Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini hittar inte primära nätverk längre, vad är fel?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-22 09:57

Hej!
Helt plötsligt så har min mac mini slutat hitta mitt trådlösa nätverk. Den hittar andra trådlösa nätverk så nätverkskortet och airport verkar ju inte vara paj. Det skumma är att det bara hände helt plötsligt. Jag har inte gjort några uppdateringar eller ny firmware på varken mac minin eller router.

Jag har testat att resetta routern (d-link dir -655) och börja om att på nytt lägga till nätverket på mac minin, försökt att manuellt ansluta men inget fungerar. Alla andra enheter i hemmet (iphones och mac book pro) hittar nätverket som vanligt.

Har någon nåt tips om vad som kan vara fel?

Mvh / Jeppo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-22 12:13

Jeppo,

Min gissning är att en granne satt upp ett trådlös nätverk…och därmed stör ut ditt!

Har du provat att byta kanal på ditt trådlösa nätverk?

Undrar,

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-22 12:21

Tack för svar.
Jag skall testa att byta kanal (om jag kan hitta var man gör det på routern...)
Det konstiga är att mitt nätverk som jag döpt till JEPPO inte dyker upp i listan på nätverk på mac minin, men det gör det på mac book pron och min iPhone....

Mvh / Jesper

  • Medlem
  • 2010-09-23 22:30

Jag har exakt samma problem som Jeppo. Min MBP och iPhone hittar min DIR-655 men min Mac Mini hittar inte mitt nätverk.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-23 22:58

starta om datorn och starta om din trådlösa router. Händer ibland att dom slutar fungera, speciellt om det varit åska i närheten eller störningar i allmänhet.

  • Medlem
  • 2010-09-23 23:14

Har installerat om Minin (ren installation). Routern är resetad och all inställningarna är nyinställda igen (kanal6 var förvald men jag valde kanal8 ifall det skulle krocka med grannarnas kanal). Min MacBook Pro och iPhone hittar mitt wifi-nät och fungerar bra. Minin hittar helt enkelt inte mitt wifi. Minin hittar bara ett wifi-nät (grannens) medan MBP hittar 3st.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-24 07:11

Nu hittar min Mac mini mitt nätverk igen utan att jag gjort nåt speciellt... skumt. Känns inte helt stabilt.
Den 1 åriga garantin har precis gått ut dessutom. Detta fenomen verkar gälla Mac minis helt enkelt.
Jag har generationen innan den nu gällande.

Mvh / Jeppo

  • Oregistrerad
  • 2010-09-24 13:50

Min far har samma generation som du och har också samma "fel" - det händer kanske fyra gånger år, något i den stilen. Oftast när det varit åska eller annat otyg.

Jag har också en dir-655. Både min Macbook Pro och Macbook vägrat att ansluta till wlanet efter de varit i viloläge. Står "anslutningen nådde en maxtidsgräns". Det brukar gå att ansluta om jag manuellt skriver in SSID, väljer WPA2 och skriver in lösenord, det kan dock ta ett par försök innan den vill ansluta. När de väl är anslutna så fungerar allting perfekt tills de stängs av eller sätts i vila. Det går dock alldeles utmärkt att ansluta med min ipod touch och datorer som kör windows 7. Routern har fungerar felfritt i över 1 år nu, detta problem uppstod utan att något har förändrats med routern, det har inte heller tillkommit några nätverk hos grannarna (har gjort en sökning med inSSIDer för att hitta bästa kanalen).

Min gissning är att detta problem uppstod i och med någon uppdatering från apple.

  • Medlem
  • 2010-10-08 00:38

Jag öppnade Minin idag och fann att antenn-kabeln har lossnat. Tog och tryckte dit kontakten igen. Nu funkar det trådlösa igen.

1
Bevaka tråden