Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ritprogram?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-21 19:52

Hej!

Jag har lite svårt att förklara vad jag är ute efter men jag förklarar på det sättet som jag tycker är lättast.

Jag skulle vilja ha ett program (helst till mac) som kan på något sätt "spela" in mina rörelser med mus eller framförallt har jag tänkt en ritplatta liknande wacom eller något sånt.

Det jag har tänkt att göra är att rita kretschema, elschema och elkretsar och skriva vissa matematiska formler som jag inte kan skriva med tangentbordet. Samt att då kunna få in detta i något dokumentprogram så att jag även kan lägga till "tangentbordsskriven" text på resten av pappret som jag sen kan skriva ut och sätta i en pärm.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Jag har titta lite på någon form av CAD program men jag tycker inte det löser mitt problem då jag helst vill skriva/rita på frihand och det är mer matematiska formler än vad det är att rita kretsar.

Har ni några tips, idéer eller andra åsikter så är ni hjärtligt välkommna med dem.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-21 22:30

Har kollat lite på det nu Goflorp.

Det är ju en vettig idé det där med Notebook stuket med flikar etc... men blanda det med word samt en funktion att kunna rita med frihand på en ritplatta i dokumenten så blir jag helnöjd.

Ska kolla vidare på Notebook goflorp. Men ser gärna fler förslag om någon har något.

Om det är en film du vill ha som slutresultat så kan jag rekomendera Snapz Pro X: Snapz Pro X | Ambrosia Software, Inc.

Det är enkelt att använda och ganska flexibelt när det gäller inställningsalternativ. Det är Shareware så du kan ju alltid ladda ner och testa det

jag tror inte du kan hitta ETT program för det här, du får nog använda flera.

Det finns ett program som heter MathType..30 dagars-test finns.

MathType 30-Day Trial

Personligen gillar jag Omni som bolag; de har många lite udda men förbaskat bra program;

OmniGraphSketcher for Mac - Products - The Omni Group

Perfekt för diagram och liknande - betydligt bättre och snyggare saker än alla Officepaket i världen.

Rita på frihand, med Wacombräda

AutoDesk har ett sketchprogram. Vill du ha billigt och bra finns "Rita", enkelt och bra.

Läste att WouldjaDraw for Mac OS X | Wouldja Software är ett simpelt men bra program. Tänkte kolla på det för barnen att rita med, men har inte hunnit testa det ännu.

Omni Graphle från Omni Group är också värt att titta på o till det kan man ladda hem tilläggsmaterial för att rita just elektronikscheman mm. Jag har använt det programmet för att göra en schematisk skiss över mina ljud o bild anslutningar mellan Mac o TV/Hi-Fi. Kan ladda upp ett exempel när jag sitter vid datorn(skriver från Touchen nu)

Det är förmodligen lite för yxigt på ritdelen, men MS Word har ju ett layoutläge som heter "Anteckningsbok" där man kan rita med en frihandspenna, och så finns det en formel-editor.

Du kanske redan har tittat på det, men om inte så kan du ju göra det, om inte annat för att utesluta det.

Här är bilden jag lovade ovan. Utrustningen har ändrats sedan dess men vad som kan vara intressant för dig är att såväl bilden på datorn som kontakterna kommer från en av tilläggsfilerna till OmniGraffle

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-23 00:05

Jag tackar för alla svar. Ska kolla mer på era tips. Jag har kollat lite på Rönnbäcks tips i Office och jag kom en bit på vägen men det funkar inte riktigt fullt ut. Men jag lyckades göra en skiss på hur jag menar att "pappret" ska se ut när jag e klar med en sida.

Det var rätt så omständigt och just nu är det ritat med touchpaden på en macbook så bry er inte om att det inte är speciellt snyggt ville mest bara visa vad jag är ute efter att kunna göra.

