Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrinstallera på en mac mini utan tangentbord?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har "ärvt" farsans gamla mac mini G4 och vill uppgradera till Leopard. Men problemet är att dvdspelaren vägrar läsa skivan efter omstart. Fastnar vid äpplet jävligt länge.

Min undran är om jag kan fjärrinstallera via antingen en imac eller macbook och använda deras dvdspelare. Problemet är att jag inte har USB tangentbord vilken är ett krav för att välja install-skiva vid omstart

Går det här att lösa på nåt magiskt applesätt eller måste jag köpa ett jävla tangentbord

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-21 22:52
Ursprungligen av zingoalla:

Har "ärvt" farsans gamla mac mini G4 och vill uppgradera till Leopard. Men problemet är att dvdspelaren vägrar läsa skivan efter omstart. Fastnar vid äpplet jävligt länge.

Min undran är om jag kan fjärrinstallera via antingen en imac eller macbook och använda deras dvdspelare. Problemet är att jag inte har USB tangentbord vilken är ett krav för att välja install-skiva vid omstart

Går det här att lösa på nåt magiskt applesätt eller måste jag köpa ett jävla tangentbord

Du kan väl starta din G4 med T-tangenten nedtryckt (Target mode) och sedan flytta tangentbordet till din iMac/MacBook?

  • Oregistrerad
  • 2010-09-21 23:14

Fjärrinstallation fungerar inte på PPC så vitt jag vet, inte heller tidigare Inteburkar (så vitt jag vet igen).

Target-mode kan du inte använda heller tror jag. Däremot om du råkar ha en firewire eller USB hårddisk ledig så kan du "spara" din installskiva till den hårddisken och boota från den i din PPC mac.

Ursprungligen av studiox:

Fjärrinstallation fungerar inte på PPC så vitt jag vet, inte heller tidigare Inteburkar (så vitt jag vet igen).

Target-mode kan du inte använda heller tror jag. Däremot om du råkar ha en firewire eller USB hårddisk ledig så kan du "spara" din installskiva till den hårddisken och boota från den i din PPC mac.

Det är ju en idé

Men jag har ju bara wireless tangentbord som inte funkar på G4 (utan bluetooth) och tror man måste trycka ner en tangent vid uppstart för att få upp valbara diskar vid installation

Vad tror ni?

Om du klonar över skivan på en firewire-disk så kan du plugga in den och välja den som startskiva innan du startar om.

1
Bevaka tråden