Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slängt en massa men inget minne frigörs

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
upptäckte att hårddisken började bli full pga av för många filmer. La över filmerna på extern hårddisk och slängde dem från datorn.
MEN inget minne frigjordes, Slängde film på 34 GB och när jag kollar info på min hemmapp har jag 10 GB ledigt fortfarande. Hade detta inna jag slängde all film me.
Rensade ut en massa med cache out X och frigjorde då ca 3 GB. Dessa kom tillbaka direkt och jag har nu 13 GB ledigt.
Jag har testat starta om datorn otaliga gånger, papperskorgen är tömd.

Någon som har något tips?

Sandra

Det kan inte vara så att du har råkat kopiera?

Hur menar du då?
Jag markerade alla filmer och drog över dem på den externa hårddisken. Sen slängde jag samma markerade filmer från Macens hårddisk och rensade papperkorgen. Startade om datorn och märkte att det fortf var 10 gb kvar =(

Har även sökt efter filmerna på datorn och de finns inte kvar

Testa att reparera skivbehörigheter och se om det är något fel på din hårdisk=)

Hade testat de me.
Nu är problemet annat. Sökte genom med omnidisksweeper och hittade vad jag trodde var problemet.
Raderade det och upptäckte sen att den filen tydligen var allA mina filer så nu är datorn blåst på saker. Försöker återskapa något nu.

Ursprungligen av sandranielsen:

Hade testat de me.
Nu är problemet annat. Sökte genom med omnidisksweeper och hittade vad jag trodde var problemet.
Raderade det och upptäckte sen att den filen tydligen var allA mina filer så nu är datorn blåst på saker. Försöker återskapa något nu.

ouch! Låter inte kul alls! Men det är ju faktiskt en bra anledning att göra en clean ominstallation

Om du slänger filer, men inte får mer plats på hårddisken, skulle jag tro att du använder antingen File vault eller Time machine.

File vault hanterar en virtuell volym, och när du loggar ut kan du ibland se att den gör "recovering disk space" eller något liknande.

En annan möjlighet är hårda länkar, som time machine gör. Då har du flera referenser till samma fil, och själva filen raderas inte förrän alla hårda länkar som pekar på den är borta. Om du kör Time machine kan du se att du har en radda med backuper från olika datum, där alla ser ut att innehålla samtliga filer, men ändå tar det inte upp mer diskutrymme, just för att varje fil bara finns på ett ställe, men genom hårda länkar pekas den till från flera ställen.

  • Medlem
  • 2010-09-19 11:41

Testa detta och se vad du kommer fram till:
OmniDiskSweeper - Products - The Omni Group

edit: såg nu att det redan var gjort...

1
Bevaka tråden