Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda som stationär, några problem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-16 16:19

Halloj!

Jag har en tanke på att börja använda min MBP mid 2010 som "stationär" i egenstartad
business....

Iaf.... är det nåt jag behöver tänka på?! För datorns bästa och så tänkte jag mest...
Hur slits batteriet av att gå på sladd hela tide tex.... och bör man ha skärmen uppfälld även om den inte används..... hur kyler man bäst ner datorn? fläktutblås sitter väl bak så ett sånt stöd med fläktar kanske inte gör mycket skillnad eller?

Tack för hjälpen

Mvh Uffe

Har använt min så i 2 år nu utan problem. Batteriet har en begränsad livslängd, men det kommer att dröja länge innan det blir någon märkbar prestandaförsämring på batteriet. Det som eventuellt kan hända är att systemet kommer att ge lite missvisande status på batteriets laddning och det kalibrerar man ett par gånger per år genom att köra totalt slut på batteriet, låta datorn svalna ett par timmar och sen ladda fullt. Finns KB-artiklar hos Apple om hur man kalibrerar batterimätaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-16 16:53

Jag körde min Powerbbok stationärt för några år sedan. Skärmen uppfälld men avstängd, extern monitor, externt tangentbord och mus, flera externa FW-diskar med mera. Jag tog ut batteriet och körde på laddaren men nuförtiden kan man ju inte göra så.

Det funkade perfekt, datorn stod på dygnet runt i tre år. Använder den fortfarande när jag reser och den funkar utmärkt.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-09-16 19:01

Jag kör min MBP stationärt mot en 22 tums skärm halva året. Man behöver inte ha datorn uppfälld, det går att väcka den även om skärmen är nedfälld. Funkar bra.

Jag kör också stationärt tillsammans med en 24" monitor. Måste vika upp skärmen för att slå på datorn. Ur sleep kan den dock väckas med usb tangentbord/mus. För att få maximal kylning bör skärmen stå rätt upp så värmen kommer ut på baksidan, men det verkar fungera att arbeta även om locket är stängt.

Tycker detta är en kanonlösning och skulle inte kunna tänka mig att köpa en stationär igen.

Jag vet inte varför, men jag är extremt nojjig med att köra min MBP som "fast" dator. Kopplar förvisso in den till extern 23" cinemadisplay emellanåt när jag ska jobba. Men att ha den på dygnet runt och låta den köra torrents och så vidare tror jag inte är någon höjdare.

Jag för min del tror att det sliter mer på datorn att hivas upp ur väskan på morgonen, läggas tillbaka i väskan på kvällen, fraktas fram och tillbaka, datorväskan hivas in i baksätet, dumpas på hallgolvet när man kommer hem etc. jämfört med att stå på alltid.
Jag har aldrig upplevt att någon dator, stationär eller bärbar, tar skada av att jämt stå på. Min förra iMac stod på i princip 3 år, sen gav hårddisken och/eller logikkortet upp. Den såldes som renoveringsobjekt för en spottstyver.
Min HP laptop har stått påslagen hemma på skrivbordet nu i 2 år. Min MacBook Pro har i 2 års tid utsatts för den behandling som jag beskriver i första stycket. Jag stänger aldrig av den - bara drar ur kablarna, stänger locket och hivar ner den i väskan. Jag kör med en 24" Cinema. På datorns inbyggda skärm kör jag ett par Windows-program under VMWare Fusion.
Nej, jag tror att en laptops värsta fiende är fall, stötar och slag. Undviker man det är det nog svårt att ha ihjäl den. Sen är det som med all annan elektronik, något kan gå sönder om en sekund, en dag, en vecka, en månad eller 10 år. Skärmen kan ju så klart få lite sämre lyster om den står på hela tiden men vid laget är datorn så hopplöst föråldrad att den är redo att förpassas till elektronikhimlen.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag för min del tror att det sliter mer på datorn att hivas upp ur väskan på morgonen, läggas tillbaka i väskan på kvällen, fraktas fram och tillbaka, datorväskan hivas in i baksätet, dumpas på hallgolvet när man kommer hem etc. jämfört med att stå på alltid.

somliga av oss är lite räddare än så om våra datorer.

Ursprungligen av PeeMaN:

somliga av oss är lite räddare än så om våra datorer.

Somliga av oss har datorn som arbetsredskap.

Ursprungligen av pmarriott:

Somliga av oss har datorn som arbetsredskap.

Min dator är ute i nattklubbs-miljö varje helg och med mig i skolan iallafall tre dagar i veckan. Somliga av oss är fortfarande rädda om sina dyra MBP

Ursprungligen av PeeMaN:

Min dator är ute i nattklubbs-miljö varje helg och med mig i skolan iallafall tre dagar i veckan. Somliga av oss är fortfarande rädda om sina dyra MBP

Känslig grabb!

Dansar du med datorn? då rekommenderar jag ssd

Ursprungligen av ante_77:

Känslig grabb!

Dansar du med datorn? då rekommenderar jag ssd

Nix, spelar musik med tidkodade skivor och traktor, och är bra sugen på en SSD

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-09-19 11:38
Ursprungligen av PeeMaN:

Min dator är ute i nattklubbs-miljö varje helg och med mig i skolan iallafall tre dagar i veckan. Somliga av oss är fortfarande rädda om sina dyra MBP

Jag skulle aldrig tillåta min MBP gå på nattklubb. Den är för ung för den miljön.O:-)

1
Bevaka tråden