Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express till stereo i befintligt nät?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada!

Har sökt lite om detta utan resultat tyvärr!
Min fråga, min käre far har köpt sig en AE, men han använder sig för tillfället av av en gateway från Telia.

Kan han nu köra den igenom gatewayen utan att skapa ett nytt nätverk?
Måste man konfigurera den som en ny router?

Ursäkta mina otekniska termer men hoppas någon förstår;-)

Alltså:-) Behöver den kopplas ihop med internetkabel för att bara använda den med airtunes i iTunes?

En trevlig kväll!

/ engalunda

Ursprungligen av Engalunda:

Behöver den kopplas ihop med internetkabel för att bara använda den med airtunes i iTunes?

När du säger internetkabel så förmodar jag att du menar nätverkskabel (Ethernetkabel).

Nej, det behövs ingen nätverkskabel.

När du konfigurerar Airport Expressen, så väljer du om den ska ansluta till ett befintligt trådlöst nätverk, eller om den ska utgöra ett eget nätverk.

Vilket man väljer beror ju lite på hur man vill använda Expressen, och hur resten av nätverket ser ut.

Beskriv gärna lite hur nätverket ser ut idag (antal datorer, om dessa ansluter via kabel eller trådlöst), och hur ni vill kunna komma åt Expressen.

Ursprungligen av Engalunda:

Har sökt lite om detta utan resultat tyvärr!

Det finns en hel del trådar som berör det här ämnet, även om det kanske inte finns någon med exakt samma frågeställning.

Här är ett exempel på en sökning som ger några av dessa trådar:
express stereo site:99.se

Perfekt tack! Blir att dona med detta efter jobbet! Återkommer om det skiter sig totalt:p

Lyckades till slut ansluta till det befintliga trådlösa! Allt lyste grönt o musiken gick strömma trådlöst..

Efter ca 2 låtar, ljudet började hacka & den gula lampan på AE började blinka gult..

Sigh!

edit.

allt funkar till & från men sen lägger det bara av..

Vilken typ av trådlöst nätverk är det? 802.11b, 11g eller 11n?

Har ni provat att byta kanal på det trådlösa nätet. Det finns kanske andra trådlösa nätverk i närheten som stör på den kanalen.

Du kan använda ett program som t.ex iStumbler för att ta reda på de här sakerna.

Jag hade motsvarande problem när jag hade WPA-kryptering på det trådlösa nätverket. Bytte till WEP och då funkade det. Prova att köra Airport Expressen utan kryptering en stund och se om det funkar. Gör den det, bör det i så fall vara krypteringen.

Låter som om den buffrar upp, spelar tills buffern blir tom och sedan hinner den inte få data med tillräckligt hög fart.

Som Jesper säger, leta efter störkällor( samma kanal som grannen?), för mkt väggar.
Hastigheten på nätet spelar in. Blandar man näthastigheter brukar man få den långsammaste...

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-09-17 01:39

AE som jag använder till airtunes (numera airplay) låter jag inte utöka nätverket då jag upplever att det kan bli knaggligt om man har långt mellan källorna och mycket saker uppkopplade.

har prövat att byta till wep-128.. Då hittar airporten inte AE alls, sen när jag går in på AE sammanfattning kan jag inte byta kanal ens, finns inget alternativ där..

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-09-19 14:26
Ursprungligen av Engalunda:

har prövat att byta till wep-128.. Då hittar airporten inte AE alls, sen när jag går in på AE sammanfattning kan jag inte byta kanal ens, finns inget alternativ där..

Om AE är anslutet till befintligt nätverk så byter man väl kanal på det nätverket och då ställer sig AE:n automatiskt in på den kanalen, därför kan man inte byta på AE:n, däremot om AE:n utgör ett eget nätverk så kan man byta.
(om jag fattat det hela rätt)

Ursprungligen av Hjopek:

...(om jag fattat det hela rätt)

Ja, det har du. Exakt så.

har nu gett mig på ett nytt försök, har lyckats logga in på gatewayen, en thomson.
Men vet någon vart man byter kanal? Hittar inget och tror jag har gått igenom alla alternativ snart!

Ursprungligen av Engalunda:

har nu gett mig på ett nytt försök, har lyckats logga in på gatewayen, en thomson.
Men vet någon vart man byter kanal? Hittar inget och tror jag har gått igenom alla alternativ snart!

Kan du inte hitta manualen till den hos Thomson då?

Glömde posta innan! Lyckades byta kanal men utan resultat.. ringde apple supporten, dom sa att det hade med kanalen o göra..

