Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine och NAS.

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har använt den underbara sökfunktionen men inte riktigt fått svar på mina bekymmer.

Köpte en LaCie NAS. http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=11089

Den har 2 mappar en AFP och en SMP. Vad jag har förstått så kan man använda time machine på AFP delningen. Men när jag ska ställa in Time Machine så hittar den inte min externa hårddisk. Frågan är om disken ska vara kopplad till USB eller om det går bra med ethernet/wlan men att då filsystemet behöver ändras till HFS+? Hur gör man detta isåfall?

Nu använder jag inte Time Machine själv, men som jag minns det tog Apple bort finessen att kunna använda Time Machine mot nätverksdiskar (på grund av stabilitetsproblem?) men att det ska gå att göra en ändring någonstans så att man möjliggör detta på egen risk.

Endast USB samt diskar kopplade till Airport Extreme / Time Capsule stöds officiellt för TimeMachine backup. Vill du ändå köra backup till din disk kan du aktivera "show unsupported network drives" antingen via terminalen eller via nåt program, t.ex. http://secrets.blacktree.com/

EDIT: Och här finns guide för terminalvarianten som inte kräver installation av nånting alls. http://www.engadget.com/2007/11/10/how-to-enable-time-machine-on-unsupported-volumes/

Alla jag känner kör TimeMachine med FireWire. USB är trams för möss. skrivare och tangentbord.
(kör själv ej TM)

Ursprungligen av air:

Endast USB samt diskar kopplade till Airport Extreme / Time Capsule stöds officiellt för TimeMachine backup.

Ursprungligen av Zimmerman:

Alla jag känner kör TimeMachine med FireWire. USB är trams för möss. skrivare och tangentbord.
(kör själv ej TM)

word!

Ursprungligen av Zimmerman:

Alla jag känner kör TimeMachine med FireWire.

Då känner du ingen med en ny MBA eller MB som kör Time Machine alltså.

Ursprungligen av Zimmerman:

USB är trams för möss. skrivare och tangentbord.

Time Machine fungerar alldeles utmärkt över USB.

FireWire är bättre och snabbare på många sätt och vis, men USB (USB2 förstås, men det var länge sedan USB1 försvann) är långt ifrån bara trams och faktiskt det enda sättet för ovan nämnda datorer att ansluta externa hårddiskar.

Så om någon där ute funderar på att köra Time Machine över USB kan ni glatt ignorera Zimmermans trams. FireWire är ett bättre alternativ, men en FireWire-disk kostar å andra sidan rätt mycket mer nuförtiden än de billigaste USB2-diskarna.

Så man får väga det mot varandra, samt väga in det faktum att Apple tyvärr verkar fasa ut FireWire för konsumentdatorer (snart får vi veta om nästa iMac och Mac mini har kvar FireWire). Att köpa en FireWire-disk idag kan vara rent av en dålig affär om man t.ex. funderar på en ny MacBook eller MacBook Air.

  • Medlem
  • 2008-12-28 20:38
Ursprungligen av air:

Endast USB samt diskar kopplade till Airport Extreme / Time Capsule stöds officiellt för TimeMachine backup. Vill du ändå köra backup till din disk kan du aktivera "show unsupported network drives" antingen via terminalen eller via nåt program, t.ex. Secrets

Dessutom stöds officiellt diskar i, eller kopplade till, andra Macar som kör Leopard och som exporterar dessa diskar via nätverket. Typfallet är en Mac som fungerar som filserver. Själv kör jag Time Machine över nätverket mot en extern FireWire-disk kopplad till min gamla PowerBook som numera är någon slags allt-i-allo-server, bl.a. filserver.

Ursäkta, givetvis stöds även Firewire och andra diskar som är direkt anslutna till datorn ifråga

air: Tack för hjälpen. Verkar funka. Hoppas det inte buggar bara.

  • Medlem
  • 2008-12-28 21:03
Ursprungligen av deamhan:

air: Tack för hjälpen. Verkar funka. Hoppas det inte buggar bara.

deamhan:
Om jag hade varit i dina skor skulle jag innan jag litade allt för mycket på LaCie-lösningen försäkra mig om att det inte bara gick bra att göra backup utan också att det med en rimlig arbetsinsats går att göra en återställning om så skulle krävas. Det sista man önskar sig efter hårddiskkrasch är att återställningen av backupen strular.

