Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kopplar jag in min macbook till imacen

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ljungby
  • 2010-09-23 01:25

Hej funder på att köpa mig en macbook pr 13" just för den ska vara smidig att ha med. Men när jag är hemma så vill man ju koppla ihop den med min imac. Vad ska man ha för sladd för att få det till att funka? Sen undrar jag även Finns det nått smidigt sätt att man kan växla vad som visas på imacen så man kan växla mellan och se från macbooken sen till imacen igen. eller måsta man dra ut sladda och grejjer?

Om du syftar på att använda dig av iMacens bildskärm som extra skärm för MacBooken så är det en mini Displayport hane-hane du behöver. Det fungerar dock bara på iMac med 27" skärm vad jag vet. Ska du sen växla tillbaka bilden på iMacens bildskärm kommer du behöva dra ur mini Displayport-sladden.

Ursprungligen av santa:

...så vill man ju koppla ihop den med min imac....

Vad menar du med "koppla ihop"?

- Att kunna komma åt filer från den ena datorn till den andra?
- Att kunna se den ena datorns skärmbild på den andra datorn?
- Eller något annat? Berätta gärna lite mer i detalj vad du vill kunna göra med datorerna.

Det är också bra om du berättar exakt vilken iMac-modell du har, så blir det lättare att ge svar.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2010-09-23 14:23

Hej jag har en imac 27" med i5 processor. Igentligen skulle man ju vilja att imacen och den bärbara skulle leva i symbios men det förstår jag att det funkar nog inte. Det jag vill är ju att när jag har varit ute och fotograferat och vill kolla bilderna på lite större skärm så vill jag koppla så jag får se bilderna på imacen, Och så far so good. Tycker det är lite tråkigt att man ska behöva dra ut sladden varge gång man vill komma åt imacen bara borde ju finna nått man bara tryckte på så funkar det. Sen kan jag ju fråga när jag ända tar upp det. om jag nu varit i studion och fotat direkt till min macbook så vill jag få in dom i mitt lightroom på imacen vad är smidigast att göra då? Känns som nätvärket funkar nog inte så snabbt finns det nått annat sätt man kan göra. Det handlar om flera hundra bilder i stl på ca 20-25mb st

Ursprungligen av santa:

Tycker det är lite tråkigt att man ska behöva dra ut sladden varge gång man vill komma åt imacen bara borde ju finna nått man bara tryckte på så funkar det.

Tryck cmd+F2.

Using a 27-inch iMac as an external display

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2010-09-23 19:17
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vad är det du kör på imacen?

  • Oregistrerad
  • 2010-09-23 14:53

Koppla ihop dina macar trådbundet (nätverkskablar) med en gigabitswitch så pumpar du på med rätt hygglig fart.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2010-09-23 19:16

Pratade med macoteket idag och frågade efter mini Displayport hane-hane och det fanns inte nån som vet var man kan köpa det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-23 19:21

Om det bara är bilderna du vill titta på, går det att dela filer trådlöst mellan macarna. Du kan dela med ditt iPhoto-bibliotek till iMacen (likaså med iTunes gällande musik osv), så att du kommer åt dem trådlöst och slipper krångla med kablar varje gång.

Men som sagt, om du ska ha iMac som en extern skärm så är det kabeln som gäller.

PS. Det går ju inte på ett ögonblick, men upp till 100 bilder borde gå relativt snabbt (någon minut), iaf när jag för över bilder mellan datorerna tagna med Nikon D90.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2010-09-23 19:55

Nu har jag hittat en hane till hane kabel på apel store men den kostade 309 plus frakt. Sen var nog det snabbaste sättet att använda en firewire 800 kabel mellan datorerna så borde det gå ganska snabbt. Hörde att om man startar mbp med att hålla inne T knappen så starta mbp som en extern disk det känns som det är det lättaste om man ska tanka över lite bilder

1
Bevaka tråden