Att "rita" det jag har ritat här i ett annat program än själva ordbehandlingsprogramet är ju en möjlighet. Men hade föredragit om det finns något som klarar båda sakerna.

Microsoft är ju rätt nära här med sitt Word men tyvärr räcker det inte hela vägen. Och med tanke på att microsoft lyckas göra något sånt här halvvägs så borde ju någon ha lyckats göra det hela vägen.

När det gäller formler och sådant... har du kollat in formeleditorn som finns i "Grapher".
Grapher-programmet följer med (följde med) gratis med vissa utgåvor av Mac Os X

Kanhända den formeleditorn fungerar för dina ändamål. Det går att få till en jämra massa skumma formler med den editorn, plus att programmet är en hejare på att räkna... En vanlig HP 48 räknedosa kan slänga sig i väggen...

Hmm... Om du tyckte Word var en bit på vägen så kanske du skulle ta en titt på PowerPoint då?

Det är faktiskt inte så barockt som det kanske först låter, för PowerPoint är ett riktigt anständigt program för att rita, både enklare och med större kontroll än Word, och det har symbol- och formbibliotek, linjestilar, pilar etc. och precis som i Word kommer man åt formelredigeraren.

Det har ju också fördelar av att vara nära en de facto-standard, stödjs av spotlight osv.

Enda anständiga om du skall rita saker är en Wacombräda.

Som en bonus försvinner allt ont i händer/armar som möss ger...

Räkna med 2-3 dagar då man mest svär och försöker få ordning på't

Ursprungligen av Goflorp:

Enda anständiga om du skall rita saker är en Wacombräda.

Som en bonus försvinner allt ont i händer/armar som möss ger...

Räkna med 2-3 dagar då man mest svär och försöker få ordning på't

De är ännu bättre än så. Min syster köpte en begagnad proffs-Wacom och älskade den från första dagen. Jag har bara testat lite men den kändes jättebra direkt. Underbar för att skissa och teckna.

Men du har rätt Goflorp, man skall alltid räkna med en inlärningstid, annars blir man lätt besviken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-23 09:40

Omnigraffe för illustrationerna

Pages för layout

Gör dina illustrationer i omnigraffe och kopiera in i pages, pages hanterar detta bra och snyggt.

Om du vill ha ett program som ritar bra på frihand, och som du sen kan importera till pages så kolla på sketch

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-23 16:57

Grapher var ett bra tips där kunde man leka en hel del med formler. Tyvärr blir det för mycket klipp o klistra om man ska använda 3 program. Ett föra att rita ett för att göra formlerna och ett för att skriva i. Så får nog försöka få ner det till 2 program iallafall. Ett där jag kan rita och då ritar jag formlerna där också och sen klistrar in hela det i ett ordprogram.

PowerPoint och Pages skulle säkert kunna fungera bra båda två. Men det hade varit så skönt att ha ett ordbehandlingsprogram som t.ex. Word där jag kan rita på frihand och när jag avslutar ritandet och börjar skriva så fattar programmet själv att den ska skriva under det jag ritat liksom. Som det jag gjorde i word så när jag skulle börja skriva sen så la den all text bakom det jag ritat så jag fick trycka Enter (radbyte) 10 gånger för att komma ner under det ritade för att då kunna skriva där som i ett vanligt dokument.

Nackdelen med Powerpoint är utan att känna till det så jättebra att jag måste göra en textruta har jag för mig? Har aldrig testat Pages men jag misstänker av det jag såg på apples sida att det fungerar i princip likadant.

Men jag ska ta en nogrannare titt på det ni har skrivit här så ska jag återkomma.

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-23 17:45
Ursprungligen av Kajan:

PowerPoint och Pages skulle säkert kunna fungera bra båda två. Men det hade varit så skönt att ha ett ordbehandlingsprogram som t.ex. Word där jag kan rita på frihand och när jag avslutar ritandet och börjar skriva så fattar programmet själv att den ska skriva under det jag ritat liksom. Som det jag gjorde i word så när jag skulle börja skriva sen så la den all text bakom det jag ritat så jag fick trycka Enter (radbyte) 10 gånger för att komma ner under det ritade för att då kunna skriva där som i ett vanligt dokument.

