Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte uppdatera 10.5.8?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag är en switcher och har precis fått hem en ett år gammal mbp. Jag blåste ur den och uppdaterade men nu verkar den ha stannat på 10.5.8. Jag behöver den nyaste versionen till min magic trackpad. Kostar uppdateringen pengar? Jag har självklart testat att starta om datorn.

Stort tack på förhand!

Om du vill uppdatera från 10.5 till 10.6, så måste du köpa 10.6.

Kostar 319 kr hos Apple, eller hos närmaste återförsäljare.

Tack för snabbt svar! Den senaste versionen låg alltså på datorn när jag blåste ut den. Jag använde dvd:n som följde med för ett år sedan. Går det att få tag i licensen utan den fysiska skivan?

MVH

Har du tömt datorn, så är det tidigare installerade systemet borta. Det kan inte "hämtas fram" någonstans ur datorn.

Om du inte fick med skivan när du köpte datorn, så får du gå ut och köpa en egen skiva.

Jag blir väl så illa tvungen att hämta den hos min pappa då Det fungerar som en uppdatering och inte en ominstallation antar jag?

Tack för dina svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-24 10:30
Ursprungligen av A.K.O.A:

Jag blir väl så illa tvungen att hämta den hos min pappa då Det fungerar som en uppdatering och inte en ominstallation antar jag?

Tack för dina svar!

Den fungerar både som fristående ominstallation och som uppdatering. Om du bara följer anvisningarna så kommer den uppdatera din dator och ingenting annat. Alla saker kommer ligga kvar.
Pappas skiva är pappas skiva. Vill du följa licensavtalet så ska du köpa en egen skiva till din egna dator.

Pappa har en ny mbp och har därför den nya os på den datorn. Men tack för påpekandet!

Ursprungligen av A.K.O.A:

Pappa har en ny mbp och har därför den nya os på den datorn. Men tack för påpekandet!

Jag tror inte att "Pappas" skiva funkar i din dator... Skivan man får med en ny mac är låst till just den datorn

Ursprungligen av Johan Kybjär:

Jag tror inte att "Pappas" skiva funkar i din dator... Skivan man får med en ny mac är låst till just den datorn

Antar att "pappa" använde samma skiva som han pratar om nu när han skrev: "Den senaste versionen låg alltså på datorn när jag blåste ut den."

Haha OK. Låt mig förtydliga Jag fick min pappas dator där han köpt en uppgraderingsskiva. Nu har han köpt en ny dator och därför behövs ju inte uppgraderingen till den. Uppgraderingslicensen var tänkt för den gamla datorn och stannar hos den gamla datorn. Det låter 100% OK i mina öron

Ursprungligen av A.K.O.A:

Haha OK. Låt mig förtydliga Jag fick min pappas dator där han köpt en uppgraderingsskiva. Nu har han köpt en ny dator och därför behövs ju inte uppgraderingen till den. Uppgraderingslicensen var tänkt för den gamla datorn och stannar hos den gamla datorn. Det låter 100% OK i mina öron

Självklart OK

Haha mitt fel

Tyvärr fungerar det inte att uppdatera från den skivan. Den står bara och tuggar med skivan i. Jag har försökt starta från skivavbild och genom att hålla ner "c". Jag tippar på att skivan är för repig, kan det finnas ngn annan förklaring?

//Anton

Ursprungligen av A.K.O.A:

Tyvärr fungerar det inte att uppdatera från den skivan. Den står bara och tuggar med skivan i. Jag har försökt starta från skivavbild och genom att hålla ner "c". Jag tippar på att skivan är för repig, kan det finnas ngn annan förklaring?

//Anton

Är det verkligen skivan som kom med datorn när den köptes? Tur att Apples operativsystem är billigt!

Nej det är uppgraderingskivan som min pappa köpte...

nu kom jag på vad felet var... Jag försökte uppgradera till 10.5 när den redan finns installerad. Jag tog fel skiva helt enkelt. Får leta upp Snow Leopard istället... *nOOb*

Haha alltid den enklaste lösningen som är rätt

1
Bevaka tråden