Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple LED Cinema Display 27" tillgänglig för beställning

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har börjat sälja sin nya LED Cinema Display 27" i Apple Store. Den är som tidigare känt ersättningsmodell för Cinema Display 30" och LED Cinema Display 24".

Panelen är av typen bakupplyst LED med en maxupplösning på 2560 x 1440 pixlar i bildformatet 16:9. Pixeldensiteten landar vid 109ppi och betraktningsvinkeln utlovas till hela 178°.

Precis som sin föregångare ansluts skärmen via Mini DisplayPort samt USB vid användning av den inbyggda iSight-kameran och högtalarsystemet. Responstiden har förbättrats från 14ms till 12ms och vid laddning av en MacBook Pro är den maximala strömförbrukningen 250W.

Prislappen lyder 10 495:- och den kan beställas via Apple Store idag, dock med en leveranstid på 6 veckor.

Apple LED Cinema Display (27-tums platt bildskärm) - Apple Store (Sverige)

Det intressanta är ju att 24" inte verkar säljas längre.
Skulle jag köpa en skärm till min bärbara tror jag inte att 27" känns aktuellt. 24" vore bättre för mina användningsområden.

Ursprungligen av Scarecrow:

Det intressanta är ju att 24" inte verkar säljas längre...

Redan när Apple presenterade 27-tummaren, så sa man att den skulle ersätta både 24- och 30-tummaren, att dessa bara skulle säljas så länge lagret räckte.

Så det kan inte vara någon överraskning att 24-tummaren nu är borta från Apple Store.

Apple discontinues 24, 30-inch Cinema Displays for 27-inch model

Senast redigerat 2010-09-17 13:04

Okej, det hade jag helt missat. Men jag kvarstår vid att jag tycker det är synd för oss konsumenter som tycker att 27" är stort (för det är det).

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-09-17 14:55

Det finns ju faktiskt andra skärmar som presterar bättre för de pengarna. Apple har grym design, men prestandan är inte i klass med priset, skulle jag vilja påstå. Men det gäller ju generellt med Apples produkter.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-17 15:12
Ursprungligen av Jeppe_E:

Det finns ju faktiskt andra skärmar som presterar bättre för de pengarna. Apple har grym design, men prestandan är inte i klass med priset, skulle jag vilja påstå. Men det gäller ju generellt med Apples produkter.

Nej det gäller inte generellt längre, det gjorde det för några år sedan. Ta det bärbata dator segmentet som exempel. Samma prestanda kostar lika mycket för en pc.

Dock är detta OT så ta det i någon av de befintliga trådarna om du vill diskutera vidare detta.

Då vart den beställd, min iMac åker ner på golvet och kommer enbart köra hårdvaran till denna grymma skärm!
Tyvärr finns ingen dator som konkurrerar med iMacens pris/prestanda så att ha en 27" skärm på golvet som inte används har ändå lönat sig

  • Oregistrerad
  • 2010-09-18 01:12
Ursprungligen av @ndreas:

Då vart den beställd, min iMac åker ner på golvet och kommer enbart köra hårdvaran till denna grymma skärm!
Tyvärr finns ingen dator som konkurrerar med iMacens pris/prestanda så att ha en 27" skärm på golvet som inte används har ändå lönat sig

Är du full eller bara helt dum i huvudet? Varför använder du inte två skärmar i så fall?

Ursprungligen av @ndreas:

Då vart den beställd, min iMac åker ner på golvet och kommer enbart köra hårdvaran till denna grymma skärm!
Tyvärr finns ingen dator som konkurrerar med iMacens pris/prestanda så att ha en 27" skärm på golvet som inte används har ändå lönat sig

Vad är det för fel på den inbyggda skärmen i iMacen? Den är väl i det närmaste identisk med den nya externa 27-tums-skärmen?

Om du ändå bara ska använda en skärm, varför inte använda iMacens skärm - och skippa den externa skärmen och spara 10.000 kr?

Och om du nu ska ha en extern skärm också - varför använder du inte båda i så fall?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det för fel på den inbyggda skärmen i iMacen? Den är väl i det närmaste identisk med den nya externa 27-tums-skärmen?

Om du ändå bara ska använda en skärm, varför inte använda iMacens skärm - och skippa den externa skärmen och spara 10.000 kr?

