Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

webbläsare kan inte upprätta anslutning till Google, YouTube m.fl.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-20 01:18

Jag har bredband (Bredband2) och NetgearRouter, använder en iMac (OSX 10.4.11) och en MacBookPro (OSX 10.6.4). Jag använder webbläsarna Safari och Firefox.
Under sommaren har jag haft problem med att komma in på vissa sajter med min MacBook. Ibland laddas sidorna fragmentarisk (t.ex. utan bilder) ibland inte alls. Jag får meddelandet att webbläsaren inte kan upprätta anslutning till servern.

Nu är det t.ex. helt omöjligt att överhuvudtaget komma in på YouTube (och när man på andra sajter har bäddat in ett YouTube-klipp blir rutan där klippet skulle vara blank). Jag kan heller inte komma in på Google -- inte på någon av Googles sidor, inte söksidorna, inte Googlemaps eller G-mail. Inte heller Yahoo. Andra sajter är det inga problem med. Det är som om jag är blockerad/blivit utspärrad från YouTube, Google och Yahoo (Altavista funkar fortfarande).

Detta sker på min MacBookPro med Snow Leopard medan jag på min iMac inte har några problem alls! (Och jag antar att det är samma ip-adress eftersom jag kör över samma router och med samma bredbandsleverantör.)

Jag har varit i kontakt med min bredbandsleverantör för att höra om andra haft samma problem, men får till svar att "det måste vara någon inställning i din Mac, tyvärr kan jag inte Mac..." Jo, jag har hört sånt förr.

Problemet kvarstår när jag pluggar in med kabel och ethernet.

Jag har letat på webben, men hittar inte frågan uppe till behandling någonstans. Jag fick rådet att byta DNS-server, men det hjälper inte.

Jag börjar bli desperat!
Hur ska jag komma åt det? Har jag råkat göra någon inställning som jag inte är medveten om?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-09-20 22:18

Bra. Då saknas det bara lite inställningar från iMac, MacBook Pro och Netgear....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-20 22:31

Driver du med mig?
Menar du att jag har gjort någon omedveten inställning av min dator som orsakar problemen?
I så fall: vad?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-09-20 22:42

Jo, du berättar inte alls vilka inställningar som du har gjort på vare sig din iMac eller din MacBook Pro. Inte heller hur du har ställt in din Netgear-router. Det är information som du måste berätta för oss för att vi ska ha en chans att kunna hjälpa dig. Annars är chansen ganska slim...

Så nej: jag driver inte med dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-21 13:32

HALLÅ!

Jag har till slut löst mitt problem (och jag vet inte varför jag inte gjorde kopplingen tidigare).
Det var jag själv som orsakade det genom att installera program som jag inte behärskade.
RTFM-relaterat problem med andra ord.
Jag känner mig dum. Låt det bli en varning till alla klåfingriga!

Jag hade installerat ett program som heter PeerGuardian.
Genom att avinstallera det försvann mitt problem. Programmet blockerade sajterna.

Jag ber om ursäkt till alla som engagerat sig i mitt problem.
Tack för att ni brytt er!

Man lär så länge man anstränger sig.

Och jag är så glad att jag slipper omformatera och återinstallera! ... Den här gången...

1
Bevaka tråden