Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kriget mot telesäljare

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag har tröttnat.

Idag, runt 18 ringer någon. Lyfter luren på tredje signalen och svarar.

Tystnad

lägger på, ringer upp, kopplas liksom inte fram riktigt... ingen ton att det ringer i andra änden.

Blir lite sur på det här. Noterar att det är ett stockholmsnummer

Har 0857874190 ringt dig? - Vi vet vem det är

och slår det på hitta, ingen uppgift, kör google och får besked. ComHem.

jag ÄR ComHem-kund och så fort jag orkar skall jag sluta vara det. Av andra orsaker.

Det som störde mig var att det sitter en gäng glada nissar och har en uppringare och uppringd blir inslussad till ledig i slingan. Jag är alltså inte mer än "bait" här.
Ringer jag tillbaka kan jag inte tala med dem. De försöker dessutom vara anonyma.

Så, jag ringer Comhems kundservice - och det här uppmanar jag ALLA att göra.
Ring upp dem och be att de lägger in en "Tjänstespärr som förhindrar uppringning av telefonsäljare" på ert kundnummer.
Då exkluderas du från den datamängden de sorterar ut för att sälja till.

I övrigt är manredan med i NIX-registret... kan vara bra vara med där.

Har du ComHem finns det en BRA sak.

Du kan blockera telefonen mot "Dolt nummer", se nedan:

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-17 19:53

Jag lägger in alla telesäljare som ringer i mitt egna filter, dessutom kollar jag upp nummret på nätet och lägger in andra som då dyker upp. Är NIX men de företag man är kund hos får ju ringa ändå, och dom använder callcenters.

Till iPhonen har jag TrueCaller, det är en app som hämtar adresser till nummer och dessutom har 300 spamnummer man kan lägga in.

Inte direkt relaterat till konstiga nummer, men här är två förtjusande inspirationskällor för hur telesäljare kan bemötas, dels den bifogade filen, samt denna länk:

YouTube - TomMabe.com get this call on iTunes. The Murder Scene Call on the Bob and Tom Show, Tom Mabe

Själv vill jag bara ha slut på ringandet.

Att bolag man har "en affärsmässig relation med" får ringa - trots NIX - missbrukas å det grövsta.

"Hej eftersom ni är försäkringskund hos Flänsförsäkringar så har vi ett specialpris denna vecka på brandsläckare och brandvarnare!". Vaf...?

Folksam ringer efter 20 på kvällarna och vill sälja försäkringar.
Comhem vill erbjuda tv-paket.
Ngt jävla prenumerera på sockor ringde - trots NIX.
Ngn förening ringde och ville ha pengar.
3 undersökningar den senaste månaden , nej tack.

Funderat på att lägga ner fasta linan.
Men har hört att det blir bara värre då - man kan inte "NIXA" en mobil...

Anledningen att det ofta inte finns någon i andra änden är att deras system ringer upp 10 olika samtidigt och den som svarar först blir kopplad, de andra uppringningarna bryts eller kopplas om tror jag.

Jag har fått samtal från DN och SvD där jag bett dem ta bort mitt nummer (som de fått då jag varit prenumerant) och de säger ja, men 30 minuter senare ringer någon annan från samma tidning...

LCR

Efter att ha flyttat från Stockholm till Järvsö i juli beslutade jag och sambon att fast telefoni är ett avslutat kapitel för oss. Enda anledningen att vi hade det i Stockholm var att ComHem bjöd på den billigaste av tre tjänster när man var kund hos dom. Telefonin alltså.

Jag har på snart tre månader inte haft ett enda säljsamtal! Så otroligt skönt.

Rekommenderas å det grövsta!

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Efter att ha flyttat från Stockholm till Järvsö i juli beslutade jag och sambon att fast telefoni är ett avslutat kapitel för oss. Enda anledningen att vi hade det i Stockholm var att ComHem bjöd på den billigaste av tre tjänster när man var kund hos dom. Telefonin alltså.

Jag har på snart tre månader inte haft ett enda säljsamtal! Så otroligt skönt.

Rekommenderas å det grövsta!