Och om du nu ska ha en extern skärm också - varför använder du inte båda i så fall?

Jag tror att det kan ha att göra med det faktum att @ndreas hatar hakan på iMacen. Det är lustigt hur olika man kan vara, själv så tycker jag att Cinema Display inte alls är lika snygg som iMac, just på grund av avsaknaden av hakan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-19 15:32
Ursprungligen av Papperskatt:

Jag tror att det kan ha att göra med det faktum att @ndreas hatar hakan på iMacen. Det är lustigt hur olika man kan vara, själv så tycker jag att Cinema Display inte alls är lika snygg som iMac, just på grund av avsaknaden av hakan.

Hmm... så man sätter ner iMac för att hakan är ful... men hur fult är det inte att ha en iMac 27 under bordet/på golvet?

Om man har råd med en iMac+extern skärm, och bryr sig om att det ska se fint ut också, så borde man nog spara ihop till en MacPro... men just i det här fallet verkar det inte som pengar är något bekymmer, så det borde vara givna valet direkt. Jag sällar mig i kören när det gäller att inte förstå logiken bakom det hela.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-18 10:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det för fel på den inbyggda skärmen i iMacen? Den är väl i det närmaste identisk med den nya externa 27-tums-skärmen?

Nu behöver det iofs. inte vara så att han har en 27" imac.

Ursprungligen av studiox:

Nu behöver det iofs. inte vara så att han har en 27" imac.

"...min iMac åker ner på golvet..."

"...att ha en 27" skärm på golvet som inte används..."

Det tolkar jag som att det handlar om en 27-tums iMac.

Men visst, han kanske menar något annat...

Då va en sådan beställd då. Nu ere bara och vänta... 4 veckor innan de skickas.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-09-17 17:10

Lite väl dyr

  • Oregistrerad
  • 2010-09-18 01:10

Skönt att jag beställde en Dell istället, fick den på 24 timmar, kostade bara 6700+ moms och har allt jag kan tänka mig behöva, dessutom slipper jag äcklig displayport krav (även om den har displayport, hdmi, dubbla DVI, VGA, Komponent och Video-ingång) + fyra USB samt även ljudingång (perfekt för mina lurar då kabeln annars ändå inte räcker till min macpro)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-18 13:08

Eller så vill/måste han bara köra Mac till skärmen, och tycker Mini är för dålig och Pro för dyr.
Hakan hade varit snygg helsvart, nu ser det mer ut som en dubbelhaka/hakklapp/tuppskägg.

Det finns faktiskt ingen människa som sätter ner en 27" iMac på golvet och ersätter den med en extern 27" Apple skärm.

Det faller helt på sin orimlighet, och således föreligger det ett missförstånd.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-19 15:22
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det finns faktiskt ingen människa som sätter ner en 27" iMac på golvet och ersätter den med en extern 27" Apple skärm.

Det faller helt på sin orimlighet, och således föreligger det ett missförstånd.

Det var precis det jag sa också. Fast mac-människor med obegränsat med pengar finns det ju gott om.

Kanske att iMacen _åkte_ ner i golvet (så att skärmen gick sönder)?

Här vart det många spekulationer

För det första så är det inte så att någon iMac kommer att stå på golvet, det var *Ironi* framkom kanske inte direkt hehe

Mac Pro Är beställd och iMac på väg att bli en väggmonterad Sovrums Tv.

Dock är det ju så att jag gärna hade sett en iMac utan skärm, Mac Mini med I7 hade ju varit vrålnajs. Det som finns idag är Mac Mini med Core 2 eller steget till Mac Pro men inget däremellan

@Papperskatt - Stämmer att jag tycker hakan är grymt ful, dock gäller det gamla iMacen
Nya modellen är godkänd, dock kan den aldrig bli lika snygg som en Cinema Display

  • Oregistrerad
  • 2010-09-19 16:50
Ursprungligen av @ndreas:

Här vart det många spekulationer

För det första så är det inte så att någon iMac kommer att stå på golvet, det var *Ironi* framkom kanske inte direkt hehe

Mac Pro Är beställd och iMac på väg att bli en väggmonterad Sovrums Tv.

