Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ni med SSD - hur lagrar ni allt annat?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-06 22:43

Hej

Jag har köpt en SSD till min Mac men den är på 120gb inte så mycket räcker till OSX och program. Jag undrar ni som har SSD hur löser ni era lagringar av era filer? Användes det externa hårddiskar eller NAS?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-06 23:47

Jag kör med en extern Passport Elite för att lagra sådant som inte används alldeles för ofta, men som kan komma till nytta. har även några virtuella maskiner (för att jobba mm) på den externa disken.
Jag har dock en 256GB som är uppdelad för en Win7-installation för eventuellt spelande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-07 08:40

USB-diskar.

1 på 250 GB för musik
1 på 250 GB för foton
1 på 500 GB för TimeMachine
4 på 1000 GB för allt annat och backup för foton och musik

Jag funderar på vilken NAS jag ska köpa, men det blir aldrig av.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-09-07 09:38

Sparar allt på en ReadyNAS Duo 2TB.
Den är bra då den även har stöd för AFP och Time Machine.

  • Medlem
  • 2010-09-07 10:38

Sparar allt på 2x2TB WD My Book FW800.

tog ur den sjukt onödiga dvdspelaren ur min macbook pro och stoppade i originaldisken som kom med datorn. så jag har OSX på en 80gb ssd från intel och allt annat på de 250gb som kom med datorn.
riktigt smidigt faktiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-07 11:15
Ursprungligen av Ollebro:

tog ur den sjukt onödiga dvdspelaren ur min macbook pro och stoppade i originaldisken som kom med datorn. så jag har OSX på en 80gb ssd från intel och allt annat på de 250gb som kom med datorn.
riktigt smidigt faktiskt.

Jag hittade Maxconnect till iMac den verkar ju grym, eller vet du om det finns andra alternativ om man har iMac? Jag har ju generation 1 av 27" så man kan ju inte ha både SSD och HDD som standard.

Jag slängde ut DVD-enhet ur min macbook pro och monterade in en Intel SSD. Kör SSDn som primär hårddisk och sen lagrar jag restan på original disken

Fungerar sjukt bra

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-09-08 09:16

Var hittar man en sån enhet?
Tittade någonstans men de gick inte att köpa utan att man låter en återförsäljare installera den.

Vill installera den själv/inte lägga onödiga pengar på installation.

Ursprungligen av niklas.axelsson:

Jag slängde ut DVD-enhet ur min macbook pro och monterade in en Intel SSD. Kör SSDn som primär hårddisk och sen lagrar jag restan på original disken

Fungerar sjukt bra

Jag beställde min från USA ( MCE OptiBay Hard Drive and SSD Drive for MacBook Pro, MacBook, PowerBook G4, and Mac mini )

Super lätt att installera !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-08 10:41

MCE Optibay även i min MBP 13 vilket medför:

Intel G2 80 GB för system+apps på orginalplatsen
WD 5400rpm 750 GB för media+övrig data i Optibay

+ 6 TB Ubuntu-server med Time Machine-kompatibel krypterad storage för backup, mediaarkiv och slask

använde en Optibay jag med, mycket bra grej.

En brasklapp gällande installation av Optibay: var försiktiga med sata-kabeln då den är ömtålig. Lyckades efter många olika ominstallationer förstöra den. Går att beställa från e-bay för inte så många kronor men dock en onödig utgift och väntan.

Lycka till!

Lertavlor !

Ursprungligen av Goflorp:

Lertavlor !

Hah, är du så modern? Här har vi skurit allt i träsnitt.

Näe, här lagras allt huller om buller. Ingen ordning för fem öre. 1Tb-diskar, 500Gb:are, 250.. Skulle någon behöva en liten NAS så är det jag. Blir ett projekt till hösten att ordna detta, orka me' 142 olika strömtrafos till de externa diskarna liksom.. :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-09 16:51

någon som har provat denna? identisk med optibay?

Ursprungligen av el gringo:

någon som har provat denna? identisk med optibay?

