Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt program för Mac – Premiere Elements

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Adobes konsumentprogram för videoredigering har nu kommit till Mac.

movie editor, movie editing software | Adobe Premiere Elements 9

Den som är intresserad av Photoshop Elements kan också få de två programmen i en programpaket.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-22 08:34

Undrar varför Adobe besvärar sig med att ta fram detta program när iMovie följer med alla Macar. Dom lär ju inte göra stora affärer i alla fall.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Undrar varför Adobe besvärar sig med att ta fram detta program när iMovie följer med alla Macar. Dom lär ju inte göra stora affärer i alla fall.

Jag tycker att det är jättebra att Adobe besvärar sig med det, inte för att jag är särskilt förtjust i Adobes program utan för att jag vill att Apple ska få konkurrens. Det sista jag vill är att Apples program ska bli så pass standard att de utestänger alla andra. Ett lysande exempel på det är iTunes. Det spelar ingen roll hur mycket bättre du är, praktiskt taget ingen kommer att vara intresserad. Det är nästan så att folk börjar titta konstigt på dig om du kör något annat.

Det fanns en tid då jag tror att Apple medvetet ville undvika att sina egna program blockerade marknaden. Du installerade Mac OS och fick inte mycket mer än TeachText. Nu går det så mycket bättre för Apple så det är inte lika viktigt för dem. Något som åtminstone jag tycker var väldigt utmärkande för den tiden var att det fanns väldigt få standardprogram, program som verkligen alla hade, som inte kom från Apple. Det fanns en rikare programflora och även om programmen kanske inte alltid var bättre då än nu så tror jag att alla vann på det i längden.

Så jag tycker bara att det är bra att iMovie får konkurrens. Förhoppningsvis leder det på sikt till att både iMovie och dess alternativ blir bättre och att dess utveckling inte stagnerar.

Senast redigerat 2010-09-24 00:00

Säg inte det. Många gillar inte Apples "Automatlåda" utan vill ha mer klassisk vy på det hela med tidslinje etc. priset brukar sällan vara högt på Elements serien.

Gissar också att det är ett sätt för företaget att visa upp sig, de har redan koden i sina stora professionella program, de kan nog återvinna en del, och konsumenter ser att de finns.

Gissar också att det är hemskt lätt få slutresultatet i Flash.

(Tänker inte diskutera det formatet öht, tack)

Premiere Elements är som Goflorp säger mer likt traditionella videoredigeringsprogram och snäppet upp i vad man kan göra, jämfört med iMovie. Det är nog mer likt Final Cut Express, dvs, eller kanske något mitt emellan iMovie och Final Cut Express.

Jag har testat det lite (i Windows) och det var en trevlig första bekantskap, men jag kan inte nog om videoredigering för att göra några jämförelser eller någon värdering utöver det.

I vilket fall som helst är det bra för Mac OS X som miljö att det kommer nya program, då det minskar barriärerna mellan plattformarna.

Du har en poäng där, programmet finns för båda plattformarna.
iMovie finns bara för OSX/Mac.

iMovie är iofs svårslaget när det kommer till att få GJORT något åt alla dessa kilometer med film som folk har i sina digitala skokartonger!
Det är främst där som programmet har sin styrka. Det är lätt komma igång och "få upp farten". Jag har gjort flera halvtimmesprojekt med iMovie 09 - det funkar.

Jag har vänner som filmar väldigt mycket, men de GÖR inget med resultatet, de tar in det i datorn och sedan ligger det där, oredigerat, i en mapp.
iMovie ser till att man får "tuggat ihop något" och lagt ut det på t ex YouTube.

Sök på Goflorp på youtube så hittar ni en bunte grejer som är gjort med iMovie06 och '09.

Jag tror nog att Premiere Elements kan fylla en nisch, den mellan iMovie och Proffsprogram.

