Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSH kommandon

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är en av dom som har tagit steget från Pc till Mac, försöker nu med att skicka kommandon till min server med Terminalen men får inte till det.
Har använt Putty till detta innan men det skall gå med terminalen så jag undrar om detta stämmer och i såfall hur ?

Tacksam för tips...

Jarå!

ssh användarnamn@host

Scuderia$ ssh xxxxx@xxxxxxx:xxxx
ssh: Could not resolve hostname xxxxxx: nodename nor servname provided, or not known
Detta får jag när jag försöker, har även försökt utan port.
Skall man stå i något grundläge i terminalen?

Mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-23 00:05

Felet är precis som den säger, att den inte kan göra resolve på det hostname du angett (översätta hostname till IP-adress).

Du kan även ange IP-adress istället för hostname: ssh anvä[email protected]

Om du vill kunna ange hostname istället för IP måste du antingen lägga in IP och hostname i filen /etc/hosts eller få in det i en DNS som du använder...

Jag använder ipnr , typ 12.12.1.12 och så har jag ett portnr för ssh som är 12345.
När jag försöker ansluta med bara ip utan port så säger den error på port , när jag lägger till port ip : port så funkar det inte alls.
port 22: Connection refused

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-23 00:24

Ok, felsökningsfrågor:

Kan du pinga din servers IP ?

Kan du på din server ansluta med ssh eller putty till det IP och port du använder ?

Kör du någon brandvägg på din server eller i nätverket mellan din klient och din server ?

Syntaxen för ssh tillåter inte att man skriver hostname:port, ska du ansluta mot en ostandardiserad port lägger du till -p följt av portnumret.

Tack nu funkar det, TACKAR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-23 00:39

Som Marcus K sa så måste du ange portnumret med -p:

ssh -p 12345 anvä[email protected]

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-23 00:40

Jag var visst lite sen där, det var Marcus K som knäckte det, kudos

Tack du med , riktigt bra forum...

1
Bevaka tråden