Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död hårddisk hur göra?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har en Seagate extern 500gb USB-hårddisk liknande denna:
SEAGATE FREEAGENT GO 500GB USB 2.0 BLACK - Det enklaste sättet att ta med dig alla dina foton, musikfiler och videos

Har använt den flera gånger idag, men så flyttade jag den till en annan dator och efter det var den död. Den tänds inte och kommer inte upp på datorn som hårddisk alls, dock känner jag att den snurrar.
Har testat på olika operativsystem men samma sak.

Har tillgång till dyra program för hårddiskåterskapning, men den kommer ju inte ens fram så vet inte var jag ska börja.

Någon som har nått tipps eller som vet om nått bra företag i Skåneregionen som återskapar hårddiskar.

Plocka ur själva disken och sätt i en annan vagga?

Ursprungligen av pmarriott:

Plocka ur själva disken och sätt i en annan vagga?

Ja det har varit min tanke också, har dock ingen 2,5 vagga just nu, men låter ju som om det kanske är alternativet.
Bara konstigt att den inte tänds då disken faktiskt snurrar där inne i skalet.

Chaosstar, du tänker helt rätt. Gör ingenting. Möjligen testa alternativ strömförsörjning, annan datakabel etc. Men släpp inte loss program på data...

Det brukar bara sluta med att det blir dyrare och mer jobb för företaget som skall fixa till det.

MacData har "recovery".

Det spelar väl ingen roll om det ligger nära? eller? posten fixar sånt.

Återskapa döda hårddiskar är dyrt, riktigt dyrt.

De här ska vara bra: DriveSavers Data Recovery Services ? Hard Drive, Disk, & RAID Data Recovery

Jag har tillgång till bra återskapningsprogram, men hårddisken kommer ju inte ens fram. Så jag kan inte använda dom. Vilket kanske kan tyda på att det är nått tekniskt fel. Men vill inte bryta upp plåten det första jag gör heller.

Hårddisken är förövrigt NTFS-formaterad all originaldata på den togs bort direkt efter köpet.

Vet att det är dyrt, men några tusen kan det ju va värt, det är ju inte en brandskadad-disk direkt.

Någon som vet hur de ser ut inuti om man bryter upp plåten, se min länk till bild i första inlägget.
Funkar det med ett vanligt hårddisk-kabbinet typ denna:
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Ingen som vet av nått företag som ligger i Malmö.
Hade gärna åkt dit direkt om inte byta chassi funkar.

@Chaosstar: Har skickat PM

LCR

Tack ska kolla upp det.

Jag skickade en mailadress till Choasstar (lägger inte ut adresser i forumet) men gärna Marks webbadress Data Recovery Sweden - rädda data återställer Raid krasch hårddisk recovery

Det var Acke som rekommenderade honom till mej

LCR

Blev inte att jag anlitade DRS, utan hittade istället ett Malmöföretag som heter PlexData. Det visade sig att disken led av både elektroniska och delvis fysiska fel (tydligen har de fått in ganska många av just det märket och modell).
Allt gick i alla fall att återskapa och jag är nu flera tusenlappar fattigare men har sluppit förlora många timmars arbete.

Tack alla ni som tipsade och hjälpte till.

Nästa gång skulle jag kolla att byta strömaggerat först, jag har haft precis samma historia som har åtgärdats med ett nytt strömaggerat. De är kassa på många av dagens diskar.
Så det byter jag ut först numera, innan jag skickar disken någonstans.
Det kanske inte hade hjälpt dig, vad vet jag, men man kan spara åtskilligt på det.

Kul att det gick att fixa, och även kul att det fanns något som var värt pengarna även om det inte är billigt.

Jag hade en ny Iomega extern disk som bara la av. Visst, garanti = ny disk men inte data recovery, skickade bort den men det skulle bli komplicerat och dyrt och eftersom det som var på disken inte hade något penga-värde drev jag inte saken vidare och förlorade en massa privata fotografier.

LCR

Man kan faktiskt för ett par hundralappar köpa sig en slags försäkring som gäller när disken lägger av. MacForum i Göteborg har sådana paket på hyllan (finns säkert hos andra handlare med).

Exakt vad produkten heter har jag förträngt, men det borde ju vara en baggis för dem att krysta fram det.

Men det finns situationer där inte pengar kan rädda data på hårddisken, när de måste leta reda på exakt samma typ av läshuvuden eller att det blivit något fysiskt fel på disken, då kan ingen försäkrting i världen rädda den data man vill ha...

Bättre att lägga de pengarna på en annan disk att köra som backup, kanske en billigare men risken att båda ska pajja är ganska liten.

LCR

Det är väl lika smart som abort som preventivmetod om man ser det på det sättet.

Jag hade skaffat en drive, köpt försäkringslådan för 300:- och tagit mycket backup.
Försäkringen köper man ju och betalar en liten avgift för att skydda sig mot en stor avgift.
Det är ju det de flesta föräkringar går ut på.

1
Bevaka tråden