Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inlägg i Wordpress ska funka som i CMSMS

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-05-01 12:12

Jag ska byta från CMS Made Simple till Wordpress på en hemsida. Främst för att Wordpress helt enkelt känns mer polerat och har fler och bättre plugins.
Det är dock några saker jag saknar från CMSMS.
1. Hur man jobbar med ingresser. I CMSMS finns två WYSIWYG-editors i när man ska posta en nyhet, en för ingressen och en för själva nyheten. Mycket smidigt. I Wordpress ska man skriva in ingressen i Excerpt-rutan. Om man t.ex. vill ha in en bild i ingressen, då får jag lägga in allt i själva post-rutan, sedan kopiera html-koden för ingressen och flytta den till excerpt-rutan.
Fråga: Går det inte att få det att funka mer som i CMSMS?

2. Varje inlägg behöver inte ha en egen sida. Om man i CMSMS inte skriver in någonting i "ingress-editorn", då hamnar allt man skriver i själva "nyhets-editorn" direkt på nyhets-sidan, utan någon "Läs mer"-knapp t.ex. Detta är perfekt för kortare texter.
I Wordpress får alla texter man skriver en länk till en egen sida med bara inlägget, även om hela texten står på nyhets-sidan. Detta känns lite B tycker jag. Om inlägget har en länk så kanske besökaren tror att texten är längre och fortsätter på en egen sida.
Fråga: Hur får man Wordpress att inte länka till en egen sida med bara posten? Den ska bara göra det när jag vill.

Hoppas ni fattar vad jag menar
Tack på förhand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-01 12:35

1. Som du uppmärksammat så finns plugins för nästan allt i Wordpress. För ingresser kan du få utökad funktionalitet exempelvis med: WordPress › Advanced Excerpt WordPress Plugins

2. Detta kan du lösa på flera olika sätt. Det första jag kommer på skulle vara att ta bort koden som skapar en länk till inlägget i temafilen. På det sättet har du endast kvar "läs mer"-länkarna på de inlägg som är lite längre.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-05-01 21:38
Ursprungligen av vanilj:

1. Som du uppmärksammat så finns plugins för nästan allt i Wordpress. För ingresser kan du få utökad funktionalitet exempelvis med: WordPress › Advanced Excerpt WordPress Plugins

2. Detta kan du lösa på flera olika sätt. Det första jag kommer på skulle vara att ta bort koden som skapar en länk till inlägget i temafilen. På det sättet har du endast kvar "läs mer"-länkarna på de inlägg som är lite längre.

1. Hittade det här, WordPress › TinyMCE Excerpt WordPress Plugins, vilket är precis vad jag ville ha. Jag skulle dock vilja ha ingressen i bold sen när man klickat fram hela texten. Fast det går ju att lösa genom att lägga till ingressen ytterligare en gång i själva texten och ha den bold där, samt ställa in i temat att inte visa excerpt där.

2. Det sättet funkar ju, men det ger mig ju inte exakt kontroll över hur mycket av texten som ska synas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-02 12:25
Ursprungligen av ledin:

2. Det sättet funkar ju, men det ger mig ju inte exakt kontroll över hur mycket av texten som ska synas.

Right. Var nog inte helt med på vad du menade, men spontant känns det som att det borde gå att ordna med ett par villkorssatser i temafilerna.

Och visst är det sant att Wordpress är ett bloggverktyg först och främst, men det har hänt mycket under 2.x-revisionerna och det börjar bli ett allt mer kraftfullt CMS. Tröskeln till Joomla och Drupal kan vara för stor för den som bara önskar den där lilla extra funktionen. Ser fram emot att kunna göra olika typer av inlägg i version 3. Kanske även kommer att lösa TS problem?

  • Oregistrerad
  • 2010-05-02 02:30

Wordpress är bra på många saker och med hjälp av plugins så kan du göra om wordpress till en kaffekokare.. MEN det är ett blogginläggsgenerator.

Om du vill ha större kontroll över ett riktigt CMS!! satsa på Joomla eller Drupal.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-05-02 12:59

Allra viktigast är att jag har så stor kontroll som möjligt över själva designen, vilket jag anser mig få med CMSMS/Wordpress. Det mesta kommer jag ändå göra i källkoden, men vill ha ett smidigt sätt att posta nyheter.

Tack för detta. Letade lösning för liknande ingress.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-09-19 00:02

En annan variant som svar på både fråga ett och två är att använda more-taggen och strunta i excerpten helt och hållet. Sen kan man bygga temat så att det tar hänsyn till om man har en more eller inte i artikeln och formatera ingressen utifrån det. Wordpress har ju drösvis med filtermöjligheter som gör att det är väldigt enkelt att bygga ett tema som gör precis det du är ute efter utan att användaren behöver bry sig om fler än en ruta att skriva in texten i.

Ursprungligen av Kalle W:

En annan variant som svar på både fråga ett och två är att använda more-taggen och strunta i excerpten helt och hållet. Sen kan man bygga temat så att det tar hänsyn till om man har en more eller inte i artikeln och formatera ingressen utifrån det. Wordpress har ju drösvis med filtermöjligheter som gör att det är väldigt enkelt att bygga ett tema som gör precis det du är ute efter utan att användaren behöver bry sig om fler än en ruta att skriva in texten i.

Men på det här sättet kan man enkelt ha en enhetlig (och css:ad) ingress. Dessutom finner jag det rent produktivt korrekt. Jag ser gärna att mina skribenter skriver en ingress EFTER artikeln. Svårt att sammanfatta något som inte redan är skrivet.

dvs att "Utdrag" som funktion ligger nedanför WYSIWG-editorn.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-09-27 00:19

Där finns förmodligen delade meningar, och olika arbetssätt. I de former jag jobbat och varit delaktig i redaktionell produktion så har ingressen aldrig varit en efterkonstruktion av artikeln, utan snarare en kort version av det som komma skall..

Traditionell artikelproduktion fungerar enligt principen att man sammanfattar, expanderar, expanderar mer, expanderar ytterligare och låter redigeraren ha möjlighet att kapa från slutet. På det viset är aldrig en ingress någon man gör sist, utan någon man gör först.

Ursprungligen av Kalle W:

Där finns förmodligen delade meningar, och olika arbetssätt. I de former jag jobbat och varit delaktig i redaktionell produktion så har ingressen aldrig varit en efterkonstruktion av artikeln, utan snarare en kort version av det som komma skall..

Traditionell artikelproduktion fungerar enligt principen att man sammanfattar, expanderar, expanderar mer, expanderar ytterligare och låter redigeraren ha möjlighet att kapa från slutet. På det viset är aldrig en ingress någon man gör sist, utan någon man gör först.

Tror vi krockade lite här. Jag menar den funktionen som heter "Excerpt" i WP. Den funktion som iaf vi använder som teasertext på förstasidan. En intresseväckare helt enkelt.

Ingressen i sig är jag helt överens om, även om det inte framgick riktigt så tydligt

1
Bevaka tråden