1. Återställning av enskilda filer.
Här skulle jag inte förvänta mig några problem, men jag skulle ändå prova. Gå in i Time Machine och prova att återställa en gammal fil.

2. Total återställning av ett helt system.
Detta gör man genom att boota från Leopard-startskivan samt välja ”Återskapa system från Time Machine” i menyn Verktyg. Så småningom ska man kunna välja vilken Time Machine-backup man vill återställa från och då gäller det att datorn kan ansluta till din LaCie NAS. Simulera en totalkrasch och starta från Leopard-skivan och se om din Lacie är synlig! Jag skulle kunna föreställa mig att det dels kan vara problem med att över huvud taget ansluta till nätverket (särskilt om det är trådlöst) och att om man väl är ansluten till nätverket så kanske inte återställningsverktyget utan vidare vill kännas vid din LaCie.

Jag har själv en lösning som påminner lite grand om din med backup över nätverket till en separat filserver med en extern FireWire-disk kopplad till sig. I mitt fall är det allra enklaste att koppla loss FireWire-disken från filservern och ansluta den direkt till datorn som behöver återställas. Då hittas den direkt av återställningsprogrammet. Det verkar dock inte som om man kan göra så med en LaCie NAS.

Tack för alla svar.

Min disk hänger sig aå fort jag drar igång Time Machine. Detta har nu hänt flera gånger. Så denna lösning att köra via det trådlösa verkar kört. Ska testa med en USB kabel när jag väl har hittat en i kabelhögen.

Hoppas att det här kommer att funka.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-12-28 20:34

hur är det med en extern disk som det redan ligger massa bös på?

jag har en gammal 500 gb med lite bös på.. tar det mycket plats?
har en gammal macbook pro med 120 gb hd.. tar det så mycket som
120 gb på den externa disken då oxå? måste den formateras först?

varför är inte firewirediskar bra för min macbook pro?

Ursprungligen av Questa:

varför är inte firewirediskar bra för min macbook pro?

Det är utmärkt för din MacBook Pro, vem har sagt något annat?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-12-29 11:18

du adrian skrev: Att köpa en FireWire-disk idag kan vara rent av en dålig affär om man t.ex. funderar på en ny MacBook eller MacBook Air.

Ursprungligen av Questa:

du adrian skrev: Att köpa en FireWire-disk idag kan vara rent av en dålig affär om man t.ex. funderar på en ny MacBook eller MacBook Air.

Givetvis är det en dålig affär att köpa en disk man inte kan ansluta; såpass koll på läget får man ha.

MEN...

USB är en rätt värdelös standard. Det klarar "upp till 480MBit/s" , öh, ja, i korta "bursts" men inte några längre stunder. Dessutom blandar man in processorn lite för mkt i varje överföring, vilket leder till sirapsdator om man startar ett par överföringar samtidigt.
För det tredje så är det lätt att koppla ihop lite för mycket bråte och få en härva med kablar som är allmänt svajjig. T ex så vill inte datorn prata med din iPod helt plötsligt, felet ligger då i att man ligger på gränsen att dra ström ur alla dessa USB-uttag.
Att tämligen mycket av USB prylar finns i undermålig kvalitet bidrager till att hela USB-systemet funkar dåligt.

FireWire, här har vi riktiga grejer. Tål mera rent elektriskt, 12V istället för 5V. Rejäla kontakter. DMA - alltså väldigt LITE inblandning av processor. Överföringar går STABILT i 400 eller 800MBit/s. Sällsynt med problem med kablar etc.

KAN du köra Firewire - gör det. Det är USB som är trams.
Zimmerman har helt rätt, Adrian; Z pratar INTE trams.

Ursprungligen av Goflorp:

KAN du köra Firewire - gör det. Det är USB som är trams.
Zimmerman har helt rätt, Adrian; Z pratar INTE trams.

Kul när två år gamla argument dyker upp igen.

Zimmerman påstod att "USB är trams för möss. skrivare och tangentbord." och jag tycker fortfarande att det inte är hela sanningen. FW är bättre, det är ingen tvekan om det och det skrev jag förut också. De problem och brister du tar upp är håller jag med om. Själv köper jag helst bara diskar med FW800-anslutningar.