Vad jag förstår från FinalCut Express så är det mer som ett bantat Final Cut, medans Premiere Elements har lite av samma tänk som Photoshop Elements, dvs. det är inte bara en "fördummad" version av Pro-programmet, utan har en hel del tillägg och förändringar för att göra det mer lättanvänt och samla ihop saker som proffsredigerare kanske gör i flera program, typ DVD-publicering, lite ljudfixande etc.

iMovie är nog verkligen tänkt för "alla" medan PME nog mera riktar sig till dem som har lite mer behov och/eller intresse av videoredigering. Det amerikanskt präglade marknadsföringsmaterialet använder sig av familjefilmsexempel (med för europeiska ögon gräslig estetik) och den traditionen med familjehyllande filmer har vi inte riktigt, men jag kan tänka mig för den avancerade hobbyisten, informationsfilmer för småföretagare osv osv.

På Windows-sidan har det funnits ett tag och där är det väl mer som ett steg upp från Microsoft MovieMaker

Been there done that

Så nu har jag haft både Elements 9 och Premiere 9 inlagd i två dar. Nu åker båda lätt ut igen!

Vilket gräsligt gränssnitt och så trögt!!! Har en 12 mnd MBP med 4 GB internminne, men det flyter inte alls på som det borde. Gränssnittet är Windows likt (svårt att beskriva, men dom som konverterat från Windows till OSX minns nog hur skönt det blev att komma till ett användarvänligt gränssnitt som OSX ger).

Programmet är nog antagligen lite kraftigare än iMovie och ger fler redigeringsmöjligheter, men gränssnittet och trögheten drar ner tillräckligt för att det åker ut! Lätt!

Gör om gör rätt säger jag till Adobe. Invänter nu med godt samvete, Final Cut Express 5.:D

Det var ju väldigt tråkigt att höra att det inte tilltalade dig, men tycker du verkligen att du gett programmen den chans de (och du) kanske förtjänar?

Själv tycker jag det är fruktbart att skilja mellan användbarhet (dvs. vad man kan göra) och användarvänlighet (dvs. hur enkelt programmet upplevs). Det är inte sällan så att de sakerna står i motsatsställning till varandra. Min erfarenhet är att man lätt avfärdar ett program som man upplever som icke användarvänligt, men när man sen satt sig in i det ser man att det kan oväntade saker.

Jag säger inte att det är så i ditt fall, men för egen del skulle jag inte vilja avfärda program bara efter några timmars testande.

Om du kommer från iMovie så tror jag att du kan förvänta dig en lite likartad upplevelse från Final Cut Express, eftersom det programmet i sitt "tänk" är rätt lik premiere (eller tvärtom) och liksom premiere bryter ganska många konventioner.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det var ju väldigt tråkigt att höra att det inte tilltalade dig, men tycker du verkligen att du gett programmen den chans de (och du) kanske förtjänar?

Själv tycker jag det är fruktbart att skilja mellan användbarhet (dvs. vad man kan göra) och användarvänlighet (dvs. hur enkelt programmet upplevs). Det är inte sällan så att de sakerna står i motsatsställning till varandra. Min erfarenhet är att man lätt avfärdar ett program som man upplever som icke användarvänligt, men när man sen satt sig in i det ser man att det kan oväntade saker.

Jag säger inte att det är så i ditt fall, men för egen del skulle jag inte vilja avfärda program bara efter några timmars testande.

Om du kommer från iMovie så tror jag att du kan förvänta dig en lite likartad upplevelse från Final Cut Express, eftersom det programmet i sitt "tänk" är rätt lik premiere (eller tvärtom) och liksom premiere bryter ganska många konventioner.

Jag vet precis vad jag upplevt med Adobe Premiere Elements, och kan verkligen med handen på hjärtat säga att det inte är något program för mig. Det har helt klart fått sin chans! Det är definitivt trögt. Användarvänligheten är ju subjektiv kanske, men detta programmet känns som ett Windows program (med allt vad det innebär) och inte som ett program skapat för OSX.

Med enbart 13" MBP skärm som arbetsyta så blir videoredigering mycket "begränsat" oavsett program, så dom med större skärm kanske får en annan upplevelse av programmet. Dock föredrar jag iMovie framför Elements på mina 13".

