Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

att starta en wiki

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag är forskare och jobbar med register-länkningar. Ett par andra forskare har kommit upp med idén om att starta en wiki där vi samlar kunskap om registerlänkningar.

Jag har ganska litet erfarenhet av wikis, men har förstått att man behöver en mjukvara för wiki:n. Tittade på sidan WikiMatrix - Compare them all men den var svåröverskådlig.

Vilka wiki-packages är bäst för mac? (kan man säga så?)?
Är en wiki-mjukvara ungefär som en ordbehandlare med ftp för att ladda upp texten?
med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

Tjena Jonas!
Antar att ni tänker er en webbaserad wiki, dvs att den som vill lägga in text loggar in och skriver in ny information el reviderar tillgängl info.

Jag har lekt lite med DokuWiki http://www.dokuwiki.org/DokuWiki
och Mediawiki MediaWiki
för en av mina goda idéer... Main Page - NeoWiki

Båda plattformarna kräver en del tekniskt fifflande (dvs det är inte bara att köra out-of-the-box) men med lite tid över...

Lycka till! Hörs (& ses)!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-21 16:36

På jobbet drog jag igång en wiki för dokumentation (orkar inte fippla med 300 miiljer worddokument hit och dit) som kör dokuwiki. Fungerar riktigt bra, kan rekommendera den!
Kan även rekommendera webhotell för lagring av sidan osv om så önskas

Jag förmodar att du redan känner till Wikipedia, som kör mjukvaran MediaWiki. De allra flesta wiki-mjukvaror kräver ett webbhotell att köras på, även om det finns ett fåtal som fungerar utan. Det finns även färdiga tjänster som det bara är att signa upp sig på. Vill ni bara ha enklast möjliga så fungerar Google sites helt ok, annars rekommenderar jag som tidigare talare både MediaWiki och DokuWiki. Den senare är enklast att rulla igång, medans den tidigare är mer kompetent, och framförallt skalbar/expanderbar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-21 22:21

Som tekniker blir svaret det gamla vanliga: det beror på vad ni vill ha

Om ni vill ha en kompetent wiki med massor av plugins och funktioner och bra möjlighet till struktur och access-kontroll kan jag rekommendera confluence, en kommersiell wiki (finns 'starter-licenser' för 10 USD, sen blir det snabbt dyrt) från atlassian.

Om ni vill ha hyfsat med plugins/funktioner men inte prislappen så skulle jag säga mediawiki eller dokuwiki, samma kommentarer som irrelogical ovan.

Om ni vill ha ett riktigt enkelt och gratis sätt att sätta upp några sidor som ni enkelt kan redigera och känna er för så kan jag rekommendera Google sites, den har mindre funktioner, men det mesta går om man knackar in lite html i gadgeten 'safe html bypass'

Tack för alla spännande (och kloka) svar. Jag känner att jag ska försöka litet med DokuWiki.
mvh Jonas

1
Bevaka tråden