Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Tele2 ADSL och AirPort Extreme

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Enköping
  • 2010-09-20 18:43

Hej på er,

Jag har ett långvarigt problem som jag nu hoppas någon kan ha en idé om då jag gått bet själv och inte lyckats få Tele2:s support att fixa.

Jag har ADSL från Tele2 och min setup är Modem > Airport Extreme (Kabel) > Mini/iMac/iPhone mm (Trådlöst/Kabel). Tele2 kör som bekant med PPPoE och det vill jag att modemet ska sköta. AEBS agerar bara brygga och modemet sköter DHCP.

Nu till problemet. När jag först startar upp med ovan uppsättning fungerar allt finfint. Efter 12 eller 24 timmar så tappar jag internetuppkoppling. Det varierar från dag till dag, men är alltid exakt 12 eller 24 timmar efter senaste omstart. Modemet tycker att det har IP och inget är förändrat sånär som på att surf är omöjlig. Jag kan pinga inom mitt LAN men ingenting utanför sånär som på min egen IP. Jag kan inte ens pinga Tele2:s gateway. Bootar jag om modemet kommer nätet igång igen (Oavsett om jag tilldelas samma IP-adress eller inte). Gör jag ingenting så finns det en möjlighet att nätet kommer igång igen efter några timmar men det är ovanligt.

Jag har såklart varit i kontakt med Tele2:s support som inte kan se några som helst fel på sin sida. När de gör "reset" på min "inloggning" på sin sida och kopplar upp mig på nytt så funkar det, alltså är det inte något direkt hårdvarufel på modemet. Jag har dessutom kört både med Tele2:s SpeedTouch och ett äldre Zyxel 660 som jag haft sedan Telia tiden. Samma resultat med bägge.

Går jag däremot över till att låta min AEBS sköta PPPoE-hanteringen så fungerar allt klockrent, i detta fall agerar ju modemet enbart som brygga. Jag vill av förklarliga skäl helst inte göra detta i min AEBS utan jag vill att modemet ska göra det det är designat för att göra.

Har ni några idéer på vad detta kan bero på? Jag har gett upp hoppet om att hitta en rimlig lösning och nästa steg blir naturligtvis för Tele2 att ringa Skanova men min erfarenhet av den lösningen säger att det kommer bli drygt, framförallt eftersom mitt nät fungerar fint i 24 timmar åt gången och att det krävs så lång ledtid för att se ev. förändringar som Skanova kan göra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-22 21:51

Har ett liknande probelm fast med BBB och deras ZyXEL P-2601HN-F1. Det enda lösningen som jag fått att fungera är just att ställa in modemet som brygga och sedan ansluta via min extreme.

Ursprungligen av JohnJ:

Har ett liknande probelm fast med BBB och deras ZyXEL P-2601HN-F1. Det enda lösningen som jag fått att fungera är just att ställa in modemet som brygga och sedan ansluta via min extreme.

Hur gör man det? Jag skulle vilja göra det, varför skullde det vara sämre?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-25 12:33

Låter ju som att SpeedTouch och Zyxel 660 har problem med sin PPPoE-klient (när AEBS fungerar problemfritt). Något med refresh av uppkopplingen fungerar ju inte. Så uppdatera dessa eller låt AEBS sköta jobbet.

1
Bevaka tråden