Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tänkte de här: Top Sites

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte dra upp lite utvecklingsfilosofi här. Det är nämligen något jag har tänkt på länge, enda sedan Safari 4.0 faktiskt. Hur tänkte man på apple när man utvecklade Top Sites?

Vad jag vet så kom idén med en startsida som visade miniatyrer av dina favorithemsidor först på Opera för några år sedan. Ett koncept som både IE och Safari har hakat på. På Opera fungerade Top Sites så att man själv valde vilka sidor som skulle vara där. Hur det fungerar på IE har jag ingen aning om för att vara helt ärlig. Även i Safari kan man lägga dit permanenta hemsidor. Men varför skulle man vilja det? Safari lägger ju dit sidor själv.

Iallafall är det vad man tror, för det är här jag blir lite förvirrad. Av själva namnet Top Sites kan man anta att det är de sidor man besöker mest frekvent, och man antar också att sidorna som är mest frekvent besökta toppar denna listan (dvs befinner sig längst upp i vänster hörn). Det är iallafall den logiska antagelsen. Stämmer dessa antagelser så är det hela otroligt smidigt och bekvämt, precis som man vill ha det på en Mac.

Citat från Apple.com

Citat:

Top Sites
Safari automatically identifies your favorite sites and displays them as a wall of stunning graphical previews. To visit one of your top sites, just click any of the previews. As you browse, Safari identifies the websites you’re most interested in based on how often and how recently you visit a site. So as you explore the web and discover new websites, your top sites will change to match your evolving tastes.

MEN! (Det är alltid ett men med i bilden) Nu är det så att Safaris Top Sites inte alls fungerar så logiskt som man först skulle kunna anta. Visst, vissa sidor man besöker frekvent är med på listan, men inte alls så högt upp som de borde vara. Plötsligt dyker där också upp enstaka sidor som man har vart inne på EN enda gång. EN gång, och de klassas som Top Sites. En annan lite underlig händelse är att vissa sidor får upp till flera platser på Top Sites, sidans "framsida", "kontaktsida" och "om" kommer eksempelvis med. Att sedan ordna sidorna från mest frekvent besökta till minst frekvent besökta verkar man helt ha missat. I och med att det är såhär Top Sites fungerar börjar man undra, Hur tänkte de här?

Håller med. Det verkar vara topplistan i oordning + några tips från din historik som kanske kan pigga upp.

Jag tycker det fungerar sådär. Använder det enbart i Safari på Windows på jobbdatorn. Jag har gallrat lite och "nålat fast" de sidor jag besöker oftast. Däremot har det uppkommit ett skumt fel från och med Safari 5. Top Sites uppdateras inte med stjärna när innehållet uppdateras. Eller, det gör det när man startar browsern från scratch, men har man det öppet hela dagen, som jag har, så uppdateras de aldrig. Funkade fint i Safari 4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-20 22:13
Ursprungligen av Capeman:

Däremot har det uppkommit ett skumt fel från och med Safari 5. Top Sites uppdateras inte med stjärna när innehållet uppdateras.

Jag undrar om du löst detta problemet? Jag har det också och skulle verkligen vilja att stjärnan fungerade igen.

bengt

Ursprungligen av ebengt:

Jag undrar om du löst detta problemet? Jag har det också och skulle verkligen vilja att stjärnan fungerade igen.

bengt

Tyvärr inte. Dessutom har Safari varit så buggigt på Windows att jag varit tvungen att sluta använda det helt och har gått över till en kombination av Chrome och IE. På Macarna använder jag inte Top Sites alls.

Jag har inte haft så mycket tid att kunna testa Safari 5, får lägga skulden på det fina vädret. Men efter att du uppmärksammat det Capeman så är även uppdateringsstjärnan helt bortom kontroll, något som det faktiskt hade lyckats med i Safari 4.

Är detta något som man kanske borde rapportera som en bugg i Safari? Vet att många använder FF, men för mig är det just bekvämligheten med Top Sites som får mig att välja Safari.

1
Bevaka tråden