Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortkommando för fullskärmsläge?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar efter något kortkommando/applikation för att få fullskärmsläget i alla applikationer.

Ett simulerat tryck på knappen (+) kan jag inte riktigt säga stämmer in på min beskrivning, då knappen i te.x Safari bara gör att fönstret anpassar sig efter hemsidan man surfar på.

Det jag letar efter är alltså någon slags kommando som gör det möjligt för den nuvarande applikationen att ändra sin bredd och höjd så att den fyller ut hela skärmen.

Finns inte, det är upp till skaparen av applikationen i fråga.

På mac är "fullskärm" inte ngt som prioriterats, ett tryck på "+" gör fönstret så stort som det behövs / är lagom. Det är inte alltid som det täcker hela skärmen.

En idé kan vara Hide-kommandot - göm annat som stör.

Det finns flera trådar kring det här, sök lite på "maximera fönster" så hittar du mängder.

Efter att man använt Mac ett tag så inser man att fullskärmsläge nästan alltid är helt onödigt. I alla fall om man inte har riktigt dålig upplösning på skärmen.

Oftast dyker de här frågorna upp om man är en Switcher - bytt från Windows.
Där har man en annan filosofi bakom än på OSX.

Det är liksom inte "the Macintosh way" om man säger så.

Macen använder dra och släpp, Win klipp-och-klistra - det diskuteras också i flera trådar.

Skall man va lite elak så är det ofta att man vill konservera det gamla sättet att arbeta fastän man har en ny dator. Släpp det, get over it och acceptera att det inte är en Windowsmaskin.

Mamma har en liten rolig sak för sig, hon är van vid manuell låda, nu har de automatlådebil. Hon är skitsur för att inte det finns ngn kopplingspedal.... behövs ju inte, nä, men jag vill ha en!

http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/51229-maximera-foenster.html

http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/277878-minimera-maximera-foenster.html

Och med hänvisning till ovanstående trådar stänger vi den här diskussionen.

/Mod

1
Bevaka tråden