Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur för jag enklast backup av mitt system på två platser?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försäkringsbolaget för vårt företag kräver att vi har två backuper var - en på kontoret och en hemma. Där hemma har jag en Time capsule som jag kör Time machine mot. Men vad rekommenderas för bacillen på kontoret? Att köra time machine där också och gå in och byta disk för backup varje dag håller inte. Måste finnas något smart system för detta!

Tja.

Rek CrashPlan.com, gratis till billigt.

Chrille

Jag kan inte mera än hålla med ChrilleK.. Jag kör med Crashplan Pro iofs emot server. Men om du bara ska köra mellan två burkar så är det lugnt.

Det borde gå att få Marco Polo att byta inställningar enligt location, se här t.ex. Location Aware Time Machine | Brolog

EDIT: Funderade ett par minuter på detta, och det smidigaste vore säkert att göra 2 kopior på plist filen så kan man ställa in allting som man vill per location. Scriptena som körs per location ska sen deaktivera time machine, byta plist, aktivera igen.

EDIT2: Man kan tydligen köra egna script från launchd när det byter location. Dvs, man behöver ingen Marco Polo.

Senast redigerat 2010-09-23 09:56

Tack för tipsen! Crash Plan har jag hört gott om. Jag kör Time Machine hemma mot min Time Capsule, så jag behöver bara något som tar backup mot en extern hårddisk (som är kopplad i min Cinema-skärm konstant) när jag är på kontoret. Kanske räcker vanliga Crash Plan då. Ska läsa lite! Tack!

Ursprungligen av henkebarn:

Tack för tipsen! Crash Plan har jag hört gott om. Jag kör Time Machine hemma mot min Time Capsule, så jag behöver bara något som tar backup mot en extern hårddisk (som är kopplad i min Cinema-skärm konstant) när jag är på kontoret. Kanske räcker vanliga Crash Plan då. Ska läsa lite! Tack!

Man kan vara ett par stycken och alla kör backup åt varann på nätterna med CrashPlan.

Däremot var det ju knappast gratis mot deras servrar....

  • Oregistrerad
  • 2010-09-23 23:03

Hur mycket data handlar det om? En supersmidig lösning är ju att använda dropbox - då kan du synca datat till dropbox på jobbet, och allt finns då på två ställen. Om du vill kan du även synca din hemmadator mot dropbox så finns ditt data på tre ställen, det borde göra försäkringsbolaget glada.

Med dropbox får du även gratis versionshantering, så råkar du skriva över en fil kan du lätt hämta hem den äldre versionen.

Jag förstår din tanke, och vi använder redan Dropbox för att dela filer mellan varandra. Men jag har MobileMe också och har använt mina 20GB där för manuell backup utav aktuella projekt. Dock vill jag inte köra manuellt. Jag skulle vilja ha en automatisk Time Machine-backup på kontoret också (så jag slipper bry mig helt enkelt), men då måste jag byta Time Machine-disk varje gång jag går hem/går till jobbet.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-24 13:49

Dropbox finns ju i 50G och 100G också. Om det bara handlar om din egen dator som jag tolkar det så är ju dropbox hur enkelt som helst.

TimeMachine klarar ju bara en disk och om du inte ska hålla på att byta hela tiden kan du inte använda time machine. Däremot kan du ju köra en ReadyNAS och köra två diskar (Speglade) och varje kväll tar du hem ena disken.

1
Bevaka tråden