Nackdelen med Powerpoint är utan att känna till det så jättebra att jag måste göra en textruta har jag för mig? Har aldrig testat Pages men jag misstänker av det jag såg på apples sida att det fungerar i princip likadant.

Men jag ska ta en nogrannare titt på det ni har skrivit här så ska jag återkomma.

Tack!

Pages är som word - det är bara enklare att dra och släppa det man har ritat för hand.

Well kind of, du måste göra en textruta, men du kan utgå från mallsidor, som gör att för varje sida (även den första i dokumentet) så läggs textrutorna till. Öht går det att anpassa ganska mycket, men även om PP är ett kraftfullt program så "känns" det som om det borde finnas något som är mer skräddarsytt för din typ av dokument.

De här länkarna går till Windows-program, men jag tänkte att du kanske kunde ha nytta av dem ändå, för att se om det är något sådant du tänkt dig:

Download the Math-o-mir
Screenshot, Review, Downloads of Shareware Equation Illustrator V

Läs även om Illustrator och MathType här:

Math Equation Editing in Illustrator - Adobe Illustrator Macintosh

Illustrator är ju ett helsikes bra ritprogram, inte minst om man använder Wacom-penna som Goflorp föreslår

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-09-23 18:04

Varför inte använda words egen "equation editor" finns under insert -> object. För att få det att funka med bilder får du gå in och ändra i format picture -> layout. Det funkar aldrig smärtfritt att i word få bilder och text att spela med varandra (inte enligt min erfarenhet iaf), men det går att lösa med lite pulande. Ni får ursäkta att alla kommandon i word kommer på engelska, men det är den version jag har installerad.

  • Medlem
  • 2010-09-23 20:06

Har du tillgång till en ritplatta? Testa i så fall inkBook. Den kan t.o.m. känna igen text du skriver (fast det funkar nog bäst ifall man skriver på amerikanska...)

Jag kan ge mig fanken på att det finns nåt shareware-program med de funktioner du söker, det gäller bara att hitta det.

Jo, Ingemar, jag hade gärna haft en fet proffs-wacom. Men studentkontot är lite tomt just nu.
Så det får duga med en 1000:-'s bräda från dem.

Helt klart är att när man börjar tjäna pengar till våren blir det iPad-2, Wacombräda i A4 och en BMW R1200GS

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-09-29 10:31
Ursprungligen av Goflorp:

Jo, Ingemar, jag hade gärna haft en fet proffs-wacom. Men studentkontot är lite tomt just nu.
Så det får duga med en 1000:-'s bräda från dem.

Helt klart är att när man börjar tjäna pengar till våren blir det iPad-2, Wacombräda i A4 och en BMW R1200GS

Det är kul när det lönar sig att plugga

Ursprungligen av Goflorp:

Helt klart är att när man börjar tjäna pengar till våren blir det iPad-2, Wacombräda i A4 och en BMW R1200GS

I vilken ordning? För övrigt råkar det vara just en A4-bräda min syster har. Den är STOR.

Pluggar till Fastighetstekniker på Fastighetsakademin i Göteborg.
2-årig utbildning till en bristbranch....
Rekommenderas.

OT:
Ipad-2 kommer nog med första eller andra löningen...
Hojen med "tillsvidareanställning"
Wacombräda, tja, den här duger, men får jag kosing över så ...

Jag har en Wacom Bamboo. Den modellen innan den nuvarande med touch-kontroller. Skulle köpa en A6 men det blev en A5 istället. Funkar utmärkt men jag använder den inte så mycket just nu. Dock är den ett utmärkt alternativ till en vanlig mus - man får en helt annan arbetsställning

1
Bevaka tråden