Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallera Mac OS X - hur går jag tillväga för att bevara det jag vill bevara?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2009-01-24 13:39

Halloj!

Jag har en 24 tums iMac som jag hade tänkt blåsa rent för att börja om från start, och försöka vara dels lite snällare mot min Mac, men också lite mer organiserad för min egen del. Därför vill jag rensa bort allt, formatera den totalt och sedan i lugn och ro lägga tillbaka de filer och program jag faktiskt vill ha kvar.

Hur går jag tillväga? Finns det nån bra guide på nätet? Vilka steg ska jag göra för att

  • verkligen komma ihåg de program jag vill installera igen?

  • spara de filer/mappar jag vill behålla (foton, dokument etc)?

  • få med adressbok och liknande?

  • inte glömma bort något som jag sen kommer på när jag formaterat datorn?

  • organisera filer och annat när jag väl installerat om allt, för att optimera datorn?

Och allt annat som man bör tänka på. Det är ju en stor process, där jag inte gärna vill att något ska gå fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-24 15:05

Oftast brukar TimeMachine eller arkivera/installera rekommenderas, men i de fallen så läggs alla filer (bilder, musik, dokument osv) tillbaka där de låg innan och det ville du ju inte.

Du skulle kunna skaffa en extern hårddisk (om du inte redan har en) och lägga allt du vill spara där, sedan göra en ren installation och sedan flytta tillbaka allt manuellt och lägga allt där du vill ha det. Pilligt, men du får det som du vill.

I de festa program finns alternativ för att exportera data, tex adressboken, iPhoto, m.fl. Då kan du välja att exportera allt till din externa HDD. Du kan också skriva en lista på saker du har sparat för att ha bättre koll. Jag vet inte hur det blir när du importerar tex alla bilder till iPhoto igen, om de sorteras på importdatum eller datumet de är skapade (tagna). Sådant skulle kunna skapa problem.

Jag brukar lägga till taggar ("nyckelord") på alla bilder jag importerar i iPhoto, för att kunna ha lite ordning på dom. Vill jag se bilder från fyrverkerierna i Sumidagawa i Tokyo i somras så kan jag söka på "tokyo fyrverkeri sumidagawa 2008". Musiken brukar ordna sig själv vid import från CD/köp i iTunes, annars lägger jag till de uppgifter som saknas för att lätt kunna hitta rätt. Dokument (word, excel, pages, numbers, keynote, pdf osv) lägger jag i just Dokument och i "rätt" mappar. Ex: jag läser en kurs i spårfordons dynamik, kursplanen blev uppdaterad, så jag la den nya versionen i /Dokument/Arbete/Rail vehicle dynamics/.

Ibland är det lite jobbigt om det blir många undermappar, det kanske finns ett program som kan sortera bättre, typ som iTunes med musik? För även om jag har rätt bra koll på var saker är så känns det inte alltid jättesmidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-17 17:59

Provar att väcka en äldre tråd till liv då jag precis som skaparen också vill formatera min Mac för att börja om helt enkelt. Har nu gått lite mer än ett år sedan mitt köp av en MacBook Pro. I stort sett är det bara några fundering jag har:

Är det bara att kopiera program från "Applications" till valfri extern disk och sedan efter installationen av OS X dra alltsammans tillbaka till "Applications". Kommer allt fungera lika bra igen?

Hur blir det med mitt bibliotek i iTunes? Jag har valt att inte kopiera filerna till Media mappen i iTunes utan all musik ligger i min "Hemkatalog" > "Music". Finns det något enkelt sätt att få in allt eller måste jag kopiera in musiken på nytt?

iPhoto. Samma sak där. Kan jag spara allt där på något sätt och få över det till den nya installationen?

En sak att ha i åtanke är ju att jag har en extern disk som är kopplad med Time Machine. Kan man gå via den vägen?

Mycket tacksam för svar

Vänligen
Marcus

Jag har också tvekat kring om jag ska göra om allt från början, men drar mig för att jag är osäker om det är värt det.

Blir datorn snabbare, egentligen?

Mcus:
Jag tror inte det är att rekommendera att dra programmen till en extern hd och sen dra tillbaka till det nyinstallerade systemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-22 11:51
Ursprungligen av anders.bergman:

Jag har också tvekat kring om jag ska göra om allt från början, men drar mig för att jag är osäker om det är värt det.

Blir datorn snabbare, egentligen?

Mcus:
Jag tror inte det är att rekommendera att dra programmen till en extern hd och sen dra tillbaka till det nyinstallerade systemet.

Jag installerade en fräsch kopia av Snow Leopard för ett par dagar sen. Som med alla nya system som upplever jag datorn som något snabbare. Jag använde Time Machine för att sedan dra tillbaka de program jag använder. Det fungerade över förväntan. Smidigare sätt att sköta sina backuper på finns inte. Tror jag :). Kommer nu snart vilket fall som helst trycka i totalt 4Gb minne i min Mac, tror den behöver det. Juste, en ny hårddisk blir det också.