Jag har snart 70 DV kassetter bakom mig. Många har gått igenom redigering i något Windowsprogram, bl.a. tidigare utgåver av Premiere. iMovie är väl ett steg ner i professionalitet jmf med Premiere Elements, men som ... tja ... avancerad amatör ... så tycker jag ändå om iMovie mer än Elements 9. Premiere Elements föll på sitt gränssnitt och seghet. Dock så saknar jag en del möjligheter som Elements ger (som dock finns i FCE). Men då jag inte livnär mig på videoredigering så stressar jag inte mera än att jag kan avvakta tills nya FCE dyker upp.:D

Men, hur användbart ett progam än är (hur många finesser det än har) så spelar det ju noll roll om hela programmet inte är användarvänligt (hur lätt det är att jobba i) ...

Fixar man inte gränssnittet så spelar det ju ingen roll om programmet har en massa "redigeringskompetens".

Om Premiere kräver en betald kurs för att gör det som jag kan göra görlätt i iMovie.
Varför skall jag göra det i Premiere då?

Konsten att göra BRA program är att ha program där folk kan utnyttja deras finesser.
Få program är bra på det.

Jag har faktiskt en annan uppfattning. Jag använder massor av program för att de är produktiva, men de är långt i från lättanvända.

När det gäller program som t.ex. Photoshop och Premiere Elements så har de vunnit typ tusen oberoende tester och används av ett antal miljoner människor, så uppenbarligen måste de göra NÅGRA saker rätt.

Det är som Microsoft Word, det är definitivt inte det mest lättanvända programmet, men det är kraftfullt, eller InDesign jämfört med Pages. Pages är mer lättanvänt, men bara en bråkdel så användbart (vilket inte är en kritik mot Pages, jag tycker konceptet är lysande för målgruppen)

Lite samma sak tycker jag personligen det är med Premiere Elements, det riktar sig till den AVANCERADE hemanvändaren eller som de säger i USA "prosumer" (pro-consumer). Det är inte märkligt att ett sånt program känns "krångligt" efter bara några timmars användande.

Observera att jag inte säger att vare sig du eller TS har fel, ni tillhör kanske en grupp användare som sätter enkelhet före kapacitet och då kanske det inte passar er.

Men, tänk om det är så att ett program, om man är beredd på att lägga några dagar på att lära sig detskulle visa sig vara mycket bättre, mycket mer kraftfullt, och mycket mer produktivt, har man då inte missat något?

Man får ju helt klart göra avvägningen - redigerar jag ihop en film i månaden eller en om dagen?

Jag kan ge ett "svårt" program lite tid att det får sjunka in hur man gör, om jag skall/kommer använda det mycket. Självklart kan jag alla funktioner i LR - det kunde jag knappast första dagen...

Många program har en högre inlärningströskel - inget fel i det. Ofta kan man ju göra mer i dem vilket gör att det lönar sig "investera tid" i ett program.

Skön konst uppstår ofta i ett program när programmet är BÅDE kraftfullt och lätt att lära.

Själv uppskattar jag Apples stuk på grejorna - att programmen gör mkt i "autoläge" och man slipper mängder med val i varenda situation. Många tror att "programkompetens" måste innebära att programmet blir lika mycket mer komplext för användaren.

Ursprungligen av Goflorp:

Själv uppskattar jag Apples stuk på grejorna - att programmen gör mkt i "autoläge" och man slipper mängder med val i varenda situation. Många tror att "programkompetens" måste innebära att programmet blir lika mycket mer komplext för användaren.

Jag förstår vad du säger, men måste också kontra lite med Logic. GarageBand är skitenkelt att lära sig, alla kan göra en "låt" på några minuter. Gå upp till Logic Express och du har ett gränssnitt som inte alls är "Apple" och som är oerhört komplext och ganska svårt att lära sig, så allt Apple gör är ju inte så enkelt som man skulle kunna tro.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-23 21:28

Om man har Mac och tycker att IMovie är ett skämt eller att det är för primitivt så finns ju FCE - specialgjort av Apple för Macar och ett program som hela tiden tar del av proffsprogrammet FCP's utveckling - båda program som lirar med OSX på ett sätt som jag har svårt att föreställa mig någon tredjepartare kan slå. Om Elements dock är betydligt billigare så förstår jag att någon köper det istället för FCE (vet inte vad något av dessa program kostar).