Dock är det ju så att jag gärna hade sett en iMac utan skärm, Mac Mini med I7 hade ju varit vrålnajs. Det som finns idag är Mac Mini med Core 2 eller steget till Mac Pro men inget däremellan

@Papperskatt - Stämmer att jag tycker hakan är grymt ful, dock gäller det gamla iMacen
Nya modellen är godkänd, dock kan den aldrig bli lika snygg som en Cinema Display

På MacRumors forum har just gappet mellan imac och mac pro diskuterats i sådär 4 år och säkert tusentals inlägg.

Nya CinemaDisplay är ju skitful om man jämför med gamla helt i borstad aluminium. Har kvar min 30" ACD ett par år till tror jag, tills den brinner upp. Har även en 23" på kontoret som får vara kvar. Synd att Dells 27" är så prisvärda - för snygg är den inte (ok inte så illa men inte snygg iaf)

Ursprungligen av studiox:

På MacRumors forum har just gappet mellan imac och mac pro diskuterats i sådär 4 år och säkert tusentals inlägg.

Nya CinemaDisplay är ju skitful om man jämför med gamla helt i borstad aluminium. Har kvar min 30" ACD ett par år till tror jag, tills den brinner upp. Har även en 23" på kontoret som får vara kvar. Synd att Dells 27" är så prisvärda - för snygg är den inte (ok inte så illa men inte snygg iaf)

Smaken är som baken
Har själv haft flera Alu skärmar men de ser verkligen inte 2010 ut längre, svarta ramen och glansiga nya Apple skärmar är ju bara så mkt finare!
Skulle inte ge 1 kr för en Alu skärm i alla fall

  • Oregistrerad
  • 2010-09-19 18:53
Ursprungligen av @ndreas:

Smaken är som baken
Har själv haft flera Alu skärmar men de ser verkligen inte 2010 ut längre, svarta ramen och glansiga nya Apple skärmar är ju bara så mkt finare!
Skulle inte ge 1 kr för en Alu skärm i alla fall

Så 2010 ska allt vara svart? Håller helt klart med om att smaken är som baken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-19 21:47

Jag tycker 10.000 kr är dyrt för en kontorsskärm... För det är vad det är.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-19 22:03
Ursprungligen av iPhoto:

Jag tycker 10.000 kr är dyrt för en kontorsskärm... För det är vad det är.

Nu kostar den inte 10.000 då det är inkl. moms. (Om vi ska prata om kontor..) Min Dell var något billigare, precis som jag skrev innan.

Ursprungligen av iPhoto:

Jag tycker 10.000 kr är dyrt för en kontorsskärm... För det är vad det är.

D700
Jag tycker 20´är dyrt fört en överprisad kamera... För det är vad den är ..... :tveksam

Ursprungligen av studiox:

Så 2010 ska allt vara svart? Håller helt klart med om att smaken är som baken...

Svart, det är ju Alu bara att skärmytan är svart.
Däremot är Dell svart plastig ful sak som knappast man kan säga är snygg!

Har ni ingen smak alls här eller ?

  • Oregistrerad
  • 2010-09-20 10:00
Ursprungligen av @ndreas:

Däremot är Dell svart plastig ful sak som knappast man kan säga är snygg!

Har ni ingen smak alls här eller ?

Jag har faktiskt inte sagt något annat heller men då dell är både bättre och billigare ser jag i det här fallet ingen större glädje med att köpa ytterligare en skitdyr appleskärm framförallt då den står på just kontoret.

Hemma kör jag en ACD 30" och det är en av dom snyggaste skärmarna som finns, kostade bara nästan 18.000, till det tillkommer en Mac Pro för 38.000 så det får räcka.

Många kör omkring i Prius och inte faan gör dom det för den är snygg....

Ursprungligen av studiox:

Hemma kör jag en ACD 30" och det är en av dom snyggaste skärmarna som finns, kostade bara nästan 18.000, till det tillkommer en Mac Pro för 38.000 så det får räcka.

Lite lustigt dock är att du kan betala 18 tusen för en skitskärm om man jämför med dagens 27" LED, den kostar knappt halva priset och springer cirklar runt 30" skärmen.

Håller med om att Alu 23, 30" är fina skärmar dock för 5 år sedan idag känns de mest bara gamla häckar som en skärm från Netonnet slår för ringa priset av 2000 kr.

Bevaka tråden