Blir det någon skillnad om man blåser rent datorn innan man installerar Snow leopard eller är det bara marginell skillnad? Har macbook pro från mid 2009 och sitter just nu på leopard. Snow leopard ligger och väntar på skrivbordet. Jag har inte bestämt mig om jag ska installera från grunden så att säga. Vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-22 18:23
Ursprungligen av detlofcollberg:

Blir det någon skillnad om man blåser rent datorn innan man installerar Snow leopard eller är det bara marginell skillnad? Har macbook pro från mid 2009 och sitter just nu på leopard. Snow leopard ligger och väntar på skrivbordet. Jag har inte bestämt mig om jag ska installera från grunden så att säga. Vad tror ni?

Jag tänkte så här att om jag ändå ska installera om Snow Leopard kan jag lika gärna rensa hårddisken och få allt från början. När jag väl köpte min MacBook Pro (mid 2009) så hade den Leopard från start. Då körde jag en uppgradering på Leopard till Snow Leopard. Tycker helt klart du ska blåsa rent disken för att få den där fräscha känslan.

Ursprungligen av Mcus:

Jag tänkte så här att om jag ändå ska installera om Snow Leopard kan jag lika gärna rensa hårddisken och få allt från början. När jag väl köpte min MacBook Pro (mid 2009) så hade den Leopard från start. Då körde jag en uppgradering på Leopard till Snow Leopard. Tycker helt klart du ska blåsa rent disken för att få den där fräscha känslan.

Tack för svar! Hur ska jag gå till väga för att göra detta? Jag har backup på datorn via time machine nu.

Olle

Om du har tid och lust får du gärna skriva steg för steg hur man gör då jag är relativt ny på det här. Det verkar som vi har likadana datorer och eftersom du lyckats kör jag gärna din metod!
Jag vill blåsa ren den och installera om från början, vill åt "nydator" känslan.
Tack på förhand!
Olle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-22 22:49
Ursprungligen av detlofcollberg:

Om du har tid och lust får du gärna skriva steg för steg hur man gör då jag är relativt ny på det här. Det verkar som vi har likadana datorer och eftersom du lyckats kör jag gärna din metod!
Jag vill blåsa ren den och installera om från början, vill åt "nydator" känslan.
Tack på förhand!
Olle

Absolut kan jag göra ett försök, så här gjorde jag!

1# Började med att öppna "Skivverktyg" som finns i "Program" > "Verktygsprogram". Där så formaterade jag min externa hårddisk till passande format, förslagsvis Mac OS Extended (journalförd). Du kan också passa på att skriva över datan med nollor.

2# Nästa steg är att ta en backup med Time Machine som ligger i "Systeminställningar" > "Time Machine" under fliken "System". När Time Machine startas upp kan du dra i en flik som heter Av och På. Dra fliken till På och välj att "visa Time Machine-status i menyraden". Från menyraden kan du välja att köra i gång en backup på direkten. Gör det. Räkan med att det tar en stund, beroende på all information som finns på din disk. För mig tog det drygt 2 timmar och jag hade runt 140Gb data att spara.

3# Sedan efter att Time Machine gjort sitt så startade jag om datorn med min Snow Leopard skiva i. Där körde jag "Skivverktyg" igen och formaterade min hårddisk i Macen. Samma sak där. Formatera den i Mac OS X Extended (journalförd) och skriv över datan med nollor. Precis som med den externa alltså.

3# Nu till installationen. Det är bara att följa varje steg var för sig. Installationen tar inte speciellt lång tid.

4# När allt är färdigt tog jag ut skivan och stoppade istället in min "programskiva" som jag fick med Macen. För att få iLife (Garage Band, iPhoto etc.) som inte följer med direkt efter en installation av Snow Leopard.

5# Sedan till den del som säkert många gör olika på, men jag gjorde så här. Jag gick i min backup via den externa disken som jag skapade med Time Machine. Sedan gick jag in i programmappen och drog över de program jag behövde. Samt alla de andra mapparna som jag ville få med in i min nya installation (iTunes t.ex för att få med all musik). Fungerade fantastiskt smidigt och bra :). Dock så fungerar det även att gå in i Time Machine mode för att åka tillbaka till en tidigare version av din "installation", men eftersom du var ute efter en mer "fräsch" känsla så får du nog handplocka det du vill ha från din backup istället.

Hoppas detta hjälper lite i alla fall. Annars är det bara till att skriva igen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-23 22:28

Hur gjorde du för att gå in i backupen (.sparsebundle-filen antar jag?) och plockade ut det du ville ha? Är det bara att köra den i DiskImageMounter eller?

Ursprungligen av Mcus:

Absolut kan jag göra ett försök, så här gjorde jag!