Ja, jag har köpt den men ännu inte monterat den. För priset ser den helt OK ut. Tror inte skillnaden på ett "äkta" gör någon som helst skillnad. Det är ju bara ett skal för hårddisken i plast/metall. Är dock lite osäker på om jag vågar installera den men det borde gå, guiderna på Youtube är bra.

Jag stoppade i en 640GB hårddisk i en OptiBay idag och det fungerar fint. Lite trist att höra hårddisken spinna upp men den används ganska sällan så den är inte alltid igång

Hur tycker ud att det fungerar med optibay? Jag tänker främst på ljudnivån från disken som sitter i din optibay samt hur batteritiden påverkas? Går din disk i vila då du inte använder den?

Tack!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-28 15:41
Ursprungligen av Fillepipe:

Hur tycker ud att det fungerar med optibay? Jag tänker främst på ljudnivån från disken som sitter i din optibay samt hur batteritiden påverkas? Går din disk i vila då du inte använder den?

Tack!

Ljudnivån beror ju på vilken disk du har, optibayen har ingen påverkan. Den går ned i vila när den inte används ja.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-09-09 22:11

Installerade precis en SSD i min maskin.

Väldigt imponerad av startuptiden:
YouTube - Macbook Pro i7 intel ssd

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-19 02:46

Jag har idag påbörjat ett litet experiment; jag har tagit ut min SSD och satt i original 500GB som följde med min laptop för att se om jag märker av skillnaden i hastighet något närmvärt när jag använder datorn som vanligt. Anledningen är att jag täntke försöka överväga lagringsyta gentemo snabbhet (det är inte alltid man har med sig / tillgång till en extern HD att lagra saker på). Samt jag ville kolla hur det påverkar eventuell batteritid gentemot SSD'n. Skall försöka återkomma när jag provat ett litet tag

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-09-24 11:10
Ursprungligen av Drakfot:

Jag har idag påbörjat ett litet experiment; jag har tagit ut min SSD och satt i original 500GB som följde med min laptop för att se om jag märker av skillnaden i hastighet något närmvärt när jag använder datorn som vanligt. Anledningen är att jag täntke försöka överväga lagringsyta gentemo snabbhet (det är inte alltid man har med sig / tillgång till en extern HD att lagra saker på). Samt jag ville kolla hur det påverkar eventuell batteritid gentemot SSD'n. Skall försöka återkomma när jag provat ett litet tag

Har bytt tillbaka igen för tillfället. Visst var det mångt och mycket snabbare med SSD, vilket gav en smidig känsla. Måste bara ordna upp lagringsutrymmet lite

@snabeldrake: ok...jag har beställt. skall bli skönt med snabbhet - men ändå ha kvar lagringskapaciteten utan extern disk köper mig nog en 80GB SSD...sparar lite pengar med det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-09-20 08:15

Funderar på att köpa en ny MBP med SSD, men vilken modell är det Apple har egentligen? Är det någon av dom bättre?

Ursprungligen av Creops:

Funderar på att köpa en ny MBP med SSD, men vilken modell är det Apple har egentligen? Är det någon av dom bättre?

Nej, inte nån av de bättre, det är en Toshiba i 512MB-varianten, men heller inte katastrof.

Läs ett test här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-20 20:46

Jag har inte köpt MaxConnect än men undrar vet ni om nån Apple support hjälper än med detta?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-09-20 22:01
Ursprungligen av liganen:

Jag har inte köpt MaxConnect än men undrar vet ni om nån Apple support hjälper än med detta?

Du menar att sätta in den i datorn?
Dom flesta Applebutiker sätter in vad du vill i din dator. Funderar på att göra en specialbeställning hos min lokala Mackrängare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-20 22:20
Ursprungligen av Creops:

Du menar att sätta in den i datorn?
Dom flesta Applebutiker sätter in vad du vill i din dator. Funderar på att göra en specialbeställning hos min lokala Mackrängare.

Hur blir det med garantin då?

Bevaka tråden