Men de USB-diskar som säljs idag fungerar för TM också. Och de är mycket billigare. Hellre en backup till USB-disk än ingen backup alls.

Ni får det nästan att låta som att det är korkat och rent av skadligt att ansluta en USB-disk och så är inte fallet. Det är sämre på många punker, både på pappret och i praktiken, men inte bara "trams". Apple slutade med FW för iPods för många år sedan och vi synkar numera över hundra miljoner iPhones, iPads och iPods med USB och på det hela taget fungerar det rätt bra.

Lite offtopic (eftersom det handlar om USB i allmänhet och inte bara för hårddiskar):

Det är populärt i Mac-kretsar att lyfta FW till skyarna och prata nedlåtande om USB (som att kalla det "trams") på ett sätt som inte är rättvisande. Att säga att "USB är en rätt värdelös standard" är att inte erkänna hur mycket gott den faktiskt gjort också genom att just standardisera, trots alla brister. Det fanns en tid när vi Mac-användare var tvungna att köpa möss och tangentbord etc med ADB-kontakter till kraftiga överpriser och dåligt urval för att det var dyrt att ta fram, distribuera och lagerhålla speciell hårdvara för en minoritet av datoranvändarna.

USB som standard är verkligen universiell precis som U:et i namnet säger. Förutom att det i princip fungerar med varenda produkt med lite datorkraft i så ser den ut att även bli standard för laddare, något som kommer att göra livet lättare för många människor (och som en bonus minska elektronikskrotet). På många sätt och vis är USB - trots bristerna - bland det bästa som hänt elektronikbranschen på många år.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-12-29 11:19

jaha.. nu kanske jag vaknade oxå.. finns inte firwire på dom andra bärbara macarna eller?
bara på pro? då är jag med dej

Ursprungligen av Questa:

jaha.. nu kanske jag vaknade oxå.. finns inte firwire på dom andra bärbara macarna eller?
bara på pro? då är jag med dej

Precis! MacBook Pro har fortfarande FireWire, men MacBook förlorade sin FireWire-port när den nya modellen kom nu i höst (vilket vållade stor debatt och ilska bland en del). MacBook Air har aldrig haft FireWire så vitt jag vet.

Väcker liv i denna tråd. Hoppas det är ok.

Har funderat på en NAS som ska spela upp musik och kanske film/tvserier.
Dock har jag sedan tidigare en extern USB-hdd som jag vill koppla in i NAS:en och köra time machine på. Kan detta fungera? Detta kommer nog ske trådlöst.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2010-09-22 03:41

Varför ska du köra Time Machine på USB-hdd och inte på Nas:en?
Jag har en ReadyNAS NV+ och jag har ställt in att 500GB på Nas:en är allokerat för Time Machine.

Att USB kallas trams beror ju på att filmredigerarnissarna behöver ju det där "Sustained Transfer rate".

Du har väl rätt i att USB är bättre än inget.
Jag håller även med om att USB bör användas till Tangentbord, möss mm.
Höghastighetskommunikation finns det ju bättre gränssnitt för, då använder man det.

Ursprungligen av Goflorp:

Att USB kallas trams beror ju på att filmredigerarnissarna behöver ju det där "Sustained Transfer rate".

Du har väl rätt i att USB är bättre än inget.
Jag håller även med om att USB bör användas till Tangentbord, möss mm.
Höghastighetskommunikation finns det ju bättre gränssnitt för, då använder man det.

Vilket höghastighetsgränssnitt skulle du då rekommendera för någon som har en MacBook eller MacBook Air?

Givetvis under förutsättning att det finns alternativ.

Ett expresscard för FW kan ju inte vara oöverstigligt.

En MacBook Air går det nu inte att stoppa i några kort vad jag vet. Det finns ju inte ens plats för mer än en USB port. Så för en MBA så blir det USB eller över nätverket.

Ursprungligen av bjelkeman:

En MacBook Air går det nu inte att stoppa i några kort vad jag vet. Det finns ju inte ens plats för mer än en USB port. Så för en MBA så blir det USB eller över nätverket.

Som jag sa - om det finns alternativ.
Kör man Air kanske man inte prioriterar feta externa hårddiskar

1
Bevaka tråden