1# Började med att öppna "Skivverktyg" som finns i "Program" > "Verktygsprogram". Där så formaterade jag min externa hårddisk till passande format, förslagsvis Mac OS Extended (journalförd). Du kan också passa på att skriva över datan med nollor.

2# Nästa steg är att ta en backup med Time Machine som ligger i "Systeminställningar" > "Time Machine" under fliken "System". När Time Machine startas upp kan du dra i en flik som heter Av och På. Dra fliken till På och välj att "visa Time Machine-status i menyraden". Från menyraden kan du välja att köra i gång en backup på direkten. Gör det. Räkan med att det tar en stund, beroende på all information som finns på din disk. För mig tog det drygt 2 timmar och jag hade runt 140Gb data att spara.

3# Sedan efter att Time Machine gjort sitt så startade jag om datorn med min Snow Leopard skiva i. Där körde jag "Skivverktyg" igen och formaterade min hårddisk i Macen. Samma sak där. Formatera den i Mac OS X Extended (journalförd) och skriv över datan med nollor. Precis som med den externa alltså.

3# Nu till installationen. Det är bara att följa varje steg var för sig. Installationen tar inte speciellt lång tid.

4# När allt är färdigt tog jag ut skivan och stoppade istället in min "programskiva" som jag fick med Macen. För att få iLife (Garage Band, iPhoto etc.) som inte följer med direkt efter en installation av Snow Leopard.

5# Sedan till den del som säkert många gör olika på, men jag gjorde så här. Jag gick i min backup via den externa disken som jag skapade med Time Machine. Sedan gick jag in i programmappen och drog över de program jag behövde. Samt alla de andra mapparna som jag ville få med in i min nya installation (iTunes t.ex för att få med all musik). Fungerade fantastiskt smidigt och bra :). Dock så fungerar det även att gå in i Time Machine mode för att åka tillbaka till en tidigare version av din "installation", men eftersom du var ute efter en mer "fräsch" känsla så får du nog handplocka det du vill ha från din backup istället.

Hoppas detta hjälper lite i alla fall. Annars är det bara till att skriva igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-23 22:37
Ursprungligen av CEk:

Hur gjorde du för att gå in i backupen (.sparsebundle-filen antar jag?) och plockade ut det du ville ha? Är det bara att köra den i DiskImageMounter eller?

Jag gick in i disken helt normalt och vidare in till backupen. Där så handplockade jag efter valt datum (finns ju olika daterade mappar) och gick vidare till det jag ville åt. En del problem fick jag dock när jag skulle dra över Pages och iPhoto först. Drog en backup av filerna i iPhoto istället och installerade sedan om det. Samma sak med Pages. Kunde säkert gå runt det där lite snyggt om jag bara läst på lite mer.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-23 22:48

Ah, ok. Du gick alltså inte via Time Machine och plockade de grejer du ville återställa? Vad hade hänt om Time Machine började göra en ny backup då, raderas de gamla grejerna då?

Ursprungligen av Mcus:

Jag gick in i disken helt normalt och vidare in till backupen. Där så handplockade jag efter valt datum (finns ju olika daterade mappar) och gick vidare till det jag ville åt. En del problem fick jag dock när jag skulle dra över Pages och iPhoto först. Drog en backup av filerna i iPhoto istället och installerade sedan om det. Samma sak med Pages. Kunde säkert gå runt det där lite snyggt om jag bara läst på lite mer.

Tack så mycket, det är till stor hjälp!
Några frågor bara: för att starta från skivan, visst håller jag in alt tangenten och trycker på på-knappen då? Vad menas med att skriva över datan med nollor? Kan jag dra in iLife programmen från time-machine disken istället för att installera från skivan som följde med?

Olle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-23 18:40
Ursprungligen av detlofcollberg:

Tack så mycket, det är till stor hjälp!
Några frågor bara: för att starta från skivan, visst håller jag in alt tangenten och trycker på på-knappen då? Vad menas med att skriva över datan med nollor? Kan jag dra in iLife programmen från time-machine disken istället för att installera från skivan som följde med?

Olle

Är nästan helt säker på att det är alt du håller in när skivan ligger i datorn. Att man skriver över datan med nollor är bara en metod för att säkerställa att all data verkligen försvinner. Det finns andra "bättre" sätt som tar mycket längre tid, så det är inte nödvändigt. Om du inte vill såklart. Du kan dra över iLife programmen via Time Machine liksom andra program, dock så fick jag lite strul med mitt iPhoto bibliotek. Vet inte riktigt varför.

Nu sitter jag med Snow leopard, bara det jag behöver på och en jävligt crisp feeling!
Tack för hjälpen!

Olle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-24 00:20
Ursprungligen av detlofcollberg:

Nu sitter jag med Snow leopard, bara det jag behöver på och en jävligt crisp feeling!
Tack för hjälpen!

Olle

Ingen orsak :). Hälsa katten!

1
Bevaka tråden