till början av 1900-talet – problemet med dessa är att de är rätt opraktiska. Fotnötterna är alltid slutnoter och texten är ihoptryckt så mycket som möjligt för att spara papper.

Jag har tillgång till Word, Pages och InDesign – det senare kan jag dock inte för jag har aldrig använt det.

WordPerfect hittade jag med Google. Otroligt mysigt program faktiskt med väldigt smarta verktygsfält. Det fanns en knapp för normal text, kontra fet eller understruken. Skitsmart…

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-09-25 21:35

Indesign är väl värt att lära sig, jag har använt det på allvar två gånger. Den första när jag skrev min magisteruppsats och den andra sex år senare när jag skrev min doktorsavhandling. Med andra ord har jag lärt mig programmet mer eller mindre från scratch båda gångerna, men det har inte orsakat några jätteproblem. Utöver IDs egen hjälpsektion så finns en kille som kallar sig "The indesigner" som lägger upp sjukt bra how to filmer.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-09-25 23:56
Ursprungligen av andas:

Indesign är väl värt att lära sig, jag har använt det på allvar två gånger. Den första när jag skrev min magisteruppsats och den andra sex år senare när jag skrev min doktorsavhandling. Med andra ord har jag lärt mig programmet mer eller mindre från scratch båda gångerna, men det har inte orsakat några jätteproblem. Utöver IDs egen hjälpsektion så finns en kille som kallar sig "The indesigner" som lägger upp sjukt bra how to filmer.

Minns att jag läste någonstans att ID var lite småelak gällande fotnötter – är det problematiskt? Hur ställer sig InDesign jämte att koda en uppsats i Latex?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-09-26 12:11

Jag fuskade och skrev 95% av all text i word och använde endnote för att hålla koll på referenserna. Detta gjorde jag då jag inte hittat någon motsvarighet till endnote för ID och att referenserna skulle ligga sist i texten samt att mina handledare föredrog word och "track changes". Mao så gjorde jag i princip bara slutgiltig layout i ID. Jag har tyvärr inte någon erfarenhet av att använda fotnoter i ID

Jag kan inte Latex själv, men jag vet många som jobbat med det och hyllat det för sin enkelhet. Om det klarar att köra med dubbla kolumner som du vill så är det nog väl värt att testa.

1
Bevaka tråden