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-09-23 21:40

Nu har jag inte testat det senaste Elements, men jag vill minnas att det var jekligt trögt när jag körde det (på en PC) för något år sedan.
Hade en dator som körde Premiere Pro CS4 utan problem, men så skulle jag ha redigeringslektioner för några studenter och var därför tvungen att installera Elements, eftersom det var det de hade. Det hackade och segade något fruktansvärt på datorn.

Jag hittade några bra länkar med skärmdumpar så kan man se hur programmen ser ut:

Adobe Premiere Elements Screenshots, screen capture - Softpedia
Adobe Photoshop Elements Screenshots, screen capture - Softpedia

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag hittade några bra länkar med skärmdumpar så kan man se hur programmen ser ut:

Adobe Premiere Elements Screenshots, screen capture - Softpedia
Adobe Photoshop Elements Screenshots, screen capture - Softpedia

Det såg ju kanske inte jättekul ut, men det ser vid en första anblick inte knöligare ut än t ex Logic Express som jag nämnt tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-24 09:08

Jag tycker det ser ut som om det är iMovie-stuket på den där varan. :-D. Det verkar inte vara något för dom som redigerar video på nivå/eller sätt som är bortom iMovie (jag har småpillat med Elements för PC för ett år sedan och det var iMovie-nivå också). Så min fråga är ju befogad; varför lägger Adobe ner miljoner i dollar och kraft på en konkurent som redan finns installerad i en Mac? Vilka kunder är dom ute efter? Hur länge finns detta program? 3 år? 5 år? Ska dom släppa ett "Garageband" också snart.

Mina undringar har inget med bra eller dåligt att göra - konkurans eller att Apples grejer är bäst i hela universum. Jag undrar bara hur man tänker rent affärsmässigt. Jag försöker se en nybörjare med inköpt Mac framför mig - han/hon vill klippa lite video - kanske slänga upp det på YouTube och t.o.m. försöka bränna en DVD till mormor som inte ens har internet. I Macen ligger iMovie och iDVD, men han/hon har hört om ett nytt program från Adobe - Elements - kostar pengar men man kanske ändå skulle köpa det...kanske är det "bättre"? Undrar hur man installerar det?

Så funkar det väl inte? Verkligheten? Eller?

Tjadu, Premiere har väl funnits i sisådär 20. Premiere Limited Edition flera år innan Premiere Elements ersatt det, vilket i sin tur kanske funnits i 7-8 år. Så att programmet inte är en dagslända tror jag är helt klart, det som egentligen är frågan är väl om det finns en marknad på Mac för programvaran, och det får väl tiden utvisa.

Ett sätt som Adobe vill få in det bland användarna är genom att bundla det med Photoshop Elements, för där finns det bevisligen en efterfrågan även bland Mac-folket.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-24 10:47

Jag ser en stor fördel med ett program som både finns för Mac och PC. Det finns en egen potential i det.

Fast gränssnittet är ju inte på långa vägar lika enkelt och intuitivt som iMovie. Jag skulle aldrig köpa det till min 70årige far, trots att jag tänkt just på Premiere Elements för hans behov. (Lådor fulla med DV-band)

Min drygt 70-åriga mor har i många år använt Photoshop Elements, och faktiskt blivit riktigt haj på det, och hennes likaså drygt 70-årige sambo som också använder Premiere Elements, låt vara till väldigt enkla grejer, men ändå, helt utan handledning från min sida.

Men visst är iMovie lättare, men beroende på datorvana så tycker jag nog ändå inte att Premiere Elements är direkt avskräckande svårt, visst förstår väl åtminstone vi som här som tittar på skärmdumparna i huvudsak hur det funkar, även om vi aldrig använt det?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-24 13:00

Det gäller att komma över en tröskel, och då behöver man arbeta med ett program regelbundet i början. Ofta blir det inte så för mina föräldrar i alla fall, och då blir allt liggande, man glömmer bort hur man gjorde, och man förlitar sig till de yxiga rutiner man lärde sig en gång i forntiden: DV-kameran via komposit in i tjockTV och presentation av helt oredigerat material (inklusive snabbspolade "glömde-stänga-av-kameran-asfalts-filmning") för en redan från början uttråkad publik. Att få en sådan person att börja redigera video kräver ett insteg i iMovies klass. Det är helt oslagbart.

Asfalt tillhör nog de allra vanligaste motiven

1
Bevaka tråden