Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blinkande mappar på xServe

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är inte så tekniskt kunnig, men jag ger mig på ett försök ändå. Så gå inte så hårt åt mig tack

På mitt jobb har vi en xserve 2.0 ghz, g5 med OS X 10.4.11. Vi är ett gäng som sitter och jobbar mot servern och allt funkade klockrent tills två av oss bytte till imac 27" (10.6.4). Innan hade vi lite äldre macar (bl a mac mini) med äldre OS. Efter uppdateringen av burkar så har helt plötsligt servern börjat få spel titt som tätt. När man ska gå in på den och bläddrar bland mapparna så börjar dom blinka eller så flyttas man tillbaks till roten per automatik. Det är sjukt störigt och tar oerhört lång tid att komma åt jobben, om man nu inte ids söka efter dom varje gång.

En tjej sitter kvar med en mac mini med OS 10.4.11 och hon har inga problem alls. Kan det vara så att serverns OS måste uppdateras? Någon som varit med om liknande problem? Dela jättegärna med er!

Tack o bock.

Vi har samma problem med vår filserver (servern kör mac os x 10.5.nånting klientversion, 10.6.x på klienterna). Det verkar på något sätt relaterat till teckenkodning – om det finns icke-ascii-tecken i sökvägen, kastas man ut, är sökvägen ren ascii (inga åäö, tex) dyker inte problemet upp.

Senast redigerat 2010-10-01 14:05

Grymt. Ska testa om det hjälper. Trodde jag var den enda personen i världen med detta problem. Har kollat igenom 567 forum, men utan framgång. Tack och bock!

augustekman: Verkar som problemet är löst. Kan inte tacka dig nog! Så: Tack x 10.000! Vår jobbmapp döptes om till "Pagaende arbeten" och spinner nu som katt nu!

Intressant. Har letat ett tag efter en lösning men har inte hittat det omnämnt någon annan stans ännu.

Vissa personer här på avdelningen har haft liknande problem men det blir bara problem ibland och på vissa mappar med tillsynes lika mycket åäö. Om det har med åäö att göra borde det väl alltid bli fel eller? Det flesta klienter sitter med 10.6 och servern är en Xserv G5 med 10.4.11.

Har letat ett tag efter en lösning men har inte hittat det omnämnt någon annan stans ännu.

Om vi skall byta ut alla åäö på vår server så innebär det mycket jobb.http://www.99.se/images/smilies/forvirrad.png

Skriv igen om problemen återkommer.

  • Medlem
  • 2010-10-13 16:10

Har sett detta problemet på 10.4, 10.5 och 10.6-server, men finner ingen annan lösning än att undvika åäö och andra "specialtecken" i mapp-namnen.

Ursprungligen av Mattias A:

Har sett detta problemet på 10.4, 10.5 och 10.6-server, men finner ingen annan lösning än att undvika åäö och andra "specialtecken" i mapp-namnen.

Enligt min erfarenhet beror det på vilken os x-version klienten kör, huruvida mapparna blinkar eller inte. 10.5-klienter verkar inte drabbas, medan 10.6-klienter har problem.

Har installerat 10.6.5 på min burk (klient!) idag och försökt provocera fram "hoppandet" igen. Jag har inte lyckats hittills – har Apple fixat buggen eller har jag bara haft tur?

VI har stora problem med detta på vår reklambyrå. Efter 8 år med liknande rutiner och upplägg med server etc, dyker detta "jumping folders"-problemet upp för oss. Helt otroligt att det ens kan ske år 2010!

Håller med Henricius, att det inte är alla mappar med åäö som drabbas, utan bara random liksom...???!!!

Känns inte bra detta, Apple verkar ju inte direkt förstå problemet om man följer deras supportforum på nätet...

Suck.

  • Medlem
  • 2011-05-10 12:35

Har drabbats av detta också. Måste byta namn på hälften av alla jobb i värsta fall. Någon som kan kolla om detta är fixat i Lion?

  • Medlem
  • 2011-05-13 13:44

Det räckte att ta bort en apostrof i mappnamn(en). Vanliga svenska tecken funkar bra, liksom lite mer ovanliga som * och <>.

Lite tråkigt att inte kunna skriva korrekt svenska, men som tur är är det ju inte så vanligt. Fransoserna har det väl inte för roligt

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-07-11 15:07

Har precis samma problem på min Mac Mini Server 10.6.8, vi kör uteslutande 10.6 på klient/server. Spelar ingen roll om man kör med AFP/SMB. PC-användarna har inte problemet.

Ska prova att ta bort specialtecken och se om det gör någon skillnad.

1
Bevaka tråden