Berätta gärna mer. Presenterade idén nyss för bättre hälft och vi är överens om att det kan vara värt titta på.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-09-19 09:30
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Efter att ha flyttat från Stockholm till Järvsö i juli beslutade jag och sambon att fast telefoni är ett avslutat kapitel för oss. Enda anledningen att vi hade det i Stockholm var att ComHem bjöd på den billigaste av tre tjänster när man var kund hos dom. Telefonin alltså.

Jag har på snart tre månader inte haft ett enda säljsamtal! Så otroligt skönt.

Rekommenderas å det grövsta!

Jag har inte haft fast telefon sen 2001.

Kan någon nämna en sak som fast telefoni kan erbjuda, som inte går att uppnå med en mobiltelefon?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-09-19 10:51
Ursprungligen av akesson:

Jag har inte haft fast telefon sen 2001.

Kan någon nämna en sak som fast telefoni kan erbjuda, som inte går att uppnå med en mobiltelefon?

Internet via ADSL?

Ursprungligen av Gunnar B:

Internet via ADSL?

Jag fattar inte heller, jag har ADSL och behöver ganska hög hastighet och skulle inte kunna ha det utan ett telefonnummer.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag fattar inte heller, jag har ADSL och behöver ganska hög hastighet och skulle inte kunna ha det utan ett telefonnummer.

LCR

Varför behöver du ett telefonnummer för att ha ADSL?
Jag har själv ADSL och saknar teleabonnemang. Var inga som helst problem att få inkopplat.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-09-19 17:33
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Varför behöver du ett telefonnummer för att ha ADSL?
Jag har själv ADSL och saknar teleabonnemang. Var inga som helst problem att få inkopplat.

För att förtydliga så fick Telia & Co. Backa på den här punkten för något år sedan tack vare post och telestyrelsen. Däremot skyltar de inte direkt med det då de mer än gärna säljer fast telefoni!

Jag har själv adsl från bredbandsbolaget utan fast telefoni. Fick däremot ip-telefoni på köpet som aldrig använts.

Ang telefonförsäljare så svarar jag aldrig om jag inte känner igen numret. Sedan kan man slå upp det på Google vilken telefonsäljare det var. Efter det åker den in i en kontakt som heter "reklam" med en lämplig ljudsignal.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-19 21:58
Ursprungligen av Csoft:

För att förtydliga så fick Telia & Co. Backa på den här punkten för något år sedan tack vare post och telestyrelsen. Däremot skyltar de inte direkt med det då de mer än gärna säljer fast telefoni!

Telia får sätta vilka villkor dom vill, precis som alla andra operatörer. Däremot kan inte Skanova sätta vilka villkor dom vill för då blir PTS arga.

Det är flera operatörer som levererar bredband över sk. hel ledning (dvs en kopparkabel som inte har telefoni inkopplad på sig)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-09-19 22:27
Ursprungligen av studiox:

Telia får sätta vilka villkor dom vill, precis som alla andra operatörer. Däremot kan inte Skanova sätta vilka villkor dom vill för då blir PTS arga.

Det är flera operatörer som levererar bredband över sk. hel ledning (dvs en kopparkabel som inte har telefoni inkopplad på sig)

Är inte så insatt för hur det ser ut i dagsläget men Skanova ägs väll till största del av Telia Koncernen. Därav Telia & Co.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-20 09:57
Ursprungligen av Csoft:

Är inte så insatt för hur det ser ut i dagsläget men Skanova ägs väll till största del av Telia Koncernen. Därav Telia & Co.

Skanova ägs till 100% av TeliaSonera men det har inget med Telia att göra och PTS slår dom på fingrarna om dom hittar på jävulskaper

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-20 15:30
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Varför behöver du ett telefonnummer för att ha ADSL?
Jag har själv ADSL och saknar teleabonnemang. Var inga som helst problem att få inkopplat.

samma här . Kör ADSL så det ryker från BB utan någon fast telefon .

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-19 10:51
Ursprungligen av akesson:

Jag har inte haft fast telefon sen 2001.

Kan någon nämna en sak som fast telefoni kan erbjuda, som inte går att uppnå med en mobiltelefon?