Vet knappt längre hur jag ska gå till väga..
AE finns i listan i itunes men går inte att välja, står att den inte hittar den i nätverket,,

än en gång, blir snart lite småtokig tror ja..
Så skumt, när jag har ordnat alla inställningar för ae så står det att den startar om..
sen kommer det upp ett felmeddelande att den inte hittar ae i airport verktygen..

men om jag ae som inställning att skapa ett nytt nätverk så funkar det att streama..
men då kan jag ju inte surfa..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-29 18:02

Hej. Du ska i APE sätta den till att ansluta sig till ett befintligt nätverk och sedan aktivera musikdelningen (vilket jag misstänker att du har gjort tidigare då du har fått det att fungera).

Misstänker att det trådlösa nätverket heter TeliaGatewayXXXX och det skall stå under APE-inställningar för trådlöst som namn på ditt befintliga nätverk.

Då man inte ser vilken signalstyrka som APE har så skulle jag rekommendera dig att kolla med en dator om hur bra täckning du har där APE finns. Är den dålig så kan det vara det som är felet med att det hackar.

Vill du ändra inställningar för kanal eller kryptering mm i Telia routern så gör du det via webbsidan på adressen 192.168.1.254. Välj hemmanätverk -> trådlöst -> konfigurera.

Jag har själv kört och kör detta med Telias router utan problem, använder WPA/WPA2.

Hej igen alla!:)

Ja måste väl säga att jag småskäms lite över mitt problem som egentligen inte var något problem..
I all hast när jag skulle fylla i ett lösenord för det trådlösa valde jag ett påhittat lösenord...

Men!.. det var ju lösenordet till gatewayen som skulle skrivas in där, känns lite pinsamt o skriva, men tycker man alltid ska komma med en uppföljning hur det än går..

Men att airport verktyget inte säger ifrån när man tar ett helt annat lösenord tycker jag dock är märkligt? Ja menar den borde ju säga till vad som är rätt & fel..

Till slut löste sig allt iaf.. men funderar fortfarande på varför vi fick igång allt en liten stund då ljudet bara varade i ca 2 minuter och sen dog ut..

Men tack för hjälpen alla!

Huvudsaken är att du löst problemet.

Du är inte den förste som tagit fel lösenord. Har en TimeCapsule.
Ett lösenord till trådlösa nätverket
Ett lösenord till att administrera den
Ett lösenord till volymen på den...

Skrivit fel? Nänä.. aldrig vettu

Lösenord är jävulens påfund. Jag tror jag har en fem-sex olika som sprids över olika tjänster/sidor/källor och man kommer aldrig ihåg vad som går till vad. Vissa tjänster får jag alltid skicka "nytt lösenord" ifrån, haha.

Ursprungligen av PeeMaN:

Lösenord är jävulens påfund. Jag tror jag har en fem-sex olika som sprids över olika tjänster/sidor/källor och man kommer aldrig ihåg vad som går till vad. Vissa tjänster får jag alltid skicka "nytt lösenord" ifrån, haha.

Låser aldrig bilen eller huset (eftersom jag är med rädd för att tappa bort nyckeln än att få inbrott och skulle aldrig överleva utan SplashID.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-10-03 22:07

Kan hända den bästa.
Själv kör jag med 1password, synkar numera med dropboxen så att alla mina enhetern alltid har tillgång till senaste lösenorden.

Wow! Det var så här längesen jag skapade den här tråden?

Skrev ju i början om att ljudet hackade och laggade, har fortfarande problem! Men inte med laggande, utan att hela AE bara börjar blinka gult, konstigt nog.

Ibland klarar den sig flera timmar/en hel dag, sen på morgonen då kanske så lyser allt gult igen..
För att lösa problemet då måste man rycka ur strömmen o klassiskt sätt i kontakten igen:)
Har prövat att ändra kanaler m.m på gatewayen och även krypteringen men utan resultat.

Har prövat att använda min AE hos min käre far men samma problem uppstår ändå.
Hur är det med hastigheter på internet? Är det något som kan påverka?

Han använde sig av 8mbit nedströms ett tag och 0,5 upp, fungerade ej då..
Nu har han lägre hastighet och det funkar ju givetvis inte nu heller..

Finns det någon med ett sista hopp om en lösning innan jag spolar denna pryl som för tillfället bara varit till besvär?

Fridens!

Har du kollat så den har senaste firmware?

Min strulade en gång för några månader, berodde på iTunes tror jag, det löste sig när en ny version av iTunes släpptes.

1
Bevaka tråden