Visst du kan inte skylla på att du missade samtalet pga att du inte var hemma.

//Rob

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-09-19 19:39
Ursprungligen av akesson:

Jag har inte haft fast telefon sen 2001.

Kan någon nämna en sak som fast telefoni kan erbjuda, som inte går att uppnå med en mobiltelefon?

Fax funkar inte med mobil.

Ursprungligen av onnyt:

Fax funkar inte med mobil.

Jag slutade faxa för min del ca 1990.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-09-19 22:23
Ursprungligen av Goflorp:

Jag slutade faxa för min del ca 1990.

Jo det gjorde jag egentligen också men ibland är det nödvändigt för mig att kunna faxa. Jag har en del korrespondens utomlands och datorer finns inte alltid till hands.

Ursprungligen av onnyt:

Fax funkar inte med mobil.

Finns faxlåda som tillval hos alla mobiloperatörer.

//Stefan

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-09-20 12:46
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Finns faxlåda som tillval hos alla mobiloperatörer.

//Stefan

Men om man skall skicka fax då?

Ursprungligen av onnyt:

Men om man skall skicka fax då?

Finns olika lösningar, t.ex. via e-post. (du skriver numret du vill faxa till i ämnesraden)

//Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-20 09:41
Ursprungligen av onnyt:

Fax funkar inte med mobil.

Man kan låta telesäljarna prata med faxen

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-09-18 14:13

Jag har också fimpat den fasta telefonen. De enda säljsamtalen jag får numera är från Telia (där jag har mobilabonnemanget) som vill att jag ska byta abonnemangstyp etc. och ThePhoneHouse (där jag köpte telefonen en gång i tiden) som vill veta "om jag är nöjd"?!.

Telesäljare i all ära, men för bara några dagar sedan stod 2 överstylade ynglingar i e-on uniform och ringde på dörren strax efter kl. 20. Givetvis bussade jag hunden på dem. Tyvärr har jag en mesig hund och e-on typerna verkade ha viss hundvana. Därmed tvingades jag be dem fara åt helvete och uttalade högtidligt ett löfte att aldrig någonsin bli kund hos dem.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-19 02:44
Ursprungligen av pmarriott:

Telesäljare i all ära, men för bara några dagar sedan stod 2 överstylade ynglingar i e-on uniform och ringde på dörren strax efter kl. 20. Givetvis bussade jag hunden på dem. Tyvärr har jag en mesig hund och e-on typerna verkade ha viss hundvana. Därmed tvingades jag be dem fara åt helvete och uttalade högtidligt ett löfte att aldrig någonsin bli kund hos dem.

"e-on, f-off" ? ;D

Ursprungligen av Drakfot:

"e-on, f-off"

Funny!!

LCR

  • Medlem
  • 2010-09-19 11:38
Ursprungligen av pmarriott:

Telesäljare i all ära, men för bara några dagar sedan stod 2 överstylade ynglingar i e-on uniform och ringde på dörren strax efter kl. 20. Givetvis bussade jag hunden på dem. Tyvärr har jag en mesig hund och e-on typerna verkade ha viss hundvana. Därmed tvingades jag be dem fara åt helvete och uttalade högtidligt ett löfte att aldrig någonsin bli kund hos dem.

Haha... Ja hundar är bra! Östgöta Corren brukar alltid ringa å tjata att man ska prova x antal månader "jättebilligt" vilket jag brukar tacka nej till. Men en gång fick jag erbjudandet om att prova gratis men ville fortfarande inte, men vek mig efter massa tjat.

Efter en månad ringde de upp och fråga vad jag tyckte om tidningen. "Görbra sa jag, har precis skaffat hund så vi har tidningarna så hunden kan pinka å skita på"

Sen dess har dom inte hört av sig;) Vet inte om dom har nått register med folk dom absolut inte ska ringa? Men jag är nöjd iaf.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-09-19 09:28

Jag kör alltid den klassiska Seinfeld-varianten:

"Jag är lite upptagen för tillfället, men jag kan ta ditt hemnummer, så ringer jag dig ikväll"

Brukar bli tyst i andra änden då

Bevaka tråden